• JAMC

Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?

Jag blir galen. Varför känns det som att alla andra - mot alla odds - utom jag blir gravida och allt går himla galant. Inga missfall. Dessutom trots hög ålder, grav övervikt, sällan ägglossning, diverse sjukdomar mm mm mm. Det är ju självklart inte så, men det känns så ibland när jag tycker synd om mig själv. Överallt ser jag bebismagar, mina jämngamla vänner har redan klarat av alla barn de planerat för längesedan. För några år sedan träffade jag min nuvarande man som är lite yngre än mig och varken han eller hans kompisar hade barn då. Men det har ändrat sig i rask takt medan vi försökt hela den tiden förgäves. Nu är de också inne på unge nr 2. Det känns minst sagt som déja vu!! En av mina vänner fick sitt första barn för några månader  trots en allvarlig sjukdom och jag orkar inte träffa varken henne eller andra med bebisar. Jag känner mig bitter, missunnsam, ledsen och undrar hur jag ska komma över det här. Det kanske aldrig blir några barn och jag är så rädd att vår relation ska ta skada. Jag är rädd att bli lämnad om vi om några år inser att det är kört, då min man fortfarande är ung och kan träffa en yngre tjej som han kan skaffa familj med.
    Det är blev en väldigt deppig tråd, sorry, men det är så mycket som far genom skallen emellanåt. Kan ni också känna så här? Vad gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?
  • Gaaaa

Min lillebror fick barn precis när vi började med utredningen. Tösa är nu fyllda 5 år!!
    Älskar verkligen mina 2 brorsbarn, men gud vad det kan svida. Särskilt nu efter ett tidigt MF i helgen

• hippsomhapp

Verkar som att de flesta berättat... vi har berättat för ett par kompisar och mina föräldrar. Skulle vara skönt att prata med någon kompis som kunde förstå vad man går igenom och inte bara med dem som lyckas på första försöket (vilket majoriteten av våra vänner gjort).

Hur länge dröjde det efter att ni fått veta att ni står i IVF-kö tills ni fick kallelsen? Nu är det bara en månad kvar tills de garanterade tre månaderna har gått och jag slår vad om att vi inte kommer bli kallade inom garantitiden trots att garantiservice pratat med kliniken Skrikandes Eller vad tror ni? Kommer de hålla vad de lovat??

• liwa
    hippsomhapp skrev 2012-02-08 16:41:00 följande:
    Verkar som att de flesta berättat... vi har berättat för ett par kompisar och mina föräldrar. Skulle vara skönt att prata med någon kompis som kunde förstå vad man går igenom och inte bara med dem som lyckas på första försöket (vilket majoriteten av våra vänner gjort).

Hur länge dröjde det efter att ni fått veta att ni står i IVF-kö tills ni fick kallelsen? Nu är det bara en månad kvar tills de garanterade tre månaderna har gått och jag slår vad om att vi inte kommer bli kallade inom garantitiden trots att garantiservice pratat med kliniken Skrikandes Eller vad tror ni? Kommer de hålla vad de lovat??
    ja jag vet vad du menar, det är därför det är skönt att prata av sig här med andra i samma sits.
    För oss tog det ca 6 månader tills det att vi fick tid från det att vi ställde oss i kö. Kände inte till att vårdgarantin gällde för IVF. Men det är ju bra, ligg på och ringa dem så ni får veta.
  • Fru Bone

Du är garanterat långt ifrån ensam.

Det är jobbigt när folk i bekantskapskretsen skaffar barn. Eller för den delen folk man inte känner och folk på TV och barn i allmänhet. Man kan inte låta bli att känna sig bitter. Vi har valt att inte berätta för vänner etc för att slippa en massa jobbiga frågor om hur det går. Jag tycker att det är tillräckligt jobbigt att inte veta själv hur det kommer att gå osv.

Föräldrarna vet, men det är inte helt enkelt heller. Vi berättade för att slippa höra tjatet "när ska ni skaffa barn?", "är det inte dags för barn snart?" osv. Så vi berättade hur det var och att det finns en stor risk att det inte blir nått. Vi sa som det var, att det är minimal chans att vi kommer lyckas. Jag tror till och med att vi tog i lite extra så att de verkligen skulle förstå att det kanske inte blir nått och sluta tjata.
    Tyvärr verkar de inte fatta alls. Nu tjatas det om IVF och när vi ska iväg, vad vi gör, hur det går, att vi måste tänka på vad vi äter, vad vi dricker, vad vi gör osv osv. Inte en enda fråga om hur vi mår, inget om hur vi ställer oss till att det kanske inte blir nått. Det verkar som att de tror att det bara är att åka och stoppa ett barn i magen och åka hem och föda. De fattar inte hur svårt det är trots att vi försökt förklara. Man blir bara arg och ledsen och vill strypa allt och alla.

