Lumo skrev 2011-10-14 16:00:49 följande:
Filurius - vet inte om du bara är på krigsstigen i denna tråd o är rädd, som du själv skriver, att du är en "dålig mamma". Notera att det är DU och inte jag som sagt det.
Tycker inte mina påståenden ens behöver förklaras eller "bevisas" med forskning. Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot. Om du inte vet det kan DU själv googla runt lite för att se hur tillverkningspricesserna lakar ut näringen ur maträtterna. Det är just därför som industrin sedan i efterhand måste tillsätta t ex vitaminer. I t ex fruktkrämer på burk tillsätts t ex vitaminer, varför tror du det är så? Tror du inte frukten är vitaminrik nog? De "bubblar" ju av vitaminer som färska...
Vill du ha lite intressant läsning så läs gärna den lättlästa boken "Äkta vara" så kommer du själv börja ifrågasätta vad du o barnet äter.
Nu kanske barnmat är en av de helfabrikat som är högre bevakade vad gäller tillverkning, men det betyder inte att burkmat är det bästa. Som det är nuförtiden hjärntvättas ju mammorna (en mycket påverkbar samhällsgrupp) att maten de lagar inte är nyttig nog utan att burkmat är det enda rätta. Vad tror du det beror på och vem är det som hjärntvättar oss? Är det måntro samma koncern som trycker i mammorna chips o kakor när barnen somnat? Finns inget mer än vinstintresse i industrins sätt att hjärntvätta oss, de är inte intresserade av att föda upp friska barn.
Men det är jag! :)
Hej.
Jag är absolut inte på krigsstigen..och att jag skrev att jag var en dålig mamma var ett skämt på ett svar på en annan kommentar..så ta det inte så bokstavligt

.
Jag har startat den här tråden för att jag är genuint intresserad av att få reda på om burkmat är bra eller dålig i förhållande till vanlig hemlagad mat.
Jag är mycket intresserad av min egen kost också och skulle vilja lära mig mer om "rena" råvaror. Det mesta vi stoppar i oss idag är ju utspätt och processat hit och dit så vem säger att burkmaten är bättre eller sämre än den mat vi lagar?