• Filbunke

Varför ger du INTE ditt barn burkmat?

Det ligger en tråd uppe med frågan "Varför ger du ditt barn burkmat?"
    Jag vill veta varför man INTE gör det .
    Så shoot! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 14:38
    Om du skriver att hemlagad mat är nyttigare än burkmat så länka gärna till en undersökning eller dylikt som bevisar detta .

• Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?
  • Filbunke
    Lumo skrev 2011-10-14 14:35:15 följande:
    För att det är äckligt. Skulle inte äta det själv ens om jag fick betalt. det är ju busenkelt att laga barnmat o det blir mycket godare, ger bättre matrutiner, omväxling o är nyttigare.

Varför ge något bara för att industrin lurat i oss det?
    Jag tar gladeligen emot länkar till undersökningar som bevisar att hemlagad mat är nyttigare än burkmat. 
    Och mycket godare? För vem? Och på vilket sätt ger det bättre matrutiner och är mer omväxlande? Det finns ju massor av maträtter att välja på i burkmat. Svara gärna, för jag vill gärna veta
  • Filbunke
    Magriffe skrev 2011-10-14 14:37:33 följande:
    Dyrt. Allt smakar likadant. Luktar lite kattmat. Min dotter tycker inte om det.
    Bra argument .
  • Filbunke
    Lia och bäbisen skrev 2011-10-14 14:38:56 följande:
    För att jag tycker det är intressant att göra själv till mina barn, samt är en STOR anledning att jag tycker det är fantastiskt skönt att slippa övergången från burkmat till vanlig mat, som ju måste ske någon gång. Många (säger inte alla) har haft problem när de ska gå från burkar till vanlig mat och barnet tokvägrar! Det problemet slipper jag, barnet äter mat som smakar som vår mat smakar från början. Dock anpassad, men smakerna är där ändå.
    That' s why.

Jag köper ju inte färdigmat till mig själv varje dag, så varför ska jag vara så pass lat att jag bara ger mitt barn färdig mat?

Och ja, jag sticker inte under stol med att jag känner mig duktig när jag gör det. ;)
    Haha, du är duktig .
    En stor anledning till att jag ger burkmat är för att jag är bekväm. Slipper tänka på vilka kryddor, salt m.m som jag haft i maten. Kan han äta eller inte liksom. Jag slipper tänka
  • Filbunke
    Lia och bäbisen skrev 2011-10-14 14:45:15 följande:
    Jag tycker det är helt ok att du tycker så. Fast att jag då är aningen bättre än dig ;)

Fast skämt o sido, visst, den allra första maten kan man ibland tycka är mer jobb än det nästan är lönt (om man nu inte tycker det är kul), men sen kan de ju äta i princip allt utom salt, nötter och uberstekt mat. Så det är inte så svårt! =)
    Ahahaha...aaa, jag är en sämre mamma för att jag ger burkmat .

Jag har börjat kombinera min mat med burkmat. Tycker att burkmat är så smidigt
  • Filbunke
    Jaylight skrev 2011-10-14 15:02:21 följande:
    jag kör barnmat på första mat målet och hemlagat på andra :) de är lätt och min dotter tycker bättre om barnmatsburkarna :p
    Smart där! Det kan ju vara en bra början till övergången .
  • Filbunke
    oliversykes skrev 2011-10-14 15:05:40 följande:
    jag undrar bara en sak!

det är väl bara att göra puré av maten man tillagat till sig själv och sedan
    ge till barnet? det kan väl inte ta en sådan tid? bara slänga ner i en bunke och
    mixa sen mata. tar väl lika lång tid som det tar att värma en burk med barnmat.

så varför köpa en burk för sisådär 15spänn (eller vad det kostar?) när man kan
    göra det själv, gratis?

undrar bara... har inga barn än på några år så...
    Gratis? Mat är väl inte gratis?
    Och du är OT kära vän
  • Filbunke
    As mamma skrev 2011-10-14 15:12:52 följande:
    Jag köpte ganska mycket burkmat när sonen var liten för jag tyckte det var svårt att komma på maträtter med kött/fisk/kyckling, och lyckas mixa det till en bra konsistens. Kanske ska prova den här gången dock. Gör ni det med vanlig stavmixer? Kokar ni köttet/fisken/kycklingen innan i så fall?
    Jag kokar alltid maten innan och sen kör jag med stavmixer. Dock inte potatis, det blir klister.
  • Filbunke
    Lumo skrev 2011-10-14 16:00:49 följande:
    Filurius - vet inte om du bara är på krigsstigen i denna tråd o är rädd, som du själv skriver, att du är en "dålig mamma". Notera att det är DU och inte jag som sagt det.

Tycker inte mina påståenden ens behöver förklaras eller "bevisas" med forskning. Det säger ju sig själv att en nykokt kravmorot är bättre och nyttigare än en burkmorot. Om du inte vet det kan DU själv googla runt lite för att se hur tillverkningspricesserna lakar ut näringen ur maträtterna. Det är just därför som industrin sedan i efterhand måste tillsätta t ex vitaminer. I t ex fruktkrämer på burk tillsätts t ex vitaminer, varför tror du det är så? Tror du inte frukten är vitaminrik nog? De "bubblar" ju av vitaminer som färska...

Vill du ha lite intressant läsning så läs gärna den lättlästa boken "Äkta vara" så kommer du själv börja ifrågasätta vad du o barnet äter.

Nu kanske barnmat är en av de helfabrikat som är högre bevakade vad gäller tillverkning, men det betyder inte att burkmat är det bästa. Som det är nuförtiden hjärntvättas ju mammorna (en mycket påverkbar samhällsgrupp) att maten de lagar inte är nyttig nog utan att burkmat är det enda rätta. Vad tror du det beror på och vem är det som hjärntvättar oss? Är det måntro samma koncern som trycker i mammorna chips o kakor när barnen somnat? Finns inget mer än vinstintresse i industrins sätt att hjärntvätta oss, de är inte intresserade av att föda upp friska barn.

Men det är jag! :)
    Hej.
    Jag är absolut inte på krigsstigen..och att jag skrev att jag var en dålig mamma var ett skämt på ett svar på en annan kommentar..så ta det inte så bokstavligt .

Jag har startat den här tråden för att jag är genuint intresserad av att få reda på om burkmat är bra eller dålig i förhållande till vanlig hemlagad mat.
    Jag är mycket intresserad av min egen kost också och skulle vilja lära mig mer om "rena" råvaror. Det mesta vi stoppar i oss idag är ju utspätt och processat hit och dit så vem säger att burkmaten är bättre eller sämre än den mat vi lagar?  
Svar på tråden Varför ger du INTE ditt barn burkmat?