• Filbunke

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

Det ligger en tråd uppe med frågan "Varför ger du ditt barn burkmat?"
    Jag vill veta varför man INTE gör det .
    Så shoot! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 14:38
    Om du skriver att hemlagad mat är nyttigare än burkmat så länka gärna till en undersökning eller dylikt som bevisar detta .

• Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?
  • Cloudberry

För att hemlagad puread mat är koncentrerad mat med bra sammansättning. Därför ger jag inte barnmatsburkar.

• Thursday
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:31:10 följande:
    nej inte om man har ett fungerade kylskåp. då kan man förvara maten där tills barnet blir hungrigt.

jag tänker mer såhär att man äter ju mat varje dag, gör man en extra sats blir det rester, dessa kan
    man spara (precis som burkmaten men i vetskap att den inte legat i en bruk i en vecka). då kan man
    ta fram maten och mixa (om man inte förvarat den mixad) sen servera. känns som det blir MYCKET
    billigare och jag vet inte vad som skulle göra det jobbigt att mixa maten för dem som är "lata".
    men å andra sidan har jag la inga barn själv så.
    Då tar vi nästa sak du förutsätter, att man själv alltid äter saker som är lämpliga att mixa till ett litet puréätande barn, typ ren palsternacka kokt utan salt. Eller att man har lust att anpassa sin kost på det sättet.
  • oliversykes

nu kommer jag antagligen låta lite harsh men har man ingen lust att anpassa sig efter sitt barn eller såsom att vänta med saltet så har man nog inte med barn att göra :) men vad vet jag..

men som sagt off topic så jag antar att jag lämnar detta och gör något nyttigt istället :)

• Finns två sidor av samma mynt

Jag har 5 barn och har försökt att ge olika sorters burkar till var och en i alla år men de VÄGRAR äta den.

• Finns två sidor av samma mynt
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:05:40 följande:
    jag undrar bara en sak!

det är väl bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv och sedan
    ge till barnet? det kan väl inte ta en sådan tid? bara slänga ner i en bunke och
    mixa sen mata. tar väl lika lång tid som det tar att värma en burk med barnmat.

så varför köpa en burk för sisådär 15spänn (eller vad det kostar?) när man kan
    göra det själv, gratis?

undrar bara... har inga barn än på några år så...

Så gör jag med. 

• vap

Min son vägrade burkmat när han var liten, antar att jag lagade godare mat än vad de erbjöd för 15 år sedan.Solig

• SjälvaJag

Jag  gjorde det med äldsta och kommer inte göra om det misstaget med den yngsta.

varför? Eftersom min äldsta son blivit väldigt kräsen.

• Lumo

Filurius - vet inte om du bara är på krigsstigen i denna tråd o är rädd, som du själv skriver, att du är en "dålig mamma". Notera att det är DU och inte jag som sagt det.

Tycker inte mina påståenden ens behöver förklaras eller "bevisas" med forskning. Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot. Om du inte vet det kan DU själv googla runt lite för att se hur tillverkningspricesserna lakar ut näringen ur maträtterna. Det är just därför som industrin sedan i efterhand måste tillsätta t ex vitaminer. I t ex fruktkrämer på burk tillsätts t ex vitaminer, varför tror du det är så? Tror du inte frukten är vitaminrik nog? De "bubblar" ju av vitaminer som färska...

Vill du ha lite intressant läsning så läs gärna den lättlästa boken "Äkta vara" så kommer du själv börja ifrågasätta vad du o barnet äter.

Nu kanske barnmat är en av de helfabrikat som är högre bevakade vad gäller tillverkning, men det betyder inte att burkmat är det bästa. Som det är nuförtiden hjärntvättas ju mammorna (en mycket påverkbar samhällsgrupp) att maten de lagar inte är nyttig nog utan att burkmat är det enda rätta. Vad tror du det beror på och vem är det som hjärntvättar oss? Är det måntro samma koncern som trycker i mammorna chips o kakor när barnen somnat? Finns inget mer än vinstintresse i industrins sätt att hjärntvätta oss, de är inte intresserade av att föda upp friska barn.

Men det är jag! :)

• Thursday
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:39:31 följande:
    nu kommer jag antagligen låta lite harsh men har man ingen lust att anpassa sig efter sitt barn eller såsom att vänta med saltet så har man nog inte med barn att göra :) men vad vet jag..
    Bortsett från det uppenbart överdrivna i det påståendet så har vi väl då konstaterat att det inte är "bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv"? Eller?
  • Thursday
    Lumo skrev 2011-10-14 16:00:49 följande:
    Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot.
    Faktum är att det inte finns någon forskning som säger att kravmärkta grönsaker är nyttigare än konventionellt odlade. Nu vet jag inte vad som används i burkmat, men det finns vidare forskning som visar att frysta grönsaker generellt är nyttigare än färska. Lägg därtill det faktum att det är lätt att koka grönsaker för länge och laka ur det nyttiga när man lagar själv, kanske särskilt om man kokar till en liten bebis och vill ha det riktigt mjukt.

Så hur var det nu med självklarheterna?
Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?