• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • jimpan73

Man inte dricka det ska det stå

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 08:06:34 följande:
    Jag har inga flaskbarn men när jag hade det så gjorde jag det ja !
    Ok. De flesta brukar ju annars koka upp vatten o förvara kallt o bara värma till ättemp när det är matdags eller koka vatten o blanda med kokat kallt vatten......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jimpan73

Det hjälper inte för ev bakterier i pulvret bara i vattnet

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 08:08:10 följande:
    Man inte dricka det ska det stå
    Var har jag påstått att man ska ta ljummet vatten ur kranen?
  • Coyote

Jimpan - ingen har väl påstått att man ska ta ljummet vatten ur kranen?! KALLT vatten ur kranen, och värma till lagom temperatur är vad man gör. För att få kallt vatten måste de flesta spola en stund, annars får man ju ljummet vatten.

• Coyote

Och jo, blandar man kokande vatten med pulver så dödar det bakterierna i pulvret.

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 08:09:27 följande:
    Det hjälper inte för ev bakterier i pulvret bara i vattnet
    Så då skulle man lika gärna skita i att koka vattnet enligt den synvinkeln eftersom pulvret hursomhelst kan göra barnen sjuka?
  • jimpan73

Det var jojjanna som skrev det jag svarade på Berlin ursäkt för det

• Esco

Jag kokar vattnet men har funderat på om det verkligen behövs. Vi har ju rent vatten i Sverige.

Jag var extra försiktig för att min son är född en månad för tidigt men han är nu två månader okorrigerat och det borde vara okej att ta vatten ur kranen ?!

• Esco

Detta står på livsmedelsverkets hemsida:

Eftersom barn är känsliga för infektioner är det viktigt att vara noga med hygienen när du gör i ordning ersättningen. Tvätta därför alltid händerna innan du börjar. Det är också viktigt att använda rena flaskor och nappar och att de diskas noggrant, men de måste inte steriliseras. 

Blanda inte ut ersättningen med vatten från varmvattenkranen, eftersom det bland annat kan innehålla koppar från ledningarna. Använd i stället kallvattnet och spola tills vattnet är kallt. Värm sedan vattnet och blanda ersättningen enligt instruktionen på förpackningen. På förpackningen står det också hur länge färdigblandad ersättning håller. Släng ersättning som blir över efter att barnet har ätit.

Står inget om att koka vattnet
Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?