• Filbunke

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

Det ligger en tråd uppe med frågan "Varför ger du ditt barn burkmat?"
    Jag vill veta varför man INTE gör det .
    Så shoot! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 14:38
    Om du skriver att hemlagad mat är nyttigare än burkmat så länka gärna till en undersökning eller dylikt som bevisar detta .

• Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?
  • Fridayyy

Jag köper inte det för jag vet inte exakt vad det är i.
    Det är dyrt.
    Mest vatten.
    Blir en massa glasburkar att bära hem.
    Jag vill inte stödja industrin och ge dem vinst.
    Det ser äckligt ut.
    För lite fett i.

• Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 17:11:13 följande:
    Nej det går inte, förstår du inte skillnaden så är du bortom all ytterligare hjälp tyvärr.
    Jag är fullkomligt seriös. På vilket sätt menar du att det är kristallklart att en Kravmärkt morot är nyttigare än en konventionellt odlad morot? Jag noterar att du använder ordet obesprutat? Även ekologiska odlare använder bekämpningsmedel, då i huvudsak naturliga gifter. I konventionell odling används syntetiskt framställda gifter som i mångt och mycket imiterar de naturliga gifterna. Det finns forskning som visar att 99.99 % av de gifter vi får i oss är naturliga gifter, resterande 0.01 % kommer från kemikalier t.ex. jordbruk. Och det finns som sagt ingen forskning som skulle visa att ekogrönsaker innehåller mer näringsämnen än  konventionellt odlade grönsaker.

Källa: Karin Ahlborg, Den föraktade falukorven
  • Thursday
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 17:16:11 följande:
    kravmärkta grönsaker får ej besprutas med ämnen för att skydda dom från tex insektsangrepp. 
    Jodå, man får visst bespruta inom KRAV, dock finns det regler om vad man får bespruta med. Man får bespruta med "växtskyddsmedel som består av växter, djur, mikroorganismer, eller insekter eller är framtagna direkt ur växter, djur, mikroorganismer, eller insekter". Det innebär att det t.ex. är godkänt enligt Krav att bespruta sina grödor med arsenik, cyanid, nikotin... som sagt, det krävs att det ska komma direkt från t.ex. en växt. Samma ämne, fast syntetiskt framställt är dock förbjudet.
  • Lumo

Idispis - fast nu pratar jag inte om gamla morötter som legat i affären i ett halvår i väntan på försäljning. Mina ekologiska morötter ligger nergrävda i jorden t o m på vintern o grävs upp först när de ska ätas. Sedan leveraras de direkt till mig utan att ligga och bli gamla på lager.

Och sedan pratar vi här om varför man själv ger sitt barn hemkokt, inte om gemene man UTAN KUNSKAPER SOM KOKAR SÖNDER SINA MORÖTTER. Vet man vilka råvaror man ska använda o hur de ska tillagas, ja då blir de såklart nyttigare än frysta. De frysta dubbeltillagas ju, först på fabriken o sen i hemmet. Och dessutom pratar vi ju inte om fryst mat utan om industrimat. Helt säker på att de inte köper in dyra fina klass-1-morötter för burkmaten utan att de köper gigantiska mängder som lagrats månader, precis såna morötter som vanliga folk hittar i affären (de som inte smakar hemodlat). :)

Vilka "självklarheter" man serverar till sitt barn handlar ju helt om den kunskap om mat, tillagning, odling, framställning av råvaror o mat man som mamma besitter. Om man inte ids införskaffa dessa kunskaper o inte har intresset, ja då tycker t o m jag att det är bättre att servera sitt barn burkmat än att urkokta morötter varje dag! ;) men som sagt, det är inte rocket science att koka morötter eller köpa bra råvaror!

• Thursday
    Lumo skrev 2011-10-14 18:15:58 följande:
    Idispis - fast nu pratar jag inte om gamla morötter som legat i affären i ett halvår i väntan på försäljning. Mina ekologiska morötter ligger nergrävda i jorden t o m på vintern o grävs upp först när de ska ätas. Sedan leveraras de direkt till mig utan att ligga och bli gamla på lager.

Och sedan pratar vi här om varför man själv ger sitt barn hemkokt, inte om gemene man UTAN KUNSKAPER SOM KOKAR SÖNDER SINA MORÖTTER. Vet man vilka råvaror man ska använda o hur de ska tillagas, ja då blir de såklart nyttigare än frysta. De frysta dubbeltillagas ju, först på fabriken o sen i hemmet. Och dessutom pratar vi ju inte om fryst mat utan om industrimat. Helt säker på att de inte köper in dyra fina klass-1-morötter för burkmaten utan att de köper gigantiska mängder som lagrats månader, precis såna morötter som vanliga folk hittar i affären (de som inte smakar hemodlat). :)

Vilka "självklarheter" man serverar till sitt barn handlar ju helt om den kunskap om mat, tillagning, odling, framställning av råvaror o mat man som mamma besitter. Om man inte ids införskaffa dessa kunskaper o inte har intresset, ja då tycker t o m jag att det är bättre att servera sitt barn burkmat än att urkokta morötter varje dag! ;) men som sagt, det är inte rocket science att koka morötter eller köpa bra råvaror!
    Så med andra ord så är det exakt samma morötter i burkmaten som i hemgjord mat, och för att man ska lyckas bättre än burkmat så måste man odlar sina egna morötter och ta dem minutfärska från landet och ångkoka dem...? Eller vad försöker du säga?
  • LilaRos

I regel är det hemlagad mat som serveras till sonen och så har det vart sen han började med smakportioner vid 5 månader. Av den enkla anledningen att jag ville att sonen skulle acceptera min mat och inte fastna för burkmaten.
    Han får burkmat när vi är iväg och vi har alltid ett par burkar i skafferiet för nödfall.
    Du gillar jag dock inte barnmatsburkarna då alla är så såsiga, även de från 15 månader. Sen är det mycket billigare med hemlagat.

• Balahir
    Lumo skrev 2011-10-14 14:35:15 följande:
     det är ju busenkelt att laga barnmat o det blir mycket godare, ger bättre matrutiner/../
    hur ger det bättre matrutiner? snälla förklara.
  • Cloudberry
    Thursday skrev 2011-10-14 18:21:13 följande:
    Så med andra ord så är det exakt samma morötter i burkmaten som i hemgjord mat, och för att man ska lyckas bättre än burkmat så måste man odlar sina egna morötter och ta dem minutfärska från landet och ångkoka dem...? Eller vad försöker du säga?
    ...Hahaha, du driver ju bara nu eller hur..?
  • Cloudberry
    Balahir skrev 2011-10-14 18:23:39 följande:
    hur ger det bättre matrutiner? snälla förklara.
    Kanske menade hon hemlagat från start= hemlagat utan en massa helfabrikat resten av uppväxten.
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 18:24:46 följande:
    ...Hahaha, du driver ju bara nu eller hur..?
    Näh, jag försöker läsa vad lumo skriver. Hon börjar med att hon odlar egna morötter, fortsätter med att gemena man inte kan koka grönsaker och konstaterar sedan att då är burkmat bättre? Sen är där en massa dravel i mitten om att frysta grönsaker egentligen inte alls är nyttigare, men det struntar jag i eftersom det bevisligen är fel.
Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?