• Ingrid83

Vad är det för fel på att vara hemmafru?

Jag är då en så kallad hemmafru. Bor i Storbritanien och här är det ingen som tar illa vid sig eller vad man nu ska sägga!
    Men så fort jag är i Sverige tycker folk att det är hemskt att jag är det, många säger att jag bara är arbetslös och ska säga det men så är inte fallet. Jag vill inte jobba och behöver inte jobba får inga bidrag heller då hade jag förstått att folk reta sig på det. Vad är det som är så hemskt igentligen? Vi väntar också vårat första barn och när jag säger som det är, att jag helre tar hand om mitt eget barn en att lämna bort det och låte någon annan uppfostra mitt barn blir svenskar helt galna...

• Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?
  • Hemmaföräldern
    aldrigmer skrev 2010-10-25 11:20:36 följande:
    Problemet rent generellt är att man kastar skit på varandra och det tror jag förekommer i alla samhällen. Hemmamammor skuldbelägger den yrkesarbetande, den yrkesarbetande lyxförklarar hemmamamman. Jag arbetar för att jag måste försörja mig och de mina. Du får gärna vara hemma om du vill, har råd och det passar dig. DÄREMOT betalar jag inte till din hemmatillvaro i form av vårdnadsbidrag, du får bekosta ditt liv och jag mitt.

"Andra länder" har sina sätt att se på samhället och sina system för dagis mm vilket helt säkert påverkar.
    "DÄREMOT betalar jag inte till din hemmatillvaro...."

Äehh men du tar gärna emot pengar för att bekosta för att dina barn går på dagis? Det får nämligen väldigt många andra betala för. Dessutom behöver man ju inte arbeta idag för att ha barnen på dagis, du kan vara hemmaförälder, föräldraledig, sjukskriven eller arbetslös i de allra flesta kommunerna.

När jag ser människor som inte förstår hur mycket de faktiskt kostar samhället genom sitt val att sätta barnen på dagis och hur orättvist subventionera faller sig så känner jag starkt att det är dags att snabbt ta bort maxtaxan och se till att föräldrarna betalar själva.

Vb har kommit till för att subventionera ett barnomsorgsalternativ, precis som dagis subventioneras. Innan man obetänksamt häver ur sig "att jag tänker inte betala för dig, för att du går hemma" så ska man läsa två artiklar.

Den ena handlar om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen än familjen med två inkomster. Den andra handlar om hur olönsam dagisfamiljen är för samhället. Då slipper vi hemmaföräldrar irritera oss på den okunskap som finns kring den här biten. 

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=4234&Itemid=98

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=2026&Itemid=1
  • tuzzla
    Gunnell skrev 2010-10-25 13:33:34 följande:
    Har inte läst hela tråden men svarar ändå :) Jag har väl egentligen inga problem med att just du är hemmafru. Men om jag tänkte rent samhällsvetenskapligt så kan jag komma på några saker som gör att jag ändå kan tycka att hela hemmafrugrejen är förlegad:

De samhällen där kvinnan är hemma och mannen arbetar har i regel sämre ekonomi än de länder där män och kvinnor är mer jämställda. Det krävs att mer än halva befolkningen i ett land förvärvsarbetar och betalar skatt för att samhället ska kunna bli rikare och utvecklas. Skulle alla göra som du så skulle det landet du bor i ta ett rejält steg tillbaka i utvecklingen. De kvinnor som är hemma utnyttjar de förmåner som inbetald skatt ger (barnbidrag, sjukvård, du har väl gått i skolan i 12 år antar jag osv). Man behöver inte gå på bidrag för att kosta samhället pengar, hemmafruar blir lite av parasiter som bara tar och inte betalar tillbaka något i form av skatt (förutom om du shoppar upp din mans pengar).  På det personliga planet - den klassiska kvinnofällan-problematiken. Nu pratar jag inte om just dig utan generellt. Säg att kvinnan istället för att utbilda sig och ta ansvar för sin egen karriär rent yrkesmässigt är hemma mellan hon är 20 och 30 för att ta hand om barnen. När hon är 30 så spricker äktenskapet/maken dör eller vad som helst som man inte kan ha någon som helst kontroll över. Vad ska kvinnan göra då? Jag tror att det finns en hel del kvinnor som sitter fast i äktenskap för att de helt enkelt inte skulle klara sig ekonomiskt själva. De har varit hemma i 10 år och är inte direkt attraktiva på arbetsmarknaden. När de blir pensionärer kommer nästa bakslag - de får nästan ingen pension för att de inte arbetat. Den tredje grejen som jag kommer att tänka på just nu är signalerna man skickar till sina barn. Det gäller ju verkligen att man på något annat sätt visar att killar och tjejer har samma möjligheter i livet! Förr när alla levde som du, var flickors enda möjlighet att hitta en man att gifta sig med och det vill vi väl inte tillbaka till? :) 
    Som sagt, det handlar inte om vad just DU gör utan vad som skulle hända med ett samhälle om alla resonerade som du och stannade hemma. Jag gör min plikt och ställer upp för samhället genom att arbeta :) Du lever i samma samhälle men bidrar inte utan använder dig bara av det andra producerar. 
    Läs inlägg # 61 från Hemmaföräldern, och då särskilt länkarna, så ser du att du har helt fel!
  • s87a