Man får höra gör si, gör så, det kommer snart. Man vill bara skrika "HÅLL KÄFTEN!!" och gå sin väg och aldrig komma tillbaka.

På grund av allt tjat och alla "tips" och dömande ord om hur vi lever och vad man får och inte får göra så har valt att inte berätta för familjen när vi åker iväg för IV.  Vi har inte berättat om vårt misslyckade försök, vi vill inte svara på alla frågor. Jag vill inte höra kommentarerna att de tror ägget inte fastnade på grund av att jag gjorde si och så. Vi vill hantera situationen tillsammans och bearbeta allting ihop och pratar med varandra istället.
    Jag orkar inte ta diskussionen med familj och vänner. Jag orkar inte höra kommentarerna om varför de tror att det inte funkade, vill inte höra deras dumma kommentarer om att de "har rätt att veta varje steg i processen".

Ibland blir jag ledsen över att folk är okänsliga men jag tänker att de inte menar det och försöker att glömma När ytliga bekanta frågar om man inte ska skaffa barn och skrattar till och frågar om inte mannen "skjuter skarpt" eller petar en i sidan och säger "haha, ni kanske får åka till danmark och köpa spermier istället" så vet man ju att de inte menar det. Jag vet att de inte har någon aning om vårt problem och att de bara försöker vara rolig. Men det gör ont i hjärtat, riktigt ordentligt. Många gånger har man funderat om det är bättre att bara vara öppen och säga "vi kan inte få barn", men samtidigt inser man ju att frågorna inte kommer sluta där och jag tror de frågorna blir jobbigare än att bita ihop och tala om för sig själv att folk inte menar något illa med det de säger.

Det är så svårt allting och det finns inga rätt eller fel. Man kan bara göra det man känner själv och viktigast tycker jag är att prata med sin partner och vårda kärleken.

Något jag känner att jag saknar är dock någon vi kan prata med och dela erfarenheter med. Vi skulle vilja träffa någon annan i samma sits, någon som faktiskt förstår. Det finns mammagrupper, gravidgrupper, väntabarngrupper och ja allt. Man sitter med andra och pratar och lär sig och diskuterar. Men för de där det inte går, de som inte kan vad händer med dem? Varför finns det ingen grupp för ofrivilligt barnlösa som läkaren kan berätta om?

Oj vad långt det blev Flört

• lantisen02

igenkänningsfaktor hög,
    vi kämpar oxå efter 1,5 års försök, utredning snart klar, vi väntar på läkartiden för att gå igenom våra provsvar, är säker på att jag ÄggLossar dåligt....
    men som sagt ibland blir man j..... bitter på allt, som sagt så har alla vänner runt en barn och de flesta två, min bror och hans fru har 6 stycken....de e härligt, verkar som om de är superfertila....min brors fru kan jag prata med så hon förstår, så de skönt! 

Mammas kommentar, tänk inte så mycket  på de, de kommer av sig självt! Lilla mamma va trött man blir, men jag pratade bort diskussionen... hon vet inte att vi går på utredning, bara några av mina närmaste kompisar och min brors fru...

så nu väntar jag på ett telefonsamtal från IF-klininken.. väntan och väntan...

men man får ta hand om varandra, jag och sambon(blivande man) pratar mycket med varandra och stöttar...

Kram alla därute       

• Dahlia1982
    Fru Bone: Vad tråkigt att era föräldrar inte kan förstå och stötta er istållet. Men det är nog inte lätt att förstå hur det är när man inte är i situationen själv, tyvärr.

Att det inte finns några grupper för oss barnlösa tror jag ligger i att när någon lyckas bli gravid så (även om man även blir glad för deras skull) så går liksom de personerna över till den andra sidan, de är inte barnlösa längre. Man är helt enkelt inte i samma fas längre. Och detta tror jag speciellt gäller de som försöker få sitt första barn, för de som har ett sedan tidigare är det nog inte lika jobbigt (inbillar jag mig). En del (30%) lyckas på sitt första försök, andra får kämpa längre, kanske flera år till, och för en del kommer det tyvärr aldrig fungera (men då finns det ju andra alternativ som tur är). Hur kul är det att vara med i en sån grupp och vara kvar till sist? Det kanske tillkommer nya som lyckas innan en själv medan man bara gör försök efter försök. Skulle nog vara ganska knäckande. Och det känns som att de som får sitt barn glömmer ganska snabbt hur svårt det var innan när de försökte med IVF (och så ska det kanske vara för de har ju andra saker att tänka på).

