• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Lavish

Du din son är ingen bebis längre. Han ska leva i den här världen, bli vuxen i den. Han behöver veta hur den ser ut för att hantera den på bästa sätt.

• Stjärnfall76

Nu vet vi ju inte hur ts son tar detta. Men låt tänka att han tycker det är väldigt jobbigt att läsa den och den får honom att må dåligt. Hur kan det då vara ok att den är obligatorisk? Det är ju inte pk att tvinga i barn mat som ger obehag.

• Lavish
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 21:07:00 följande:
    Nu vet vi ju inte hur ts son tar detta. Men låt tänka att han tycker det är väldigt jobbigt att läsa den och den får honom att må dåligt. Hur kan det då vara ok att den är obligatorisk? Det är ju inte pk att tvinga i barn mat som ger obehag.
    Nej det är klart att det finns en gräns, det kanske är det de är ute efter. Men TS har ju inte sagt att något barn tyckt det är så obehagligt.
  • Queenie70

Tycker att det låter tidigt att göra en spdan bok obligatorisk. Några barn är kanske mogna nog men andra är det inte vid den åldern. Därför är det bättre att senarelägga en sådan bok i läroplanen. Då den sannolikt inte är åldersadekvat för många. I den åldern lekte jag med dockor fortfarande och skulle inte ha kunnat tillgodogöra mug ett sådant detaljerat innehåll. Jag tycker absolut att du ska säga ifrån.

• SHAKAWKAW

På mellanstadiet (årskurs 6) högläste vår lärare ur boken Pojken som kallades det. Jag har idag inga dåliga minnen utav det. Det enda jag minns är att jag tyckte det var väldigt synd om pojken och jag tyckte det var hemskt att det pågick sådana saker runt om i världen. Jag tror, faktiskt, att det var nyttigt för hela klassen att höra en sådan berättelse. Världen är ju inte en fin plats. Varför hymla om det?

Jag är även intresserad av vilken bok det är du talar om. 

• Lotta91

Jag som studerar till lärare kan just nu säga att läsa psykologi får ingen lärare smartare i en sådan här fråga, det fixar pedagogiken. Ett mål för elever i grundskolan är att ta del av samhället och ställa sig in i samhällsfrågor. Detta är ett utmärkt exempel på en bok som är viktig för att nå detta målet. Eleverna måste själva se att detta finns i omvärlden och oftast mycket närmare än vad man tror. Att avskärma barnen från liknande skönlitteratur är inte nyttigt för elevens egen självinsikt. Utan medkänsla för mindre "lyckade" i samhället kommer man inte långt. Hellre på ett sätt som detta då än högläsning ur en sådan bok i en årskurs 7. Att själva få tyda och analysera boken tror jag bara är nyttig. Hoppas du tog emot mitt svar på ett bra sätt, för det är precis såhär lärare/blivande lärare diskuterar idag.

• MBB

Jag är kluven! Visst är det bra att väcka såna tankar tidigt, men det är ju samtidigt jätteviktigt att prata efteråt. Tanken kanske är att göra det, då tycker jag att det är ok.

• Regnig måndag

Jag kan hålla med till viss del, att det är mindre bra om 13-åringen själv reagerar starkt negativt men jag anser inte att man ska eller kan döma ut någon bok pga hur man själv reagerat för att applicera det på andra.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Queenie70
    Lotta91 skrev 2012-09-11 00:55:19 följande:
    Jag som studerar till lärare kan just nu säga att läsa psykologi får ingen lärare smartare i en sådan här fråga, det fixar pedagogiken. Ett mål för elever i grundskolan är att ta del av samhället och ställa sig in i samhällsfrågor. Detta är ett utmärkt exempel på en bok som är viktig för att nå detta målet. Eleverna måste själva se att detta finns i omvärlden och oftast mycket närmare än vad man tror. Att avskärma barnen från liknande skönlitteratur är inte nyttigt för elevens egen självinsikt. Utan medkänsla för mindre "lyckade" i samhället kommer man inte långt. Hellre på ett sätt som detta då än högläsning ur en sådan bok i en årskurs 7. Att själva få tyda och analysera boken tror jag bara är nyttig. Hoppas du tog emot mitt svar på ett bra sätt, för det är precis såhär lärare/blivande lärare diskuterar idag.

Ja herregud det finns då ideer till allt. Som när ettåringarna och resten av ungarna på dagis skulle börja äta i stormatsal för att öva inför skolan!?! Känns inte åldersadekvat.
  • Flickan och kråkan

Problemet är ju att många i den här tråden applicerar sitt eget vuxna tänkesätt på barnen. Min invändning mot det eventuella bokvalet (vet ju inte vilken bok vi pratar om ens så svårt att faktiskt tycka varken bu eller bä) är att 13-åringar faktiskt mognadsmässigt (hur de tänker kring relationer etc) inte kommit sådär hiskeligt långt. För att ta ett exempel kring något annat obehagligt som sådär 80% av 13-åringarna inte förstår är en film som "Flugornas Herre". Detta trots att mobbning, utanförskap etc är något de flesta av dem är väl bekanta med på ett eller annat sätt. Visa den för 15-åringar i en år 9, så får man ett helt annat djup, ett helt annat samtal. Jag tror inte att det sitter en massa förskrämda 13-åringar pga boken, men däremot tror jag på fullaste allvar inte att de tar till sig så där förbaskat mycket (inte det vi vill i alla fall) om boken inte är anpassad för åldern. Som sagt fortfarande lite svårt att säga när man inte vet vilken bok det handlar om. Svåra ämnen kan behandlas på olika sätt.

Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan