• Filbunke

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

Det ligger en tråd uppe med frågan "Varför ger du ditt barn burkmat?"
    Jag vill veta varför man INTE gör det .
    Så shoot! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 14:38
    Om du skriver att hemlagad mat är nyttigare än burkmat så länka gärna till en undersökning eller dylikt som bevisar detta .

• Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?
  • MammaTillDomFinaste

vi körde 50/50 ungefär.
    hemlagat för de blir så mycket billigare, burkmat innehåller liten procent kött (när de är kötträtt) men de är smidigt att ha med när man är på tex shoppingresa och inte vill bära med kylklampasr å allt för att hålla hemmagjord mat fräsch, och perfekt när man vill ge barnet sånt man själv inte äter! (äter bara fisk på 2 olika sätt typ) 

• Cloudberry
    Thursday skrev 2011-10-14 16:35:10 följande:
    Faktum är att det inte finns någon forskning som säger att kravmärkta grönsaker är nyttigare än konventionellt odlade. Nu vet jag inte vad som används i burkmat, men det finns vidare forskning som visar att frysta grönsaker generellt är nyttigare än färska. Lägg därtill det faktum att det är lätt att koka grönsaker för länge och laka ur det nyttiga när man lagar själv, kanske särskilt om man kokar till en liten bebis och vill ha det riktigt mjukt.

Så hur var det nu med självklarheterna?
    Yes, fryst kan vara färskare än ofrysta råvaror.

Det med obesprutat vs besprutat är väl ändå rätt så kristallklart? 

För att få en slät konsistens så måste man koka allt rätt länge, tror du verkligen att barnmatstillverkarna tänker annorlunda där?
  • Cloudberry
    Thursday skrev 2011-10-14 16:29:45 följande:
    Bortsett från det uppenbart överdrivna i det påståendet så har vi väl då konstaterat att det inte är "bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv"? Eller?
    Om man tar bort en del av varje och sen lägger allt i kokande vatten, häller av och sedan mixar så borde det väl inte vara några problem?
  • Kinne79

För att dottern vägrar burkarna, har alltid gjort det. (Hon vägrar även hemlagad purémat, så hon äter bitar och när vi har bråttom blir det gröt.)

• Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 16:42:55 följande:
    Det med obesprutat vs besprutat är väl ändå rätt så kristallklart? 
    Utveckla gärna det kristallklara, tack?
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 16:45:49 följande:
    Om man tar bort en del av varje och sen lägger allt i kokande vatten, häller av och sedan mixar så borde det väl inte vara några problem?
    Poängen var att skribenten påstod att det bara var att lägga lite av maten man öndå lagat till sig själv i en mixer, att det i princip var obefintligt merarbete eftersom allt man var tvungen att göra var att mixa i en halv minut. Det är ju inte riktigt sant hävdar jag, och det verkar vi ju vara överens om nu.
  • Cloudberry
    Thursday skrev 2011-10-14 17:01:08 följande:
    Poängen var att skribenten påstod att det bara var att lägga lite av maten man öndå lagat till sig själv i en mixer, att det i princip var obefintligt merarbete eftersom allt man var tvungen att göra var att mixa i en halv minut. Det är ju inte riktigt sant hävdar jag, och det verkar vi ju vara överens om nu.
    Fast om du lagar en maträtt och plockar en del av varje åt sidan och sedan lägger det i vatten eller ångkokar det och mixar det därefter så innebär det väl inget merarbete?

Har man äldre barn som tål salt så är det väl bara att mosa maten på tallriken? 
  • Cloudberry
    Thursday skrev 2011-10-14 16:59:36 följande:
    Utveckla gärna det kristallklara, tack?
    Nej det går inte, förstår du inte skillnaden så är du bortom all ytterligare hjälp tyvärr.
  • MammaTillDomFinaste

kravmärkta grönsaker får ej besprutas med ämnen för att skydda dom från tex insektsangrepp. 

och jag tycker inte heller de är så svårt med hemma gjord mat, de ända man ska låta bli är saltet, resten är ju bara att krydda på med. Plocka ur, mixa till. Min dotter fick aldrig helt släta, och hon hade heller aldrig problem med att gå över till mat med bitar i sen heller.

sen någon gång då och då gör man storkok på mat så de finns i frysen dom gånger man äter mat som tex är väldigt chilikryddad och liknande. busenkelt.

men jag föredrar att ha att barn som accepterar både. 

Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?