• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • La Lola
    LillGris skrev 2012-07-07 18:19:13 följande:
    Du kan glädja dig åt att åtminstone en fattar, petit moi :)
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:19:33 följande:
    Du har ju inte förstått att det händer att barn blir sjuk av vatten heller o att man bör ta det säkra före det osäkra !
    Senast förra året var det dåligt kommunalt vatten o folk blev sjuka !
    Jag bor i Östersunds kommun så ja, jag vet.
    Om det var parasiterna i vattnet du tänkte på.
  • LillGris
    magi skrev 2012-07-07 15:57:47 följande:
    Vattnet blir inte sterilt bara för att du kokar det, det är en myt. Påfallande många bakterier trivs runt 70 grader så kyler du inte ner vattnet blixtsnabbt har du en perfekt bakterieodling.

Anledningen till att man får feber är betydligt mer komplext än att bakerier dör vid 40 grader. Om det vore så skulle vi alltid få minst 40 grader... En av anledningarna är att temperaturhöjningen leder till att medvetandenivån sänks, vi blir trötta och sover mycket. Energi som i vanliga fall går åt till att hålla oss igång gå nu till att bekämpa infektionen.

Tack att du skrev det, orkade inte bemöda mig med att svara :) om man tar legionella som exempel är ju 40 grader helt ultimat levnadsklimat..
  • La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:22:42 följande:
    Det var inte i Östersund
    Det var inte cryptosporider du menade alltså?
    Vad tänkte du på då?
  • jimpan73

Läs hela tråden så slipper jag dra allt igen ! Tack för mig !

Är man rädd om sitt barn så gör man det som är minst risk att något ska hända enligt mig !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:28:10 följande:
    Läs hela tråden så slipper jag dra allt igen ! Tack för mig !

Är man rädd om sitt barn så gör man det som är minst risk att något ska hända enligt mig !
    Nu har jag läst alla dina inlägg.
    Vad är det för något du menar? Ser bara att du skriver om bakterier i vattnet.
  • jimpan73

Du måste ju läsa inläggen runt om mina oxå om du ska fatta ! Men skit it, jag har hela tiden sagt att jag skulle aldrig riskera mitt barns hälsa för att jag är lat o inte orkar koka vatten när jag vet att det händer att folk blir jävligt sjuka av det , punkt slut !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:54:15 följande:
    Du måste ju läsa inläggen runt om mina oxå om du ska fatta ! Men skit it, jag har hela tiden sagt att jag skulle aldrig riskera mitt barns hälsa för att jag är lat o inte orkar koka vatten när jag vet att det händer att folk blir jävligt sjuka av det , punkt slut !
    Okej.
    Det handlar ju inte om att vara lat. Det handlar om precis samma sak som du gör; att följa det man tror mest på.
  • jimpan73

För jag vet att det händer ja !

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?