aldrigmer skrev 2010-10-25 11:20:36 följande:
Problemet rent generellt är att man kastar skit på varandra och det tror jag förekommer i alla samhällen. Hemmamammor skuldbelägger den yrkesarbetande, den yrkesarbetande lyxförklarar hemmamamman. Jag arbetar för att jag måste försörja mig och de mina. Du får gärna vara hemma om du vill, har råd och det passar dig. DÄREMOT betalar jag inte till din hemmatillvaro i form av vårdnadsbidrag, du får bekosta ditt liv och jag mitt.
"Andra länder" har sina sätt att se på samhället och sina system för dagis mm vilket helt säkert påverkar.
Hemmaföräldrar betalar flera gånger mer för att förvärvsarbetande föräldrar ska kunna ha sina barn i förskola än du betalar för hemmafamiljens vårdnadsbidrag. En förskoleplats kostar cirka 13 000 kronor per barn och månad, medan vårdnadsbidraget ligger på 3000. Två barn i förskolan kostar alltså cirka 26 000 per månad, medan hemmaföräldern får 3000, i några fall 6000 om båda barnen är äldre än 1 år och yngre än 3. Är bara ett barn mellan 1-3 år blir det 3000 och inget mer. Ytterst få har så höga inkomster att de betalar mer i skatt än de får ut genom barnomsorgssubventionen. Därtill kommer x antal vab-dagar. Vårdnadsbidraget är således inget bidrag för att hemmaföräldern ska kunna "bekosta sitt liv" som du skriver. Det är ett alternativ till offentligt finasierad barnomsorg och kopplat till barnet, inte föräldern. Två förvärvsarbetande föräldrar kan få vårdnadsbidraget om de ordnar barntillsyn på egen hand, t ex genom en pensionerad mor- eller farförälder. Det verkar som att relativt få är insatta i vårdnadsbidragets konstruktion.
Livisu skrev 2010-10-25 12:25:36 följande:
Jag känner att jag vill bidra till samhället på annat sätt än indirekt genom att ta hand om mina barn och hus själv. Jag har ett yrke som jag vill praktisera och sen tänker jag på min pension som skulle krympa avsevärt om jag inte arbetade. Det skulle kännas orätt att förlita mig på att min man skulle få slita ihop pengar för att jag skulle kunna vara hemma och ha lyxen att umgås med våra barn. Då väljer jag hellre att båda jobbar halv- eller deltid.
Att vara hemmaförälder handlar inte i första hand om att FÖRÄLDERN ska få "lyxen att umgås med sina barn" som du skriver. Det handlar om att man gör det som man tror är bäst för BARNET. Vilket är en stor skillnad.
Ett litet men viktigt tillägg: Jag tror att det finns ytterst få hemmafruar i Sverige. Själv har jag varit hemmaförälder, men jag skulle aldrig i livet ha kunnat tänka mig att vara hemmafru. Det är två väsensskilda saker som ofta blandas ihop. Jag tror dessutom att de få män som är hemmaföräldrar känner sig tämligen främmande för att tituleras hemmafruar...