Har aldrig hört någon som tycker illa om hemmafruar.
    Hade nog de flesta varit om ekonomin tillät det

• Plutteli
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-26 12:32:42 följande:
    Så kunde det säkert se ut på sina ställen men då hade de ändå en person eller flera som de knöt an till men som också hade en äkta relation till barnen. De hade inte relation bara för att de hade betalt för det. Små barn är krävande och då krävs det ofta ett känslomässigt engagemang för att orka. Tänker på alla de små som får stå och "gråta av sig", där personalen helt enkelt inte orkar ta sig den tid det tar att trösta. Sedan byttes inte de vuxna ut hela tiden som på dagis, där personal slutar, vikarier hoppar in hela tiden och inte heller behövde barnen konkurrera med 10-11 andra små barn på en vuxen.....
    Förskolor är olika, på min dotters förskola är de 6 barn på en vuxen om precis alla barn är på förskolan samtidigt, på måndagar och fredagar är det minst barn då är de vanligen 3-4 barn på en vuxen.
    Personalen på hennes förskola ÄLSKAR sitt arbete, det är inte tal om att barn ska "gråta av sig" utan är de ledsna får de sitta i famnen hos någon fröken och få tröst. Att de har blandad barngrupp gör ju sitt till också, de stora barnen på 4-5 år klarar sig ju mycket själv och då har fröknarna lite mer tid att lägga till de små barnen, medan barn i småbarnsgrupper antagligen får mindre tid eftersom det är många barn som behöver tid och uppmärksamhet på ett annat sätt då. Dessutom har de tre ordinarier lärarna hon har jobbat tillsammans på samma avdelning på den förskolan i 15 år och har inga planer på att byta jobb, visst har det varit vikarier men kommunen rent generellt är noga med att så gott det går skicka samma vikarier till samma förskola varje gång så det har handlat om 2 eller om det är 3 olika vikarier totalt på det 1.5 år hon varit där.
    Nu ser ju så klart inte alla förskolor ut på detta sätt, även om de borde göra det, men jag vill bara belysa att alla förskolor faktiskt inte är platser med utarbetad oengagerad personal, gråtande småbarn och ingen som har tid för ungarna

