• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • jimpan73

Kokade nappar o flaskor första 6 mån jag

• sasso78

Vi slutade koka vattern till våra när de var 6 månader ungefär. Skulle aldrig komma på tanken att INTE koka vattnet när de är spädbarn! Deras magar är ju superkänsliga, går inte att jämföra med vad våra magar tål, deras tål inget till en början.

• La Lola
    sasso78 skrev 2012-07-07 09:52:16 följande:
    Vi slutade koka vattern till våra när de var 6 månader ungefär. Skulle aldrig komma på tanken att INTE koka vattnet när de är spädbarn! Deras magar är ju superkänsliga, går inte att jämföra med vad våra magar tål, deras tål inget till en början.
    Du blandade också ersättningspulvret med kokande vatten alltså?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sasso78
    Coyote skrev 2012-07-07 09:51:39 följande:
    Före varje användning?!
    Ja, det gjorde vi också.
  • LillGris

Min karl kör stenhårt på att koka vatten och blanda ersättningen i kokande vatten, sedan kyla i vattenbad. Han steriliserar även flaskorna efter varje användning. Och det får han ju göra men jag tycker verkligen inte det känns nödvändigt. Jag tar kallt vatten och värmer i micron och diskar flaskorna ordentligt.

• LillGris
    LillGris skrev 2012-07-07 10:28:24 följande:
    Min karl kör stenhårt på att koka vatten och blanda ersättningen i kokande vatten, sedan kyla i vattenbad. Han steriliserar även flaskorna efter varje användning. Och det får han ju göra men jag tycker verkligen inte det känns nödvändigt. Jag tar kallt vatten och värmer i micron och diskar flaskorna ordentligt.

Tror dock han kommer ändra sitt något tvångsmässiga beteende när han nu går på pappaledighet och inser att när ungen skriker har man inte tid med vattenbad och massa krångel
  • mammsilon

men..ersättning får inte bli varmare än 60c för då tappar den viktiga näringsämnen, fattar inte folk det?

min svärmor kokar välling till min son på spisen fattar inte varför, man förstör ju bara vällingen.

man ska INTE återuppvärma ersättning eller välling om man värmt upp den en gång, har för mig att man kan värma upp den en gång och det är inom 30 min

själv har jag en vattenkokare från philips där det går att ställa in graderna på.

jag ställer in 40 och sen kokar den, ner i flaskan..ner med pulver..skaka och klart, då vet jag att det är exakt 40 g. ibland blandar jag en flaska KALL ersättning och ställer i kylen för att sen värma upp.          

• La Lola
    mammsilon skrev 2012-07-07 10:34:04 följande:

men..ersättning får inte bli varmare än 60c för då tappar den viktiga näringsämnen, fattar inte folk det?

min svärmor kokar välling till min son på spisen fattar inte varför, man förstör ju bara vällingen.

Hur går då det ihop med att pulvret ska blandas med kokande vatten för att ta död på ev bakterier?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?