• Lumo

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

För att det är äckligt. Skulle inte äta det själv ens om jag fick betalt. det är ju busenkelt att laga barnmat o det blir mycket godare, ger bättre matrutiner, omväxling o är nyttigare.

Varför ge något bara för att industrin lurat i oss det?

• Lumo

Filurius - vet inte om du bara är på krigsstigen i denna tråd o är rädd, som du själv skriver, att du är en "dålig mamma". Notera att det är DU och inte jag som sagt det.

Tycker inte mina påståenden ens behöver förklaras eller "bevisas" med forskning. Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot. Om du inte vet det kan DU själv googla runt lite för att se hur tillverkningspricesserna lakar ut näringen ur maträtterna. Det är just därför som industrin sedan i efterhand måste tillsätta t ex vitaminer. I t ex fruktkrämer på burk tillsätts t ex vitaminer, varför tror du det är så? Tror du inte frukten är vitaminrik nog? De "bubblar" ju av vitaminer som färska...

Vill du ha lite intressant läsning så läs gärna den lättlästa boken "Äkta vara" så kommer du själv börja ifrågasätta vad du o barnet äter.

Nu kanske barnmat är en av de helfabrikat som är högre bevakade vad gäller tillverkning, men det betyder inte att burkmat är det bästa. Som det är nuförtiden hjärntvättas ju mammorna (en mycket påverkbar samhällsgrupp) att maten de lagar inte är nyttig nog utan att burkmat är det enda rätta. Vad tror du det beror på och vem är det som hjärntvättar oss? Är det måntro samma koncern som trycker i mammorna chips o kakor när barnen somnat? Finns inget mer än vinstintresse i industrins sätt att hjärntvätta oss, de är inte intresserade av att föda upp friska barn.

Men det är jag! :)

• Lumo

Idispis - fast nu pratar jag inte om gamla morötter som legat i affären i ett halvår i väntan på försäljning. Mina ekologiska morötter ligger nergrävda i jorden t o m på vintern o grävs upp först när de ska ätas. Sedan leveraras de direkt till mig utan att ligga och bli gamla på lager.

Och sedan pratar vi här om varför man själv ger sitt barn hemkokt, inte om gemene man UTAN KUNSKAPER SOM KOKAR SÖNDER SINA MORÖTTER. Vet man vilka råvaror man ska använda o hur de ska tillagas, ja då blir de såklart nyttigare än frysta. De frysta dubbeltillagas ju, först på fabriken o sen i hemmet. Och dessutom pratar vi ju inte om fryst mat utan om industrimat. Helt säker på att de inte köper in dyra fina klass-1-morötter för burkmaten utan att de köper gigantiska mängder som lagrats månader, precis såna morötter som vanliga folk hittar i affären (de som inte smakar hemodlat). :)

Vilka "självklarheter" man serverar till sitt barn handlar ju helt om den kunskap om mat, tillagning, odling, framställning av råvaror o mat man som mamma besitter. Om man inte ids införskaffa dessa kunskaper o inte har intresset, ja då tycker t o m jag att det är bättre att servera sitt barn burkmat än att urkokta morötter varje dag! ;) men som sagt, det är inte rocket science att koka morötter eller köpa bra råvaror!

• Lumo

Studier efterlystes. Surfar på mobil så det går inte så fort att få översikt. Men via barnmatssidor hittade jag hit. Här står om att tillsatta antioxidanter, dvs vitaminer, som tillverkad barnmat är full av, är cancerframkallande. Detta till skillnad från naturliga antioxidanter från frukt/grönt som är nyttiga.

Vill man läsa den svårare forskningsrapporten får man vänligen googla sig vidare själv o läsa den på danska! ;)
    Här är den länken. ;)
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/vitaminpiller-farliga-for-halsan

• Lumo

Nämen titta, efter lite sökande hittade jag så bevisen, dvs rapporterna som talar mot burkmat.
    ------------------------/-------------

SKÅNE Färdiga barnmatsburkar är ett snabbt och enkelt sätt att ge sitt spädbarn mat. Men hur mycket energi och näring innehåller egentligen burkarna? Testfakta skickade på HD/NSTs räkning in tio vanliga 8-månadersrätter för analys och lät sedan barndietisten Sara Ask utvärdera resultatet. Hon konstaterar att burkarna inte är några energi- och näringsbomber.

