När kan man sluta koka vattnet?
Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?
Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?
Varför koka när det inte behövs? Bara slänga in flaskan i micron 20sek, blanda, klart!
Hej alla mamas!! Jag har startat en fb-grupp om flaskmatning, ni är alla så välkomna att vara med oss och diskutera och tipsa varann om faskmatning, http://www.facebook.com/#!/groups/236597469794190/236948009759136/?notif_t=group_activity Jag hoppas att ni vill vara med och hjälpa varann med tips.
vi har hört mycket om vatten de senast tiden ...så jag tycker att" vi måste koka upp vatten till våra små bybesar "
Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:
Jag trodde alla visste att man inte behövde koka kommunalt vatten, det är ju bara om man har egen brunn!
Står tydligt i livsmedelsverkets rekommendationer för hur ersättning tillreds att vattnet inte behöver kokas, däremot ska man naturligtvis inte ta varmvatten direkt ur kranen.
Nu har även ett mail förtydligat detta ser jag. För min del är det ett mysterium hur folk kan vara så överhysteriska att man ändå kokar trots att inga rekommendationer någonstans säger att man behöver göra det.
Fattar inte varför alla tjatar emot jimpa när denna är den som har rätt! Man ska koka vattnet bland annat därför det finns en massa skit i rören särskilt på natten när vattnet får stå stilla liksom. Känns som alla bara vill försvara sig själva. Jag tar hellre det säkra före det osäkra. Och visst är det bökigare men det är det faktiskt värt för att inte riskera få en magsjuk bebis.
Så det BVC säger är taget ur luften då?sen står det på flera etablerade babysidor bland annat babycenter att man skall koka vattnet. Vill ni riskera att ge era barn någon maginfektion pga eran egen lathet så får det stå för er. Man kanske ska läsa på lite och inte lita blint på det Livsmedelsverket skriver.
Så ska man lita blint på BVC då? Min bvc-tant sa att har du kommunalt vatten behöver du inte kola.
Men det finns ju ingen som säger att man INTE ska koka vattnet eller hur?
Det som sägs:
Det är okej att inte koka kommunalt vatten.
Man skall koka allt vatten.
Som sagt alla gör som de vill jag blev bara så förvånad över hur många som verkade tycka jimpan var knasig som kokade vattnet när det står på flera ställen att man ska det. Men jag är medveten om att det inte står nåt om det på Livsmedelsverket. Och nej självklart skall man inte lyssna blint på BVC, men man får ju samla så mycke fakta som möjligt och sen ta ställning.. Anser jag.
Och här säger BVC att det inte behöver kokas...
Kokas eller ej.. Mammaledig som man är så tar det inte många sekunder att sätta på vattenkokaren :)
I helgen var vi iväg och bodde i stuga. Vattnet där var gult och väldigt oljigt och underligt, valde att inte koka det utan lilleman fick lyxvatten för 15 kr /2liter som jag kokade hela helgen. Kanske lite hjärnsläpp att koka flaskvatten? Men vattenkokaren stod brevid så varför inte? :)