För något år sedan frågade en gravid kollega mig när det var dags att skaffa barn. Och då vet jag att hon (men det vet inte hon att jag vet) kämpade i minst 6 år för att bli gravid! Jag hoppas då att jag kommer ihåg hur svårt detta är när allt detta är över (hoppas snart) så att jag åtminstone inte kommer med massa dumma frågor till stackars barnlösa människor.
  • tattoedbeauty

Så fick jag tredje mf då, som det tog två år att bli gravid för. Suck. 

Jag håller med om att man får så dumma frågor, och sen får man höra "ni borde resa bort, då ska ni se att ni lyckas". Idioter! 

• N3NN3

Fick höra att om jag och sambon delade en flaska vin och gjorde det på köksbordet så skulle det funka...tack för den liksom!

• Lillflickan

6:e misslyckades försöket. Känns som om alla lyckas utom vi. Så bittert. Och jag har på senare tid fått höra av flera att när man inte försöker lyckas det, när man ger upp lyckas det. Hur ska man lyckas med det? Om man tror att det ska fungera när man ger upp, har man gett upp då?

• bellzan

Känner igen mig! Jag har Endometrios, har missfall bakom mig som tagit mig otroligt hårt och just nu går det inte bra alls. Behandlingar på behandlingar, ändå inflammationer, cystor, tunn slemhinna osv! Nu inväntas snart en operation med....

Jag är bara 20 år men vänner runt mig har ändå hunnit skaffa barn. Jag orkar inte se det, gråter inom mig bara jag går i en affär och paserar barnkläderna! Varför just jag?

Jag är rädd att min pojkvän som är 30 år, ska tröttna på detta och lämna mig. Jag vet att han så gärna vill ha barn en dag, men allt jag får är dåliga besked. Vi planerar inte att skaffa barn just idag, men just nu kämpar jag för att kunna göra det om 2-5 år. Det påverkar vårt förhållande genom depressioner, lätt irritation osv, och jag är rädd att han inte tycker det kommer vara värt allt, och lämna mig för någon annan som kan ge han ett barn. :-/

• Lernemalin

Ja jag känner igen mig helt, jag är bara 23 år, men jag har vetat länge att jag kommer ha svårt att få barn.  Värst är det nu, när man ser personer i ens egen ålder börjar få barn. Man börjar längta och vill med ha barn. Rädslan att inte kunna få egna barn är stor, det har gjort mig bitter kan jag säga att se andra bli gravida... Jag har vart extremt rädd också att min sambo ska vilja lämna mig för någon annan som han kan skaffa barn med. Men han är kvar och han har sagt att han kommer stanna oavsett. 

Värst är min svärmor som under flera år börjat prata om barnbarn. Jag vet att jag vart dåligt att prata med henne om det tidigare. Jag blev bara ledsen men kunde inte förklara varför, inte då. Hon pratade så hjärtligt om att hon ville ha barnbarn och att hon skulle ta hand om dem och saker hon ville köpa till ett kommande barnbarn. Jag höll tyst men höll på bli galen av att höra allt snack. Tillslut för ett år sen berättade jag för henne om min situation. Att jag kanske inte kan få egna barn. Det kändes bra att berätta istället för att hålla tyst,äntligen berätta.... men hon förstår ÄNDÅ inte><

Ett tag efter fortsatte hon ändå prata om barnbarn. Hon verkar tro att det kommer gå bra, för vi kan ju adoptera barn eller ta äggdonation.  Men hon förstår inte att jag är inte redo för att ta ett sånt beslut.  Jag vill försöka få egna barn först. Men nästan ingen jag känner förstår det :(

För en månad sen så startade vi utredning och jag blev glad för det. att vi fick göra tester och kanske om vi har tur får vi starta med IVF. Jag var glad och ville berätta för vissa utvalda. Men idag ångrar jag det. Bland annat ville min sambo berätta för sin mamma. Det hon sa som jag minns var " annars kan ni adoptera"

Det är inget fel med att adoptera. Men vi är inte där än,  vi vill glädjas och hoppas på IVF nu.  Så jag blev bara ledsen att höra att annars kan vi adoptera.

Det jag tycker är mest hemskt, det är att människor inte förstår heller. De jag har berättat för de förstår verkligen inte hur de känns. För dem är det självklart att man kan ju adoptera, eller så, eller gå med på ÄD. De tycker man är konstigt som är ledsen så mycket och som pratar om det.   Ofta känner man sig ganska dum i huvudet för att ingen förstår en. Inte i min närhet i alla fall.

Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?