• Filbunke

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

Det ligger en tråd uppe med frågan "Varför ger du ditt barn burkmat?"
    Jag vill veta varför man INTE gör det .
    Så shoot! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 14:38
    Om du skriver att hemlagad mat är nyttigare än burkmat så länka gärna till en undersökning eller dylikt som bevisar detta .

• Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?
  • Filbunke
    Lumo skrev 2011-10-14 16:00:49 följande:
    Filurius - vet inte om du bara är på krigsstigen i denna tråd o är rädd, som du själv skriver, att du är en "dålig mamma". Notera att det är DU och inte jag som sagt det.

Tycker inte mina påståenden ens behöver förklaras eller "bevisas" med forskning. Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot. Om du inte vet det kan DU själv googla runt lite för att se hur tillverkningspricesserna lakar ut näringen ur maträtterna. Det är just därför som industrin sedan i efterhand måste tillsätta t ex vitaminer. I t ex fruktkrämer på burk tillsätts t ex vitaminer, varför tror du det är så? Tror du inte frukten är vitaminrik nog? De "bubblar" ju av vitaminer som färska...

Vill du ha lite intressant läsning så läs gärna den lättlästa boken "Äkta vara" så kommer du själv börja ifrågasätta vad du o barnet äter.

Nu kanske barnmat är en av de helfabrikat som är högre bevakade vad gäller tillverkning, men det betyder inte att burkmat är det bästa. Som det är nuförtiden hjärntvättas ju mammorna (en mycket påverkbar samhällsgrupp) att maten de lagar inte är nyttig nog utan att burkmat är det enda rätta. Vad tror du det beror på och vem är det som hjärntvättar oss? Är det måntro samma koncern som trycker i mammorna chips o kakor när barnen somnat? Finns inget mer än vinstintresse i industrins sätt att hjärntvätta oss, de är inte intresserade av att föda upp friska barn.

Men det är jag! :)
    Hej.
    Jag är absolut inte på krigsstigen..och att jag skrev att jag var en dålig mamma var ett skämt på ett svar på en annan kommentar..så ta det inte så bokstavligt .

Jag har startat den här tråden för att jag är genuint intresserad av att få reda på om burkmat är bra eller dålig i förhållande till vanlig hemlagad mat.
    Jag är mycket intresserad av min egen kost också och skulle vilja lära mig mer om "rena" råvaror. Det mesta vi stoppar i oss idag är ju utspätt och processat hit och dit så vem säger att burkmaten är bättre eller sämre än den mat vi lagar?  
  • Thursday
    Lumo skrev 2011-10-14 19:11:45 följande:
    (ursäkta, konsten att döda en tråd nu ska jag mysa med sonen...)
    Tja, själv har jag ätit tacos (halvfabrikat) med familjen. Inget i den där artikeln, som ju för övrigt inte är någon nyhet, talar emot att ge burkmat enligt mig.

1. Det är 8-månadersburkar, dvs burkar för barn som fortarande får sin huvudsakliga näring från amning/ersättning.
    2. Det huvudsakliga argumentet mot är att det innehåller för lite kalorier, samtidigt säger dietisten att för lite kalorier inte är ett utbrett problem.
    3. Att det är lite fett i sägs tvärtom vara bra.
    4. C-vitamin förstörs vid uppvärmning, det lär det göra vid uppvärmning i hemmet också
    5. I en viss burk var det lite järn. Det är det nog i en viss hemlagad maträtt också.

och slutsatsen är följande: Så länge barnen äter gröt eller välling till frukost och man kompletterar med frukt och en smörgås då och då så brukar det inte vara något problem. vilket väl i klartext betyder att så länge barnet i övrigt äter normalt så funkar det alldeles utmärkt att ge burkmat.

Eller hur läser du artikeln?
  • tufflan81

Haha rolig tråd. Min lilla vägrade helt enkelt burkmat och efter att ha provsmakat en antal gg förstår jag varför hon föredrog riktigt lagad mat från börjanFlört

• Lumo

Idispidis - jag odlar inte mina egna morötter. Men jag köper grönsaker med omsorg. Mina kommer veckovis hemlevererade via www.arstiderna.se

Superfina, färska o grymt goda ekologiska grönsaker. Smakar som hemodlat. ;) testa får du se...

Snacka om att ni märker ord. Fattar inte vitsen förutom att ni förlöjligar er själva. Orkar inte förklara varje ordval då du uppenbarligen inte vill tolka dem rätt.

--------

Balahir - att lära sig äta riktig mat, och inte mat mixad till oigenkännlighet skapar bra matrutiner. Att lära sig vad konsistens är o vad olika smaker o kryddor är ger en bra grund för barnets fortsatta matintresse. Att lära sig tycka om mat är såklart viktigt. Själv tycker jag att all burkmat får en viss smak som känns igen oavsett rätt, precis samma smak som vuxenmaten burkravioli har. Det smakar burk helt enkelt.

