• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • FraYo

Du behöver bara koka om du har egen brunn :). Inte alls annars :). Bara onödugt :)

Molly 23/11 2010. Bf 23/2 2013
  • La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 15:03:42 följande:
    BVC kanske tycker man ska ta det säkra före det osäkra då det faktiskt händer att folk blir sjuka även av dåligt kommunalt vatten då o då !
    Fast BVC ska utgå från de rek som finns o inte hitta på egna......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jimpan73

Är inte att hitta på egna när det står på paketen att det ska kokas vatten

• Höghus

Ett BVC som spred myter och var allmänt okunniga och oseriösa hade jag inta accepterat. Jag hade bett att få tala med verksamhetschefen.

• jimpan73

Fast det är ingen myt , det är fakta att människor blivit dåliga av kommunalt vatten !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 15:46:17 följande:
    Fast det är ingen myt , det är fakta att människor blivit dåliga av kommunalt vatten !
    Ja men fortfarande är det inte en rek av Livsmedelsverket att koka vattnet.

Kokar du vattnet som du ska dricka?
  • magi
    hondär skrev 2012-07-07 14:24:58 följande:
    Jag läste på ersättningen jag har (pregestimil), det stod att man ska tvätta händerna noga och använda avsvalnat vatten som skulle ha kokat i en minut... Alla säger olika och det står olika överallt. Jag har kokat vatten och svalnat av iaf och det verkar funka på min bebis. Eller nu kör jag vatten i micron.
    Vatten behöver kokas i 20 minuter om man tänker på bakterier osv. Det står rätt bra om det i vilken överlevnadsguide som helst hur och varför man ska koka så länge. Därför ger jag inte mycket för deras rekommendation om 1 minuts koktid. Den är bara där för att friskriva sig från ansvar.
    jimpan73 skrev 2012-07-07 15:03:42 följande:
    BVC kanske tycker man ska ta det säkra före det osäkra då det faktiskt händer att folk blir sjuka även av dåligt kommunalt vatten då o då !
    Det stämmer bra. Men till saken hör att reningsverk kontrollerar vattnet hela tiden med avseende på bakterier osv och inte bara när det misstänks epidemier.
    Största risken är som någon redan sagt, egna brunnar som man inte tar vattenprov på varje dag.
    Simon 681 skrev 2012-07-07 12:23:39 följande:
    De flesta bakterier som skadar människor klarar inte 40C så bra och frodas inte optimalt. Därför är 40C feber kroppens svar på en allvarlig infektion, ect. Skälet att man kokar vattnet och sedan blandar i pulver i avsvalnat vatten är följande:

Vattnet har kokats och är då sterilt, inga nya bakterier och mikroorganismer tillkommer. När pulvert sedan blandas i är det bara de bakterier som finns i pulvret som introduceras i en i övrigt steril miljö, med ooptimal temperatur. Detta är tillräckligt för att förhindra farliga bakterier och 40 är lagom för att näringsämnena i  ersättningen klarar sig.

Sedan ifrågasätter jag kraftigt att det skall finnas för människor farliga bakterier idvala  ersättningspulvret och att dessa på några minuter i 40C skall kunna kvickna till och föröka sig tillräckligt för att vara farliga.
    Vattnet blir inte sterilt bara för att du kokar det, det är en myt. Påfallande många bakterier trivs runt 70 grader så kyler du inte ner vattnet blixtsnabbt har du en perfekt bakterieodling.

Anledningen till att man får feber är betydligt mer komplext än att bakerier dör vid 40 grader. Om det vore så skulle vi alltid få minst 40 grader... En av anledningarna är att temperaturhöjningen leder till att medvetandenivån sänks, vi blir trötta och sover mycket. Energi som i vanliga fall går åt till att hålla oss igång gå nu till att bekämpa infektionen.
  • jimpan73

Lite skillnad på min mage o en nyfödd!!
    Så ni menar att folk som blivit sjuka av kommunalt vatten där det är konstaterat att vattnet är orsaken blev sjuk av nå annat ??
    Va impad jag blir att fl folket är mera kunniga än dom som jobbar med detta !!

Upp till var o en om dom vill riskera att en bebis blir allvarligt sjuk !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 16:09:43 följande:
    Lite skillnad på min mage o en nyfödd!!
    Så ni menar att folk som blivit sjuka av kommunalt vatten där det är konstaterat att vattnet är orsaken blev sjuk av nå annat ??
    Va impad jag blir att fl folket är mera kunniga än dom som jobbar med detta !!

Upp till var o en om dom vill riskera att en bebis blir allvarligt sjuk !
    Får du cryptosporider i ditt vatten blir du sjuk.
    Så om man tänker på den parasiten spelar det ingen roll om du är barn eller vuxen.
    Och eftersom det kan komma närsomhelst så borde du koka vattnet som du ska dricka också......
  • jimpan73

Det finns annat du kan bli sjuk av som kan finnas i vatten !

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?