– Skulle en bebis enbart livnära sig på färdig barnmat skulle hon eller han behöva stoppa i sig mellan fem och sex burkar per dag för att täcka energibehovet. Och det orkar inget barn i den här åldern. Därför måste man komplettera med smörgåsar, frukt och gröt. Barngröt och välling är berikade med vitaminer och mineraler, säger Sara Ask.

Semper Skärgårdsgryta med lax innehåller till exempel bara 58 kcal/100 gram, vilket inte ger mer än 15 procent av ett spädbarns dagliga behov av kalorier.

– Det låter ganska lite. Samtidigt måste man titta på vad barnet får i sig över en hel dag och för de flesta barn är för lite kalorier inte ett problem. Men har man ett barn som inte går upp ordentligt bör man vara mer noggrann med vad man stoppar i dem.

Skärgårdsgrytan innehåller dessutom nästan inget järn, som enligt Sara Ask är den viktigaste av mineralerna. Rätten ger bara fyra procent av det rekommenderade dagliga intaget. Det kan jämföras med Sempers Spagetti med köttfärssås som tillgodoser 19 procent av järnbehovet.

– Järn är den av mineralerna som riskerar att bli för låg hos vissa barn. Det förekommer att spädbarn drabbas av järnbrist. I den här perioden av livet behöver man mycket järn för tillväxten och blodbildningen. Samtidigt ligger många barn bra trots att de inte äter så mycket järn, för det är mer än maten som spelar in. Äter barnet gröt och välling är man helgarderad, annars bör man komplettera med en leverpastejmacka då och då.

En annan rätt som generellt har ett lågt energi- och näringsinnehåll jämfört med övriga är Nestlés Ris och kalkon. Däremot står sig innehållet i de vegetariska rätterna förvånansvärt bra, enligt Sara Ask.

– Jag trodde de skulle innehålla mindre mineraler än övriga eftersom de varken innehåller kött eller baljväxter.

Att de vegetariska rätterna inte är mindre mineralrika kan förklaras med att andelen kött och fisk i kötträtterna är mycket låg – mellan fem och tio procent. Hipp Pasta Bolognese innehåller till exempel så pass lite kött att tillverkaren inte får använda ordet kött i namnet.

– Lagar man egen barnmat använder man oftast mer kött vilket gör att den hemlagade köttfärsen blir mer näringsrik än burkvarianten.

Om mineralhalterna skiljer sig åt mellan de olika rätterna är mängden C-vitamin ungefär densamma i alla burkarna– mer eller mindre obefintlig. Den bästa burken ger 0,1 procent av det rekommenderade dagsintaget.

– Det var i och för sig ganska väntat. Burkmaten hettas nämligen upp vid konserveringen och då förstörs de vattenlösliga vitaminerna. Men det räcker med några klyftor mandarin, kiwi eller några skedar fruktpuré för att barnet ska få i sig tillräckligt med C-vitamin, säger Sara Ask.

När det gäller barnmatens fettsammansättning sticker Nestlés Potatismos och Lax samt Hipps Pasta Bolognese ut som bättre än övriga eftersom de ger ett visst tillskott av de hälsosamma fettsyrorna Omega 3 och 6. Lite förvånande var att flera burkar enligt analysen innehåller transfett, något som är förbjudet att använda i barnmat.

– Det rör sig dock om väldigt små mängder och med största sannolikhet handlar det om naturligt transfett som inte förknippas med de negativa hälsoeffekter som industriellt framställt transfett gör.

I övrigt kan man inte utnämna den ena eller andra burken som bättre eller sämre ur fettsynpunkt, enligt Sara Ask. Livsmedelsverket har rekommendationer för hur stor andel av energin som ska komma från protein, fett respektive kolhydrater.

– Men rekommendationerna gäller för det totala intaget över en dag. Att ett par av burkarna har något hög andel från protein och låg andel från fett innebär alltså inget negativt, utan kan tvärtom vara det som gör att balansen mellan energikällorna sett över en hel dag blir bra.