Jag tycker denna kunskap är viktig för mitt barn att lära sig, för mitt mål är att lära mitt barn bli en gourmé, som uppskattar det goda som finns i livet o som har ett intresse för riktig mat. Om ni burkälskare inte har det målet, fine with me. ;)

---------

Nu skulle jag vilja se några VETTIGA kommentarer på artikeln från er burkälskare. Och då menar jag inte att ni ska märka ord utan innehåll. och kanske, om ni själva ids, eftersom ni jagat mig så hårt, så skulle jag vilja att ni själva hittar riktiga studier som bevisar motsatsen. Dvs att burkmat är jääääättenyttigt.

Det jag tycker är märkligast, är att både livsmedelsverket och burkmatsföretagen skriver att burkmat "är ett bra KOMPLEMENT till riktig hemlagad mat". Inte ens de hävdar att man endast ska äta detta. "Komplement" betyder ju just något man äter utöver huvudfödan, något man lägger till... Hur kan då vissa mammor tro att burkmaten är huvudfödan?

• Thursday
    Lumo skrev 2011-10-15 11:57:34 följande:
    Nu skulle jag vilja se några VETTIGA kommentarer på artikeln från er burkälskare. Och då menar jag inte att ni ska märka ord utan innehåll. och kanske, om ni själva ids, eftersom ni jagat mig så hårt, så skulle jag vilja att ni själva hittar riktiga studier som bevisar motsatsen. Dvs att burkmat är jääääättenyttigt. 
    Men vad håller du inte med om i mitt inlägg nummer 62 - på vilket sätt tar jag inte upp innehållet i artikeln tycker du?
  • Minnie7

De är så dyra!!! Men tyvärr äter sonen bara burkmat iaf, eftersom han ratar min mat . Hade varit billigare om han ätit all mat jag fryst in istället

• Lapplandspärlan

-Det blir billigare.
    -Jag vet till 100% vad dom stoppar i sig.
    -Det blir så mkt godare, jag har aldrig stoppat en sked mat i mina barns munnar utan att smaka på det själv och burkmat är rent vidrigt.

Visst har dom ätit nån burk ibland men min hemlagade barnmat har ätits med mkt större aptit än den köpta så jag ser ingen anledning till att köpa om dom ändå inte gillar den.    

• Balahir
    Lumo skrev 2011-10-15 11:57:34 följande:
    --------

Balahir - att lära sig äta riktig mat, och inte mat mixad till oigenkännlighet skapar bra matrutiner. Att lära sig vad konsistens är o vad olika smaker o kryddor är ger en bra grund för barnets fortsatta matintresse. Att lära sig tycka om mat är såklart viktigt. Själv tycker jag att all burkmat får en viss smak som känns igen oavsett rätt, precis samma smak som vuxenmaten burkravioli har. Det smakar burk helt enkelt.

Jag tycker denna kunskap är viktig för mitt barn att lära sig, för mitt mål är att lära mitt barn bli en gourmé, som uppskattar det goda som finns i livet o som har ett intresse för riktig mat. Om ni burkälskare inte har det målet, fine with me. ;)

---------
    men KÄLLA på att det är för bättre matrutiner? inte eget påhitt, tack.
  • Lumo

Balahir- Orka, sök själv. Orkar väl inte sitta o vara google till er. Hittade själv en länk om barn med matstörningar i vilket vikten av bra matrutiner, med de saker jag nämnde angavs. Och just det med att burkmat har samma konsistens o "samma smak". Kommer inte ihåg vad termen för småbarn med denna matstörning hette annars hade det varit lätt att hitta tillbaka till artikeln.

För den delen handlar det om sunt förnuft, fattar väl vem som helst att om man inte lär sig äta varierat så kommer man ha svårare för att äta varierat i framtiden. Titta dig runt i din vänskapskrets bara, vem smakar allt och hur kommer det sig? Vem gnäller över maten o lever på hotdogs och mamma scans köttbullar? Självklart kan de flesta lära sig att äta o tycka om det mesta, men ju tidigare i livet du lär dig detta desto öppnare kommer du bli för att smaka nya saker. Det är bara sunt förnuft o inget som måste styrkas i rapport efter rapport. Men jag är övertygad att om DU själv söker lite så hittar du just det jag säger i just rapport efter rapport.

Istället för att gapa efter bevis, prova själv att söka efter det om du vill lära dig mer. Det lättaste är ju annars att bara svälja industrins bullshit med hull i hår och äta sig tjock på halv-/helfabrikat bara för att de har ett nyckelhål eller liknande på. Själv gillar jag inte den lätta vägen och lägger gärna lite omtanke och lär mig om det jag stoppar i mig o mitt barn.

• Balahir
    Lumo skrev 2011-10-16 20:12:45 följande:
    Balahir- Orka, sök själv. Orkar väl inte sitta o vara google till er. Hittade själv en länk om barn med matstörningar i vilket vikten av bra matrutiner, med de saker jag nämnde angavs. Och just det med att burkmat har samma konsistens o "samma smak". Kommer inte ihåg vad termen för småbarn med denna matstörning hette annars hade det varit lätt att hitta tillbaka till artikeln.

