Ingrid83 skrev 2010-10-24 10:33:21 följande:
Jag är då en så kallad hemmafru. Bor i Storbritanien och här är det ingen som tar illa vid sig eller vad man nu ska sägga!
Men så fort jag är i Sverige tycker folk att det är hemskt att jag är det, många säger att jag bara är arbetslös och ska säga det men så är inte fallet. Jag vill inte jobba och behöver inte jobba får inga bidrag heller då hade jag förstått att folk reta sig på det. Vad är det som är så hemskt igentligen? Vi väntar också vårat första barn och när jag säger som det är, att jag helre tar hand om mitt eget barn en att lämna bort det och låte någon annan uppfostra mitt barn blir svenskar helt galna...
Har inte läst hela tråden men svarar ändå :) Jag har väl egentligen inga problem med att just du är hemmafru. Men om jag tänkte rent samhällsvetenskapligt så kan jag komma på några saker som gör att jag ändå kan tycka att hela hemmafrugrejen är förlegad:
De samhällen där kvinnan är hemma och mannen arbetar har i regel sämre ekonomi än de länder där män och kvinnor är mer jämställda. Det krävs att mer än halva befolkningen i ett land förvärvsarbetar och betalar skatt för att samhället ska kunna bli rikare och utvecklas. Skulle alla göra som du så skulle det landet du bor i ta ett rejält steg tillbaka i utvecklingen. De kvinnor som är hemma utnyttjar de förmåner som inbetald skatt ger (barnbidrag, sjukvård, du har väl gått i skolan i 12 år antar jag osv). Man behöver inte gå på bidrag för att kosta samhället pengar, hemmafruar blir lite av parasiter som bara tar och inte betalar tillbaka något i form av skatt (förutom om du shoppar upp din mans pengar). På det personliga planet - den klassiska kvinnofällan-problematiken.
Nu pratar jag inte om just dig utan generellt. Säg att kvinnan istället för att utbilda sig och ta ansvar för sin egen karriär rent yrkesmässigt är hemma mellan hon är 20 och 30 för att ta hand om barnen. När hon är 30 så spricker äktenskapet/maken dör eller vad som helst som man inte kan ha någon som helst kontroll över. Vad ska kvinnan göra då? Jag tror att det finns en hel del kvinnor som sitter fast i äktenskap för att de helt enkelt inte skulle klara sig ekonomiskt själva. De har varit hemma i 10 år och är inte direkt attraktiva på arbetsmarknaden. När de blir pensionärer kommer nästa bakslag - de får nästan ingen pension för att de inte arbetat. Den tredje grejen som jag kommer att tänka på just nu är signalerna man skickar till sina barn. Det gäller ju verkligen att man på något annat sätt visar att killar och tjejer har samma möjligheter i livet! Förr när alla levde som du, var flickors enda möjlighet att hitta en man att gifta sig med och det vill vi väl inte tillbaka till? :)
Som sagt, det handlar inte om vad just DU gör utan vad som skulle hända med ett samhälle om alla resonerade som du och stannade hemma. Jag gör min plikt och ställer upp för samhället genom att arbeta :) Du lever i samma samhälle men bidrar inte utan använder dig bara av det andra producerar.