Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

1. Han är för stor för att äta burkmat
    2. Burkmat smakar äckelpäckel
    3. Jag lagar ju ändå mat, så varför ska han få något annat än det vi äter?
    4. Det är dyrt.

• BlommyNess12
    Lumo skrev 2011-10-16 20:12:45 följande:
    För den delen handlar det om sunt förnuft, fattar väl vem som helst att om man inte lär sig äta varierat så kommer man ha svårare för att äta varierat i framtiden. Titta dig runt i din vänskapskrets bara, vem smakar allt och hur kommer det sig? Vem gnäller över maten o lever på hotdogs och mamma scans köttbullar? Självklart kan de flesta lära sig att äta o tycka om det mesta, men ju tidigare i livet du lär dig detta desto öppnare kommer du bli för att smaka nya saker. Det är bara sunt förnuft o inget som måste styrkas i rapport efter rapport. Men jag är övertygad att om DU själv söker lite så hittar du just det jag säger i just rapport efter rapport.
    Fast å andra sidan så är min treåring, helt värdelös på att äta. Jag har alltid gjort egen barnmat, lagar alltid hemlagat från grunden (inga halvfabrikat eller halvfärdiga rätter eftersom jag har sojaallergi, och det mesta innehåller spårämnen eller lecitin från soja osv) Vi äter otroligt varierat, roligt, gott och med inspiration från hela världen! Men.. All mat ratas just nu förutom morötter, banener, äpplen, pannkakor, mackor och köttbullar med mackaroner?

Det har väl en hel del med personlighet att göra också?
  • BlommyNess12
    Flejsboden skrev 2011-10-17 07:27:06 följande:
    mitt barn har alltid ätit barnmatsburk, dels för vi har haft dåliga matvanor själv med oregelbundna mattider. 
    hon äter fortfarande burkmat ibland fast hon e stor, hon kan äta lika mycket "vanlig" lagad mat som burkmat utan nån större problem i aptiten :)

tycker burkmat e enkelt och smidigt och ser inga nackdelar med det om barnet tycker om det.
    och nej jag tycker inte det e så dyrt som många säger.      
    Fast det är det ju, om man jämför det kostar typ 3 kronor att göra en lika stor portion av det som finns i en barnmatsburk, medan burken kostar typ 14 kronor.
  • BlommyNess12
    Flejsboden skrev 2011-10-17 07:30:38 följande:
    ja om du menar så, men jag menar personligen tcyker jag inte det e dyrt att handla, tycker barnmatsburk har hyfsat rimliga priser, va så jag mena. klart det e billigare om man gör storkok eller dylikt hemma.
    men har inte problem me priserna i handeln :) 
    Jaha, du menar så, nej det är har inte jag heller i så fall, då är jag nog snarare snål eftersom vi är allt annat än fattiga.
Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?