Lumo skrev 2011-10-16 20:12:45 följande:
För den delen handlar det om sunt förnuft, fattar väl vem som helst att om man inte lär sig äta varierat så kommer man ha svårare för att äta varierat i framtiden. Titta dig runt i din vänskapskrets bara, vem smakar allt och hur kommer det sig? Vem gnäller över maten o lever på hotdogs och mamma scans köttbullar? Självklart kan de flesta lära sig att äta o tycka om det mesta, men ju tidigare i livet du lär dig detta desto öppnare kommer du bli för att smaka nya saker. Det är bara sunt förnuft o inget som måste styrkas i rapport efter rapport. Men jag är övertygad att om DU själv söker lite så hittar du just det jag säger i just rapport efter rapport.
Fast å andra sidan så är min treåring, helt värdelös på att äta. Jag har alltid gjort egen barnmat, lagar alltid hemlagat från grunden (inga halvfabrikat eller halvfärdiga rätter eftersom jag har sojaallergi, och det mesta innehåller spårämnen eller lecitin från soja osv) Vi äter otroligt varierat, roligt, gott och med inspiration från hela världen! Men.. All mat ratas just nu förutom morötter, banener, äpplen, pannkakor, mackor och köttbullar med mackaroner?
Det har väl en hel del med personlighet att göra också?