• Filbunke

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

Det ligger en tråd uppe med frågan "Varför ger du ditt barn burkmat?"
    Jag vill veta varför man INTE gör det .
    Så shoot! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 14:38
    Om du skriver att hemlagad mat är nyttigare än burkmat så länka gärna till en undersökning eller dylikt som bevisar detta .

• Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?
  • Filbunke
    Jaylight skrev 2011-10-14 15:02:21 följande:
    jag kör barnmat på första mat målet och hemlagat på andra :) de är lätt och min dotter tycker bättre om barnmatsburkarna :p
    Smart där! Det kan ju vara en bra början till övergången .
  • Filbunke
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:05:40 följande:
    jag undrar bara en sak!

det är väl bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv och sedan
    ge till barnet? det kan väl inte ta en sådan tid? bara slänga ner i en bunke och
    mixa sen mata. tar väl lika lång tid som det tar att värma en burk med barnmat.

så varför köpa en burk för sisådär 15spänn (eller vad det kostar?) när man kan
    göra det själv, gratis?

undrar bara... har inga barn än på några år så...
    Gratis? Mat är väl inte gratis?
    Och du är OT kära vän
  • As mamma

Jag köpte ganska mycket burkmat när sonen var liten för jag tyckte det var svårt att komma på maträtter med kött/fisk/kyckling, och lyckas mixa det till en bra konsistens. Kanske ska prova den här gången dock. Gör ni det med vanlig stavmixer? Kokar ni köttet/fisken/kycklingen innan i så fall?

• oliversykes

jo men det var bara något jag undrade påtal om ämnet samt kommentarerna där folk skrev att dem va lata.
    ville bara tillägga då att det tar la lika lång tid att mixa mat som att värma en burk?

nja, va väl inte riktigt så att jag menade att maten va gratis, mer att du sparar 15:- per måltid.
    blir väl ändå 300:- per vecka och sisådär 1200:- per månad.

• Filbunke
    As mamma skrev 2011-10-14 15:12:52 följande:
    Jag köpte ganska mycket burkmat när sonen var liten för jag tyckte det var svårt att komma på maträtter med kött/fisk/kyckling, och lyckas mixa det till en bra konsistens. Kanske ska prova den här gången dock. Gör ni det med vanlig stavmixer? Kokar ni köttet/fisken/kycklingen innan i så fall?
    Jag kokar alltid maten innan och sen kör jag med stavmixer. Dock inte potatis, det blir klister.
  • As mamma
    Filbunke skrev 2011-10-14 15:14:40 följande:
    Jag kokar alltid maten innan och sen kör jag med stavmixer. Dock inte potatis, det blir klister.
    Skär du i små bitar innan också?

Ska nog försöka lite mer den här gången.. känns ju bättre med hemlagat än burkmat, eller åtminstone blanda!
  • Thursday
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:05:40 följande:
    jag undrar bara en sak!

det är väl bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv och sedan
    ge till barnet? det kan väl inte ta en sådan tid? bara slänga ner i en bunke och
    mixa sen mata. tar väl lika lång tid som det tar att värma en burk med barnmat.

så varför köpa en burk för sisådär 15spänn (eller vad det kostar?) när man kan
    göra det själv, gratis?

undrar bara... har inga barn än på några år så...
    Det du skriver förutsätter en del saker, t.ex. att barnet och du alltid äter på sama tider för att bara ta ett exempel.
  • oliversykes
    Thursday skrev 2011-10-14 15:25:54 följande:
    Det du skriver förutsätter en del saker, t.ex. att barnet och du alltid äter på sama tider för att bara ta ett exempel.
    nej inte om man har ett fungerade kylskåp. då kan man förvara maten där tills barnet blir hungrigt.

jag tänker mer såhär att man äter ju mat varje dag, gör man en extra sats blir det rester, dessa kan
    man spara (precis som burkmaten men i vetskap att den inte legat i en bruk i en vecka). då kan man
    ta fram maten och mixa (om man inte förvarat den mixad) sen servera. känns som det blir MYCKET
    billigare och jag vet inte vad som skulle göra det jobbigt att mixa maten för dem som är "lata".
    men å andra sidan har jag la inga barn själv så.
  • Snösparv

För att det är nyttigare, godare och billigare. För att jag inte är lat och har tid. För att jag kan laga bra mat. Solig

• Cloudberry
    Filbunke skrev 2011-10-14 15:14:40 följande:
    Späd ut med olja innan servering så försvinner klistrigheten.
Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?