Och även om barnmaten alltså inte utgör den bästa av näringskällor tycker Sara Ask att föräldrar till burkmatsbarn kan vara lugna.

– Så länge barnen äter gröt eller välling till frukost och man kompletterar med frukt och en smörgås då och då så brukar det inte vara något problem. Däremot kan det vara bra att varva olika burkar så att barnet får öva på smaken av fisk till exempel. Och var inte rädd för att låta bebisen provsmaka familjens mat också. Det underlättar övergången till vanlig mat. Testfakta

• Lumo

(ursäkta, konsten att döda en tråd nu ska jag mysa med sonen...)

• Lumo

Idispidis - jag odlar inte mina egna morötter. Men jag köper grönsaker med omsorg. Mina kommer veckovis hemlevererade via www.arstiderna.se

Superfina, färska o grymt goda ekologiska grönsaker. Smakar som hemodlat. ;) testa får du se...

Snacka om att ni märker ord. Fattar inte vitsen förutom att ni förlöjligar er själva. Orkar inte förklara varje ordval då du uppenbarligen inte vill tolka dem rätt.

--------

Balahir - att lära sig äta riktig mat, och inte mat mixad till oigenkännlighet skapar bra matrutiner. Att lära sig vad konsistens är o vad olika smaker o kryddor är ger en bra grund för barnets fortsatta matintresse. Att lära sig tycka om mat är såklart viktigt. Själv tycker jag att all burkmat får en viss smak som känns igen oavsett rätt, precis samma smak som vuxenmaten burkravioli har. Det smakar burk helt enkelt.

Jag tycker denna kunskap är viktig för mitt barn att lära sig, för mitt mål är att lära mitt barn bli en gourmé, som uppskattar det goda som finns i livet o som har ett intresse för riktig mat. Om ni burkälskare inte har det målet, fine with me. ;)

---------

Nu skulle jag vilja se några VETTIGA kommentarer på artikeln från er burkälskare. Och då menar jag inte att ni ska märka ord utan innehåll. och kanske, om ni själva ids, eftersom ni jagat mig så hårt, så skulle jag vilja att ni själva hittar riktiga studier som bevisar motsatsen. Dvs att burkmat är jääääättenyttigt.

Det jag tycker är märkligast, är att både livsmedelsverket och burkmatsföretagen skriver att burkmat "är ett bra KOMPLEMENT till riktig hemlagad mat". Inte ens de hävdar att man endast ska äta detta. "Komplement" betyder ju just något man äter utöver huvudfödan, något man lägger till... Hur kan då vissa mammor tro att burkmaten är huvudfödan?

• Lumo

Balahir- Orka, sök själv. Orkar väl inte sitta o vara google till er. Hittade själv en länk om barn med matstörningar i vilket vikten av bra matrutiner, med de saker jag nämnde angavs. Och just det med att burkmat har samma konsistens o "samma smak". Kommer inte ihåg vad termen för småbarn med denna matstörning hette annars hade det varit lätt att hitta tillbaka till artikeln.

För den delen handlar det om sunt förnuft, fattar väl vem som helst att om man inte lär sig äta varierat så kommer man ha svårare för att äta varierat i framtiden. Titta dig runt i din vänskapskrets bara, vem smakar allt och hur kommer det sig? Vem gnäller över maten o lever på hotdogs och mamma scans köttbullar? Självklart kan de flesta lära sig att äta o tycka om det mesta, men ju tidigare i livet du lär dig detta desto öppnare kommer du bli för att smaka nya saker. Det är bara sunt förnuft o inget som måste styrkas i rapport efter rapport. Men jag är övertygad att om DU själv söker lite så hittar du just det jag säger i just rapport efter rapport.

Istället för att gapa efter bevis, prova själv att söka efter det om du vill lära dig mer. Det lättaste är ju annars att bara svälja industrins bullshit med hull i hår och äta sig tjock på halv-/helfabrikat bara för att de har ett nyckelhål eller liknande på. Själv gillar jag inte den lätta vägen och lägger gärna lite omtanke och lär mig om det jag stoppar i mig o mitt barn.

Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?