li bi skrev 2010-11-05 14:41:05 följande:
Fast det där var kanske den sämsta uträkning jag någonsin har sett. De har ju bara tittat på kommunalskatten. De har alltså inte räknat med:
Arbetsgivaravgifter (vilket ofta är en större summa än kommunalskatten!)
Att kostnaden för förskolan till största delen är personalkostnader vilket dels generarar skatteintäkter i sin tur dels alla andra positiva effekter av skapade arbetstillfällen.
Att föräldrarna på sin arbetsplats förhoppningsvis genererar värde i någon form, troligen också beskattningsbart.
Att föräldrarna är kvar på arbetsmarknaden och behåller kompetens och har löneutveckling mm
Pensionsavsättningar från företagen som ger skatter i framtiden
mm
Kommunalskatten är ju en piss i havet i jämförelse. Visst KOMMUNEN kanske går back men SAMHÄLLET går definitvt inte back.
Med det sagt, inget fel att vara hemmafru, se efter era rättigheter bara. Det finns en anledning att folk tjatar på er om pensionen.
Om man vidgar beräkningen på det sätt du gör finns det ytterligare x antal faktorer att ta med, men som stärker Hemmaförälderns påstående:
För familjer med förskolebarn tillkommer t ex samhälleliga kostnader för
-x antal vab-dagar per år
-x kronor högre vårdkostnader på grund av smittor som går runt runt på vissa förskolor.
-större hälsomässiga påfrestningar för vissa känsliga barn som får täta infektioner med korta friska perioder däremellan. Samma sak för känsliga småsyskon i spädbarnsåldern
-x antal fler sjukdagar när föräldrar smittas av sina förskolebarn
En förälder som är ledig från sitt jobb med vårdnadsbidrag innebär vidare en chans för en annan (kanske arbetslös?) person att vikariera och därmed få in en fot på arbetsmarknaden, betala skatt, bygga på sina meriter osv
En arbetslös förälder som är hemma med barn belastar inte a-kassan, vilket ger en besparing åtminstone kortsiktigt.
Man får heller inte glömma bort att långt ifrån alla barn på förskolan har förvärvsarbetande föräldrar. Många är föräldralediga med yngre syskon till exempel, eller uppbär a-kassa.
Jag är egentligen helt emot att värdera de här frågorna i kronor och ören. Jag är övertygad om att det finns betydligt fler dimensioner än så att ta hänsyn till. Men OM man nu ska tala om kronor och ören så finns det många faktorer att ta hänsyn till, på bägge sidor om man säger så.