För den delen handlar det om sunt förnuft, fattar väl vem som helst att om man inte lär sig äta varierat så kommer man ha svårare för att äta varierat i framtiden. Titta dig runt i din vänskapskrets bara, vem smakar allt och hur kommer det sig? Vem gnäller över maten o lever på hotdogs och mamma scans köttbullar? Självklart kan de flesta lära sig att äta o tycka om det mesta, men ju tidigare i livet du lär dig detta desto öppnare kommer du bli för att smaka nya saker. Det är bara sunt förnuft o inget som måste styrkas i rapport efter rapport. Men jag är övertygad att om DU själv söker lite så hittar du just det jag säger i just rapport efter rapport.

Istället för att gapa efter bevis, prova själv att söka efter det om du vill lära dig mer. Det lättaste är ju annars att bara svälja industrins bullshit med hull i hår och äta sig tjock på halv-/helfabrikat bara för att de har ett nyckelhål eller liknande på. Själv gillar jag inte den lätta vägen och lägger gärna lite omtanke och lär mig om det jag stoppar i mig o mitt barn.
    men jag OCH min son är ett exempel på att burkmat inte gör det svårare att äta varierat i framtiden. så källa eller så är det endast dina egna tankar, och de funkar inte som källa.

varför ska jag hitta bevis som stödjer DINA teorier? den som lägger fram skall kunna backa upp det denne skriver.
  • BlommyNess12

1. Han är för stor för att äta burkmat
    2. Burkmat smakar äckelpäckel
    3. Jag lagar ju ändå mat, så varför ska han få något annat än det vi äter?
    4. Det är dyrt.

• BlommyNess12
    Lumo skrev 2011-10-16 20:12:45 följande:
    Fast å andra sidan så är min treåring, helt värdelös på att äta. Jag har alltid gjort egen barnmat, lagar alltid hemlagat från grunden (inga halvfabrikat eller halvfärdiga rätter eftersom jag har sojaallergi, och det mesta innehåller spårämnen eller lecitin från soja osv) Vi äter otroligt varierat, roligt, gott och med inspiration från hela världen! Men.. All mat ratas just nu förutom morötter, banener, äpplen, pannkakor, mackor och köttbullar med mackaroner?

Det har väl en hel del med personlighet att göra också?
  • Irit

Därför att hon får samma som vi äter, tycker det är enklare än att köpa barnmatsburkar.

• Flejsboden

mitt barn har alltid ätit barnmatsburk, dels för vi har haft dåliga matvanor själv med oregelbundna mattider. 
    hon äter fortfarande burkmat ibland fast hon e stor, hon kan äta lika mycket "vanlig" lagad mat som burkmat utan nån större problem i aptiten :)

tycker burkmat e enkelt och smidigt och ser inga nackdelar med det om barnet tycker om det.
    och nej jag tycker inte det e så dyrt som många säger.      

• BlommyNess12
    Flejsboden skrev 2011-10-17 07:27:06 följande:
    mitt barn har alltid ätit barnmatsburk, dels för vi har haft dåliga matvanor själv med oregelbundna mattider. 
    hon äter fortfarande burkmat ibland fast hon e stor, hon kan äta lika mycket "vanlig" lagad mat som burkmat utan nån större problem i aptiten :)

tycker burkmat e enkelt och smidigt och ser inga nackdelar med det om barnet tycker om det.
    och nej jag tycker inte det e så dyrt som många säger.      
    Fast det är det ju, om man jämför det kostar typ 3 kronor att göra en lika stor portion av det som finns i en barnmatsburk, medan burken kostar typ 14 kronor.
  • Flejsboden
    BlommyNess12 skrev 2011-10-17 07:28:23 följande:
    Fast det är det ju, om man jämför det kostar typ 3 kronor att göra en lika stor portion av det som finns i en barnmatsburk, medan burken kostar typ 14 kronor.

ja om du menar så, men jag menar personligen tcyker jag inte det e dyrt att handla, tycker barnmatsburk har hyfsat rimliga priser, va så jag mena. klart det e billigare om man gör storkok eller dylikt hemma.
    men har inte problem me priserna i handeln :) 
  • BlommyNess12
    Flejsboden skrev 2011-10-17 07:30:38 följande:
    ja om du menar så, men jag menar personligen tcyker jag inte det e dyrt att handla, tycker barnmatsburk har hyfsat rimliga priser, va så jag mena. klart det e billigare om man gör storkok eller dylikt hemma.
    men har inte problem me priserna i handeln :) 
    Jaha, du menar så, nej det är har inte jag heller i så fall, då är jag nog snarare snål eftersom vi är allt annat än fattiga.
  • tufflan81

Jag tyckte det verkade smidigt med burkmat, det tyckte inte min dotter så burkmaten dissa hon från början, hon gillade det inte helt enkelt. Medan maten vi åt var gott gott.:)

Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?