• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • La Lola
    Jojjanna skrev 2012-07-07 07:03:05 följande:
    Man ska ju aldrig ta ljummet eller varmt vatten direkt från kranen pga risk för listeria. Men varför ska man koka det kalla vattnet?
    Listeria? Aldrig nånsin hört detta förut....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jimpan73

Vem skulle riskera att få en jättesjuk bebis när dom rekommenderar att koka vattnet ? Kan faktiskt finnas bakterier i kommunalt vatten oxå o bebisar är jättekänsliga första månaderna !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 07:43:44 följande:
    Vem skulle riskera att få en jättesjuk bebis när dom rekommenderar att koka vattnet ? Kan faktiskt finnas bakterier i kommunalt vatten oxå o bebisar är jättekänsliga första månaderna !
    Vilka rek det? Inte Livsmedelsverket iaf o jag förlitar mig på de mer än BVC.
  • Coyote

Slv säger ju till och med att man inte behöver koka vattnet om det är kommunalt, så det gör jag inte. Och jag måste erkänna att jag inte riktigt fattat det här med att koka vatten och ha i kylen och sen värma, om det är bakterierna i pulvret som ska avlivas av kokande vatten?

• jimpan73

Dom som gör ersättningar BVC o barnläkare ! Har varit flera fall av dåligt kommunalt vatten sista åren oxå , så lite sunt förnuft så tar i alla fall jag det säkra före det osäkra !

• La Lola
    Coyote skrev 2012-07-07 07:50:21 följande:
    Slv säger ju till och med att man inte behöver koka vattnet om det är kommunalt, så det gör jag inte. Och jag måste erkänna att jag inte riktigt fattat det här med att koka vatten och ha i kylen och sen värma, om det är bakterierna i pulvret som ska avlivas av kokande vatten?
    Precis....för jag tror ju inte att de kokar vattnet två gånger?
  • La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 07:51:31 följande:
    Dom som gör ersättningar BVC o barnläkare ! Har varit flera fall av dåligt kommunalt vatten sista åren oxå , så lite sunt förnuft så tar i alla fall jag det säkra före det osäkra !
    De som tillverkar ersättning vill att pulvret ska blandas med kokande vatten pga ev bakterier i pulvret.
    De har ingen åsikt om vattnets kvalitet.
    BVC ska utgå från vad Livsmedelsverket rek. Var har BVC fått denna rek ifrån?
  • jimpan73

Det får du fråga BVC om , jag tänker mera på att det varit flera fall sista åren med dålig vattenkvalitet även kommunalt , dessutom så skulle det hända nå som orsakas av dåligt vatten så täcker inte försäkringarna på barnen om ersättningen inte är tillagad på rätt sätt !
    Det är så enkelt tycker jag att koka vatten o ta det säkra före det osäkra !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 07:57:05 följande:
    Det får du fråga BVC om , jag tänker mera på att det varit flera fall sista åren med dålig vattenkvalitet även kommunalt , dessutom så skulle det hända nå som orsakas av dåligt vatten så täcker inte försäkringarna på barnen om ersättningen inte är tillagad på rätt sätt !
    Det är så enkelt tycker jag att koka vatten o ta det säkra före det osäkra !
    Varför ska jag fråga ditt BVC varför de rek detta? Obestämd

Fast fortfarande så påstår inte ersättningstillverkarna att vattnet ska kokas pga vattnets kvalitet.....
    Blandar du pulvret med kokande vatten?
  • Coyote

Lola - nej för det är ju det man måste göra annars? Om jag är osäker på vattnets kvalitet så kokar jag självklart vattnet, men blandar ju direkt då, eller har kallt vatten i kylen och späder med, när pulvret löst sig. I övrigt litar jag på Livsmedelsverket och det kommunala vattnet.

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?