• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • mammsilon

jag tänker så här. varför skulle det finnas bakterier i pulvret? tex om man är på resande fot och bara har kokat vatten i termos ska man då riskera att barnet får i sig bakterier? jag tänker också att dom är amerikanska märken (eller?) inte skulle få ha "bakterier" i pulvret, då skulle dom bli stämda. jag menar, vem har en kokplatta i bilen? inte jag iaf..

• jimpan73

Leginoella bakterier dör vid temp över 50 grader

• jimpan73

70 grader brukar det vara på dom flesta ersättningar o då är dom vanligaste bakterierna borta

• LillGris
    jimpan73 skrev 2012-07-07 11:32:46 följande:
    Leginoella bakterier dör vid temp över 50 grader

Legionella börjar växa mellan 35-45 grader, är det kallare växer de inte och är det varmare dör de. För att få legionella av kallvatten ska kallvattnet och varmvattnet för det första vara oisolerade, så att varmvattnet värmer upp kallvattenledningen till en farlig temperatur. Varmvattenledningar ska numera ha en cirkulationsledning så att värmen i vattnet är konstant över den kritiska temperaturen, och kallvatten som står stilla en längre period i t ex sommarstugor håller oftast en temp på max 22-28 grader. Om rördragningen och isoleringen är korrekt utförd. Risken för legionella i sverige uppkommer ju om du har vv och kv-ledningarna tätt intill varandra oisolerade. I ett hyreshus är den i det närmsta obefintlig då kallvattnet aldrig står still tillräckligt länge för att värmas upp till de kritiska temperaturerna. /Mvh besserwissern
  • LillGris
    jimpan73 skrev 2012-07-07 11:39:10 följande:
    70 grader brukar det vara på dom flesta ersättningar o då är dom vanligaste bakterierna borta

Både babysemp och nan har 40 grader som rekommendation på paketen. Läste nyss på de jag har hemma!
  • Mars12

Jag slutade koka vatten efter 1mån. Tar kallt ur kranen och mikrar sen blandar jag med ersättning.

• jimpan73

Har aldrig använt semper så det vet jag inte , dom vi haft har varit 70 grader

• dec2010

Vad jag hört är att om pulvret inte löses tillräckligt så ökar risken för astma o annat jag inte minns hos barnet.

Vi blandade pulvret med hälften av vattenmängden i kokt form o när det löst sig blandade vi i kallt vatten från kranen så att temperaturen snabbt blev rätt.

På vår ersättning stod det att man skulle blanda med kokt o kyla till ättemperatur.

• Höghus

Skärp er. Det finns inga farliga bakterier i Nan och Baby semp. Inte heller i normalt kommunalt vatten och fullgångna bebisars magar är inte så överkänsliga. Koka vatten behövs endast om man har egen brunn. Men vill man vara hysterisk så visst ...

• Pinguicula

Haha jag tycker den är debatten är rätt rolig...
    "Alla" säger olika saker och "alla" vet olika.

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?