hondär skrev 2012-07-07 14:24:58 följande:
Jag läste på ersättningen jag har (pregestimil), det stod att man ska tvätta händerna noga och använda avsvalnat vatten som skulle ha kokat i en minut... Alla säger olika och det står olika överallt. Jag har kokat vatten och svalnat av iaf och det verkar funka på min bebis. Eller nu kör jag vatten i micron.
Vatten behöver kokas i 20 minuter om man tänker på bakterier osv. Det står rätt bra om det i vilken överlevnadsguide som helst hur och varför man ska koka så länge. Därför ger jag inte mycket för deras rekommendation om 1 minuts koktid. Den är bara där för att friskriva sig från ansvar.
jimpan73 skrev 2012-07-07 15:03:42 följande:
BVC kanske tycker man ska ta det säkra före det osäkra då det faktiskt händer att folk blir sjuka även av dåligt kommunalt vatten då o då !
Det stämmer bra. Men till saken hör att reningsverk kontrollerar vattnet hela tiden med avseende på bakterier osv och inte bara när det misstänks epidemier.
Största risken är som någon redan sagt, egna brunnar som man inte tar vattenprov på varje dag.
Simon 681 skrev 2012-07-07 12:23:39 följande:
De flesta bakterier som skadar människor klarar inte 40C så bra och frodas inte optimalt. Därför är 40C feber kroppens svar på en allvarlig infektion, ect. Skälet att man kokar vattnet och sedan blandar i pulver i avsvalnat vatten är följande:
Vattnet har kokats och är då sterilt, inga nya bakterier och mikroorganismer tillkommer. När pulvert sedan blandas i är det bara de bakterier som finns i pulvret som introduceras i en i övrigt steril miljö, med ooptimal temperatur. Detta är tillräckligt för att förhindra farliga bakterier och 40 är lagom för att näringsämnena i ersättningen klarar sig.
Sedan ifrågasätter jag kraftigt att det skall finnas för människor farliga bakterier idvala ersättningspulvret och att dessa på några minuter i 40C skall kunna kvickna till och föröka sig tillräckligt för att vara farliga.
Vattnet blir
inte sterilt bara för att du kokar det, det är en myt. Påfallande många bakterier trivs runt 70 grader så kyler du inte ner vattnet blixtsnabbt har du en perfekt bakterieodling.
Anledningen till att man får feber är betydligt mer komplext än att bakerier dör vid 40 grader. Om det vore så skulle vi alltid få minst 40 grader... En av anledningarna är att temperaturhöjningen leder till att medvetandenivån sänks, vi blir trötta och sover mycket. Energi som i vanliga fall går åt till att hålla oss igång gå nu till att bekämpa infektionen.