Jag skrev inte att kollektiven förr var detsamma som förskolan idag, tvärt om skrev jag tom inom en parentes att de inte är samma sak, men nått liknande iaf. De vuxna byttes ut en hel del även då eftersom dödligheten var så pass mycket större, eller ja, vuxna tillkom inte så ofta men vuxna försvann rätt ofta. Barngrupperna var ungefär densamma som idag med tanke på att varje kvinna födde i snitt 4-5 barn fram till början av 1900-talet. Om man då tänker sig att varje barn hade åtminstone 3 syskon, oftast tom fler att konkurrera med JÄMT så blir själva uppmärksamhetsbiten faktiskt inte så stor skillnad i jämförelse med idag. Mamman hade inte tid med barnen non stop, hon var tvungen att arbeta och barnen fick möjligen tid med mamman genom att vara med och arbeta, annars var det någon av de äldre kvinnorna vars barn var stora som kunde passa barnen lite.
    Nä, det var faktiskt inte så romantiskt och fantastiskt förr om vi ska se till hur den stora massan lever. Håller vi oss till att titta på de rika hemmafruarna så visst, där ser det ju finare ut, men gemene man levde inte på det sättet.   
  • CaCC
    Mish skrev 2010-10-26 12:38:25 följande:
    De som gillar att vara "hemma fru" och ta hand om "han" (sonen) kanske inte har de grundläggande förutsättningarna för en lysande akademisk karriär heller? B-)
    Man gör det bästa av det helt enkelt!
    Det var ju också ett sätt att se på det... om än väldigt konstigt...
  • DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-26 12:32:42 följande:
    Så kunde det säkert se ut på sina ställen men då hade de ändå en person eller flera som de knöt an till men som också hade en äkta relation till barnen. De hade inte relation bara för att de hade betalt för det. Små barn är krävande och då krävs det ofta ett känslomässigt engagemang för att orka. Tänker på alla de små som får stå och "gråta av sig", där personalen helt enkelt inte orkar ta sig den tid det tar att trösta. Sedan byttes inte de vuxna ut hela tiden som på dagis, där personal slutar, vikarier hoppar in hela tiden och inte heller behövde barnen konkurrera med 10-11 andra små barn på en vuxen.....
    Usch, jag tänker på den lille pojke jag såg på ett dagis när jag var på studiebesök. Han stod i ett hörn och grät stilla för sig själv. Jag frågade närmsta personal hur det var fatt, men hon viftade bort det. Det gör fortfarande ont när jag tänker på det.

Hur många barn har det som den lille pojken på våra dagis? Hur kommer de barnen att må i framtiden? 
  • DrKejs
    De som gillar att vara "hemma fru" och ta hand om "han" (sonen) kanske inte har de grundläggande förutsättningarna för en lysande akademisk karriär heller? B-)
    Så jag som var hemmapappa nästan på heltid i tre år har inte de grundläggande förutsättningarna för "en lysande akademisk karriär"?

Vad är viktigast tror du, mina barn eller mitt arbete? 
  • DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-26 12:42:03 följande:
    "DÄREMOT betalar jag inte till din hemmatillvaro...."

Äehh men du tar gärna emot pengar för att bekosta för att dina barn går på dagis? Det får nämligen väldigt många andra betala för. Dessutom behöver man ju inte arbeta idag för att ha barnen på dagis, du kan vara hemmaförälder, föräldraledig, sjukskriven eller arbetslös i de allra flesta kommunerna.

När jag ser människor som inte förstår hur mycket de faktiskt kostar samhället genom sitt val att sätta barnen på dagis och hur orättvist subventionera faller sig så känner jag starkt att det är dags att snabbt ta bort maxtaxan och se till att föräldrarna betalar själva.

Vb har kommit till för att subventionera ett barnomsorgsalternativ, precis som dagis subventioneras. Innan man obetänksamt häver ur sig "att jag tänker inte betala för dig, för att du går hemma" så ska man läsa två artiklar.

Den ena handlar om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen än familjen med två inkomster. Den andra handlar om hur olönsam dagisfamiljen är för samhället. Då slipper vi hemmaföräldrar irritera oss på den okunskap som finns kring den här biten. 

www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...

www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...
    Mycket bra inlägg! 
  • VeraVera

Bara läst TS
    Jag är hemma med min tvååring och vår treåring går på dagis max 15tim/veckan bara för att få leka av sig ordentligt. Det är en jätte lyx att kunna välja att vara hemma så länge man vill, men det är ju helt en ekonomiskfråga, tycker synd om de föräldrar som måste börja lämna sina barn tidigare än vad dom önskat. Däremot så skulle jag inte vilja gå hemma om jag inte hade barnen, skulle nog bli uttråkad. Jobba 50-60% hade ju varit skönt att jobba innan man fick barnen. Inga bidrag ska tilläggas....

• sirisdotter
    Måste alla göra lysande akademisk karriär?   Kan på nolltid plocka fram  tre kvinnor i omgivningen som efter att ha varit hemma med varsina tre ungar tog sig ut i arbetslivet,  varvade med utbildning   och blev  bibliotekschefer resp.  chef för  ett arbetsförmedlingskontor i stora kommuner.     Duger inte det?  

Torde vara möjligt även i dagens samhälle, eller?
Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?