• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • Coyote

Esco - har du kommunalt vatten så behöver man inte koka det, men i och med att du har en prematur så ska du kanske kolla upp det med er läkare först.

• jimpan73

Nä är inget måste att koka men med tanke på dom problem som varit med bakterier i vatten i Sverige senaste året så chansar inre jag , dessutom rekommenderas att man blandar pulvret med kokat vatten för att ev bakterier i pulvret ska försvinna !
    Alla gör som dom tycker i denna frågan ! Jag talat bara för mig skälv o jag skulle inte våga chansa när det är så enkelt att koka vatten , blanda ersättning o sen bara värma när dom ska äta !

• La Lola
    jimpan73 skrev 2012-07-07 09:21:59 följande:
    Nä är inget måste att koka men med tanke på dom problem som varit med bakterier i vatten i Sverige senaste året så chansar inre jag , dessutom rekommenderas att man blandar pulvret med kokat vatten för att ev bakterier i pulvret ska försvinna !
    Alla gör som dom tycker i denna frågan ! Jag talat bara för mig skälv o jag skulle inte våga chansa när det är så enkelt att koka vatten , blanda ersättning o sen bara värma när dom ska äta !
    Fast då borde ju alla dricka kokat vatten....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Esco
    jimpan73 skrev 2012-07-07 09:21:59 följande:
    Men vadå? Det känns ju som att det bildas betydligt mer bakterier om ersättningen är färdigblandad och sedan värms upp Förvånad
  • Esco
    Coyote skrev 2012-07-07 09:17:21 följande:
    Esco - har du kommunalt vatten så behöver man inte koka det, men i och med att du har en prematur så ska du kanske kolla upp det med er läkare först.
    Okej tack. Mailade faktiskt livsmedelsverket med frågan!
  • jimpan73

Har man bakterier i kylskåpet o inte förslutna flaskor att förvara i ja !

• Esco
    jimpan73 skrev 2012-07-07 09:36:56 följande:
    Har man bakterier i kylskåpet o inte förslutna flaskor att förvara i ja !
    Tänker mest på att värma upp det igen!
  • jimpan73

Det blir inte bakterier av att värma den lite

• Coyote

Spontant så känns det som att det är bökigare att blanda med kokande vatten och sen kyla det snabbt, in i kylen och sen värma igen, än att bara ta kallt vatten, blanda, värma, servera. En flaska som inte är helt ren blir i så fall en fin grogrund för bakterier, så då lär man väl vara tvungen att sterilisera flaska och napp först?

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?