• Thursday

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

oliversykes skrev 2011-10-14 15:05:40 följande:
    jag undrar bara en sak!

det är väl bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv och sedan
    ge till barnet? det kan väl inte ta en sådan tid? bara slänga ner i en bunke och
    mixa sen mata. tar väl lika lång tid som det tar att värma en burk med barnmat.

så varför köpa en burk för sisådär 15spänn (eller vad det kostar?) när man kan
    göra det själv, gratis?

undrar bara... har inga barn än på några år så...
    Det du skriver förutsätter en del saker, t.ex. att barnet och du alltid äter på sama tider för att bara ta ett exempel.
  • Thursday
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:31:10 följande:
    nej inte om man har ett fungerade kylskåp. då kan man förvara maten där tills barnet blir hungrigt.

jag tänker mer såhär att man äter ju mat varje dag, gör man en extra sats blir det rester, dessa kan
    man spara (precis som burkmaten men i vetskap att den inte legat i en bruk i en vecka). då kan man
    ta fram maten och mixa (om man inte förvarat den mixad) sen servera. känns som det blir MYCKET
    billigare och jag vet inte vad som skulle göra det jobbigt att mixa maten för dem som är "lata".
    men å andra sidan har jag la inga barn själv så.
    Då tar vi nästa sak du förutsätter, att man själv alltid äter saker som är lämpliga att mixa till ett litet puréätande barn, typ ren palsternacka kokt utan salt. Eller att man har lust att anpassa sin kost på det sättet.
  • Thursday
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:39:31 följande:
    nu kommer jag antagligen låta lite harsh men har man ingen lust att anpassa sig efter sitt barn eller såsom att vänta med saltet så har man nog inte med barn att göra :) men vad vet jag..
    Bortsett från det uppenbart överdrivna i det påståendet så har vi väl då konstaterat att det inte är "bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv"? Eller?
  • Thursday
    Lumo skrev 2011-10-14 16:00:49 följande:
    Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot.
    Faktum är att det inte finns någon forskning som säger att kravmärkta grönsaker är nyttigare än konventionellt odlade. Nu vet jag inte vad som används i burkmat, men det finns vidare forskning som visar att frysta grönsaker generellt är nyttigare än färska. Lägg därtill det faktum att det är lätt att koka grönsaker för länge och laka ur det nyttiga när man lagar själv, kanske särskilt om man kokar till en liten bebis och vill ha det riktigt mjukt.

Så hur var det nu med självklarheterna?
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 16:42:55 följande:
    Det med obesprutat vs besprutat är väl ändå rätt så kristallklart? 
    Utveckla gärna det kristallklara, tack?
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 16:45:49 följande:
    Om man tar bort en del av varje och sen lägger allt i kokande vatten, häller av och sedan mixar så borde det väl inte vara några problem?
    Poängen var att skribenten påstod att det bara var att lägga lite av maten man öndå lagat till sig själv i en mixer, att det i princip var obefintligt merarbete eftersom allt man var tvungen att göra var att mixa i en halv minut. Det är ju inte riktigt sant hävdar jag, och det verkar vi ju vara överens om nu.
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 17:11:13 följande:
    Nej det går inte, förstår du inte skillnaden så är du bortom all ytterligare hjälp tyvärr.
    Jag är fullkomligt seriös. På vilket sätt menar du att det är kristallklart att en Kravmärkt morot är nyttigare än en konventionellt odlad morot? Jag noterar att du använder ordet obesprutat? Även ekologiska odlare använder bekämpningsmedel, då i huvudsak naturliga gifter. I konventionell odling används syntetiskt framställda gifter som i mångt och mycket imiterar de naturliga gifterna. Det finns forskning som visar att 99.99 % av de gifter vi får i oss är naturliga gifter, resterande 0.01 % kommer från kemikalier t.ex. jordbruk. Och det finns som sagt ingen forskning som skulle visa att ekogrönsaker innehåller mer näringsämnen än  konventionellt odlade grönsaker.

Källa: Karin Ahlborg, Den föraktade falukorven
  • Thursday
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 17:16:11 följande:
    kravmärkta grönsaker får ej besprutas med ämnen för att skydda dom från tex insektsangrepp. 
    Jodå, man får visst bespruta inom KRAV, dock finns det regler om vad man får bespruta med. Man får bespruta med "växtskyddsmedel som består av växter, djur, mikroorganismer, eller insekter eller är framtagna direkt ur växter, djur, mikroorganismer, eller insekter". Det innebär att det t.ex. är godkänt enligt Krav att bespruta sina grödor med arsenik, cyanid, nikotin... som sagt, det krävs att det ska komma direkt från t.ex. en växt. Samma ämne, fast syntetiskt framställt är dock förbjudet.
  • Thursday
    Lumo skrev 2011-10-14 18:15:58 följande:
    Idispis - fast nu pratar jag inte om gamla morötter som legat i affären i ett halvår i väntan på försäljning. Mina ekologiska morötter ligger nergrävda i jorden t o m på vintern o grävs upp först när de ska ätas. Sedan leveraras de direkt till mig utan att ligga och bli gamla på lager.

