• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • mammsilon
    La Lola skrev 2012-07-07 10:43:54 följande:
    Hur går då det ihop med att pulvret ska blandas med kokande vatten för att ta död på ev bakterier?

hur menar du ? att man ska koka upp vattnet, låta det svalna i rumstemperatur och sen blanda när det är lagom varm?
  • jimpan73

Vi pratar ersättning till väldigt små barn , inte välling !

• Insatt
    La Lola skrev 2012-07-07 10:43:54 följande:
    Hur går då det ihop med att pulvret ska blandas med kokande vatten för att ta död på ev bakterier?
    Bakterier i pulvret menar du? Varför skulle det finnas bakterier i pulvret!? Ersättningen ska inte blandas för varm för då försvinner näringsämnen.
  • LillGris
    mammsilon skrev 2012-07-07 10:52:10 följande:
    hur menar du ? att man ska koka upp vattnet, låta det svalna i rumstemperatur och sen blanda när det är lagom varm?

Nej enligt tillverkarna ska ju pulvret blandas i kokt vatten nedsvalnat till 40 grader. Hur det skulle kunna ta död på ev bakterier i pulvret som vissa gapar om förstår jag dock inte.
  • LillGris
    Insatt skrev 2012-07-07 11:11:32 följande:
    Bakterier i pulvret menar du? Varför skulle det finnas bakterier i pulvret!? Ersättningen ska inte blandas för varm för då försvinner näringsämnen.

Nej men i nästan varje tråd om ersättning får man höra om dessa mystiska bakterier i pulvret, som då antagligen dör vid 40 grader? Eller nåt?
  • hondär

Anledningen till att man kokar vattnet är inte vattnet utan pulvret. Man ska blanda pulvret i kokande vatten så bakterier dör, sen kyla av i kallvatten. Många som tror att det ät vattnet men det är det inte. Åtminstone inte enligt våran dietist.

☆Milia 091228. ☆Melina 111020. ☆Bebis 130205
  • mammsilon
    hondär skrev 2012-07-07 11:16:46 följande:
    Anledningen till att man kokar vattnet är inte vattnet utan pulvret. Man ska blanda pulvret i kokande vatten så bakterier dör, sen kyla av i kallvatten. Många som tror att det ät vattnet men det är det inte. Åtminstone inte enligt våran dietist.

alla säger olika, så strår det inte på nestles hemsida tex..jag har alltid trott att man inte ska blanda ersättningen med kokande vatten för då försvinner viktiga näringsämnen, det står ju på livsmedelsverket att ersättning inte får bli varmare än 60c för då försvinner näringsämnerna..äsh va vet jag!
  • mammsilon
    Insatt skrev 2012-07-07 11:11:32 följande:

jag fattar inte heller...
  • LillGris
    hondär skrev 2012-07-07 11:16:46 följande:

Fast på förpackningen står det att man ska koka vattnet, låta det avsvalna till 40 grader, SEN blanda i pulvret. Vilka bakterier dör vid så låg temp?
  • LillGris
    mammsilon skrev 2012-07-07 11:19:46 följande:
    alla säger olika, så strår det inte på nestles hemsida tex..jag har alltid trott att man inte ska blanda ersättningen med kokande vatten för då försvinner viktiga näringsämnen, det står ju på livsmedelsverket att ersättning inte får bli varmare än 60c för då försvinner näringsämnerna..äsh va vet jag!

På både semper och nestles förpackningar står att ersättningen ska blandas i 40gradigt vatten.
Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?