• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • Mars12

Varför koka när det inte behövs? Bara slänga in flaskan i micron 20sek, blanda, klart!

• fredagsbarn73

vi har  hört  mycket  om vatten de senast tiden ...så jag tycker att" vi måste koka upp vatten till våra små bybesar "

• Esco

Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:

Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.
    Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.
    Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?
    På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son,
    eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.
    Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström
  • Twizz
    Esco skrev 2012-07-13 01:23:07 följande:
    Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.

Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.

Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?

På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son,

eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

Ja man borde ju kunna lyssna på livsmedelsverket iaf tycker man :)

Det blev en väldans massa svar här, har dock inte hunnit plöja igenom allt.

En del har svarat att: "det är ju så enkelt att koka vattnet så varför inte göra det?" osv, men någon gång måste man ju sluta menar jag :)

En bekant till mig som är barnmorska slutade koka vattnet efter ett par veckor. Hon höll en lång predikan om att det behövdes inte alls, dumheter helt enkelt.. lite därför jag blev nyfiken på när man kan sluta osv..
  • Lyckligajag78
    Mars12 skrev 2012-07-07 22:22:44 följande:
    Slår vad om att ni som är så nojjiga är ni som kommer ha sjuka barn först. Det finns bakterier över allt. Tvättarna händerna varje gång ni ska ta i eran bebis/barn? Hur gör främmande? Och inte tala om alla som har äldre syskon som går på dagis.... Ja jisses bad jobbigt allt måste bli då!
    Så här resonerar jag också! 
  • skogsvitter

Jag trodde alla visste att man inte behövde koka kommunalt vatten, det är ju bara om man har egen brunn!

Står tydligt i livsmedelsverkets rekommendationer för hur ersättning tillreds att vattnet inte behöver kokas, däremot ska man naturligtvis inte ta varmvatten direkt ur kranen.

Nu har även ett mail förtydligat detta ser jag. För min del är det ett mysterium hur folk kan vara så överhysteriska att man ändå kokar trots att inga rekommendationer någonstans säger att man behöver göra det.

• Pingvinanie

Fattar inte varför alla tjatar emot jimpa när denna är den som har rätt! Man ska koka vattnet bland annat därför det finns en massa skit i rören särskilt på natten när vattnet får stå stilla liksom. Känns som alla bara vill försvara sig själva. Jag tar hellre det säkra före det osäkra. Och visst är det bökigare men det är det faktiskt värt för att inte riskera få en magsjuk bebis.

• Esco
    Pingvinanie skrev 2012-07-17 12:05:58 följande:
    Fattar inte varför alla tjatar emot jimpa när denna är den som har rätt! Man ska koka vattnet bland annat därför det finns en massa skit i rören särskilt på natten när vattnet får stå stilla liksom. Känns som alla bara vill försvara sig själva. Jag tar hellre det säkra före det osäkra. Och visst är det bökigare men det är det faktiskt värt för att inte riskera få en magsjuk bebis.
    Men vad pratar du om? Vi har inte snackat om rätt eller fel. Alla får väll göra som dem vill. Men Livsmedelsverket rekommendation är att man INTE behöver koka kommunalt vatten. Så är det bara.
  • La Lola
    Pingvinanie skrev 2012-07-17 12:05:58 följande:
    Rätt? Det finns inget rätt eller fel i denna fråga.
    Det finns rekommendationer.

Och jag följer Livsmedelsverket o vad de säger i frågan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pingvinanie

Så det BVC säger är taget ur luften då?sen står det på flera etablerade babysidor bland annat babycenter att man skall koka vattnet. Vill ni riskera att ge era barn någon maginfektion pga eran egen lathet så får det stå för er. Man kanske ska läsa på lite och inte lita blint på det Livsmedelsverket skriver.

• La Lola
    Pingvinanie skrev 2012-07-18 23:30:34 följande:
    Så det BVC säger är taget ur luften då?sen står det på flera etablerade babysidor bland annat babycenter att man skall koka vattnet. Vill ni riskera att ge era barn någon maginfektion pga eran egen lathet så får det stå för er. Man kanske ska läsa på lite och inte lita blint på det Livsmedelsverket skriver.
    Ja det är det som är så skumt! Var får BVC den rek ifrån? De ska ju följa Livsmedelsverkets.

Det är fortfarande inte lathet det handlar om.
  • Esco
    Pingvinanie skrev 2012-07-18 23:30:34 följande:
    Lathet? Var får du lathet ifrån? Skulle det vara jobbigt att koka vatten menar du? Vi snackar om vad som rekommenderas och inte. Inte om vad som gör en till lat.

I så fall skulle jag lika gärna kunna kalla den som kokar vattnet för paranoid alltså?
  • Mars12

Så ska man lita blint på BVC då? Min bvc-tant sa att har du kommunalt vatten behöver du inte kola.

• La Lola
    Mars12 skrev 2012-07-19 11:50:59 följande:
    Så ska man lita blint på BVC då? Min bvc-tant sa att har du kommunalt vatten behöver du inte kola.
    Näe det ska man verkligen inte (det gäller att ha lite koll själv också). Din BVC-tant hade dock tagit till sig den rek hon ska dela med sig av.
  • Pingvinanie

Men det finns ju ingen som säger att man INTE ska koka vattnet eller hur?

Det som sägs:
    Det är okej att inte koka kommunalt vatten.
    Man skall koka allt vatten.

Som sagt alla gör som de vill jag blev bara så förvånad över hur många som verkade tycka jimpan var knasig som kokade vattnet när det står på flera ställen att man ska det. Men jag är medveten om att det inte står nåt om det på Livsmedelsverket. Och nej självklart skall man inte lyssna blint på BVC, men man får ju samla så mycke fakta som möjligt och sen ta ställning.. Anser jag.

• La Lola
    Pingvinanie skrev 2012-07-19 12:17:21 följande:
    Men det finns ju ingen som säger att man INTE ska koka vattnet eller hur?

Det som sägs:
    Det är okej att inte koka kommunalt vatten.
    Man skall koka allt vatten.

Som sagt alla gör som de vill jag blev bara så förvånad över hur många som verkade tycka jimpan var knasig som kokade vattnet när det står på flera ställen att man ska det. Men jag är medveten om att det inte står nåt om det på Livsmedelsverket. Och nej självklart skall man inte lyssna blint på BVC, men man får ju samla så mycke fakta som möjligt och sen ta ställning.. Anser jag.
    Ja men vi som inte kokar får ju höra en del också; som att vi tex är lata och inte bryr oss om våra barn.
  • La Lola
    Pingvinanie skrev 2012-07-19 16:59:17 följande:
    Javisst:). Men blir man inte fundersam att en del källor hävdar att det ska kokas? Jag har själv funderat en del på det då Livsmedelsverket säger en annan sak.
    Jo jag blir jättefundersam. Särskilt när BVC påstår att det ska kokas.
  • Twizz

Kokas eller ej.. Mammaledig som man är så tar det inte många sekunder att sätta på vattenkokaren :)

I helgen var vi iväg och bodde i stuga. Vattnet där var gult och väldigt oljigt och underligt, valde att inte koka det utan lilleman fick lyxvatten för 15 kr /2liter som jag kokade hela helgen. Kanske lite hjärnsläpp att koka flaskvatten? Men vattenkokaren stod brevid så varför inte? :)

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?