Och sedan pratar vi här om varför man själv ger sitt barn hemkokt, inte om gemene man UTAN KUNSKAPER SOM KOKAR SÖNDER SINA MORÖTTER. Vet man vilka råvaror man ska använda o hur de ska tillagas, ja då blir de såklart nyttigare än frysta. De frysta dubbeltillagas ju, först på fabriken o sen i hemmet. Och dessutom pratar vi ju inte om fryst mat utan om industrimat. Helt säker på att de inte köper in dyra fina klass-1-morötter för burkmaten utan att de köper gigantiska mängder som lagrats månader, precis såna morötter som vanliga folk hittar i affären (de som inte smakar hemodlat). :)

Vilka "självklarheter" man serverar till sitt barn handlar ju helt om den kunskap om mat, tillagning, odling, framställning av råvaror o mat man som mamma besitter. Om man inte ids införskaffa dessa kunskaper o inte har intresset, ja då tycker t o m jag att det är bättre att servera sitt barn burkmat än att urkokta morötter varje dag! ;) men som sagt, det är inte rocket science att koka morötter eller köpa bra råvaror!
    Så med andra ord så är det exakt samma morötter i burkmaten som i hemgjord mat, och för att man ska lyckas bättre än burkmat så måste man odlar sina egna morötter och ta dem minutfärska från landet och ångkoka dem...? Eller vad försöker du säga?
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 18:24:46 följande:
    ...Hahaha, du driver ju bara nu eller hur..?
    Näh, jag försöker läsa vad lumo skriver. Hon börjar med att hon odlar egna morötter, fortsätter med att gemena man inte kan koka grönsaker och konstaterar sedan att då är burkmat bättre? Sen är där en massa dravel i mitten om att frysta grönsaker egentligen inte alls är nyttigare, men det struntar jag i eftersom det bevisligen är fel.
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 18:26:28 följande:
    Kanske menade hon hemlagat från start= hemlagat utan en massa helfabrikat resten av uppväxten.
    Men vad är det för påstående? Varför skulle det hänga ihop?
  • Thursday
    Cloudberry skrev 2011-10-14 18:29:53 följande:
    Förstår du verkligen ingenting av det som skrivs?
    Jag begriper att det ligger rätt mycket bullshit bakom all den här burkmatshetsen som pågår och försöker vaska fram igenom det för att se om folk verkligen är så dumma som de verkar.
  • Thursday
    Lumo skrev 2011-10-14 19:11:45 följande:
    (ursäkta, konsten att döda en tråd nu ska jag mysa med sonen...)
    Tja, själv har jag ätit tacos (halvfabrikat) med familjen. Inget i den där artikeln, som ju för övrigt inte är någon nyhet, talar emot att ge burkmat enligt mig.

1. Det är 8-månadersburkar, dvs burkar för barn som fortarande får sin huvudsakliga näring från amning/ersättning.
    2. Det huvudsakliga argumentet mot är att det innehåller för lite kalorier, samtidigt säger dietisten att för lite kalorier inte är ett utbrett problem.
    3. Att det är lite fett i sägs tvärtom vara bra.
    4. C-vitamin förstörs vid uppvärmning, det lär det göra vid uppvärmning i hemmet också
    5. I en viss burk var det lite järn. Det är det nog i en viss hemlagad maträtt också.

och slutsatsen är följande: Så länge barnen äter gröt eller välling till frukost och man kompletterar med frukt och en smörgås då och då så brukar det inte vara något problem. vilket väl i klartext betyder att så länge barnet i övrigt äter normalt så funkar det alldeles utmärkt att ge burkmat.

Eller hur läser du artikeln?
  • Thursday
    Lumo skrev 2011-10-15 11:57:34 följande:
    Nu skulle jag vilja se några VETTIGA kommentarer på artikeln från er burkälskare. Och då menar jag inte att ni ska märka ord utan innehåll. och kanske, om ni själva ids, eftersom ni jagat mig så hårt, så skulle jag vilja att ni själva hittar riktiga studier som bevisar motsatsen. Dvs att burkmat är jääääättenyttigt. 
    Men vad håller du inte med om i mitt inlägg nummer 62 - på vilket sätt tar jag inte upp innehållet i artikeln tycker du?
Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?