• Ingrid83

Vad är det för fel på att vara hemmafru?

Jag är då en så kallad hemmafru. Bor i Storbritanien och här är det ingen som tar illa vid sig eller vad man nu ska sägga!
    Men så fort jag är i Sverige tycker folk att det är hemskt att jag är det, många säger att jag bara är arbetslös och ska säga det men så är inte fallet. Jag vill inte jobba och behöver inte jobba får inga bidrag heller då hade jag förstått att folk reta sig på det. Vad är det som är så hemskt igentligen? Vi väntar också vårat första barn och när jag säger som det är, att jag helre tar hand om mitt eget barn en att lämna bort det och låte någon annan uppfostra mitt barn blir svenskar helt galna...

• Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?
  • Mamma Maria
    Längtan2010 skrev 2010-10-24 18:45:13 följande:
    ÖÖ vadå kvinnans jobb?!
    Jag var ironisk...
  • CaCC
    Längtan2010 skrev 2010-10-24 18:49:07 följande:
    Ts, alla gör som dom vill. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel. Du bestämmer ju själv vad som är bäst för dig och ditt barn.

Men man kan ju vara försiktig med hur man uttrycker sig. Jag skulle aldrig säga till en hemmafru "jag skulle aldrig vara hemma med barnet, tycker barnet mår bäst av att gå på dagis", för varför skulle jag säga så till någon som jag vet har en helt annan åsikt?

Du skriver i TS att du hellre tar hand om ditt barn än låter någon annan uppfostra den - jättebra för dig och jättebra att du kan göra som du vill! Men jag kan ju förstå om du säger så till folk som har en annan åsikt, eller som du vet inte gör som du, att dom kanske bli upprörda eller säger ifrån...

Man får ju acceptera att alla har olika åsikter. Som sagt, inget är rätt eller fel.
    Men om man då ska acceptera att alla har olika åsikter, (vilket jag absolut tycker att man ska) så måste ju TS och andra som känner så kunna tala om sin situation och bli accepterad för den likväl som en person som känner tvärtom ska kunna tala om sin situation och bli accepterad för den. Men det är ju det som ofta är problemet, att tycker man inte som andra så är det inte ok.
    Jag möter också detta med att det ska klankas ner på en om man hellre vill vara hemma och ta hand om sina barn än att lämna dem på dagis. Tycker det är så fel. Jag klankar ju inte ner på dem som har sina barn på dagis, tycker det är kanon att dagis finns, men JAG vill helst inte att våra barn ska behöva gå där allt för tidigt utan jag vill vara hemma med dem så länge som möjligt.
  • dessan59

Mamma Maria
    O pust vad skönt att du var ironisk, blev lite oroligGlad

Nä, folk får göra som dom vill, men jag vill inte vara hemmafru av den anledning att jag skulle få tuppjuck att bara vara "hemma". sen är man inte "bara" hemma måste jag tilllägga, annars kommer dom stora FLmonstren och säger i från! o det vill jag ju inteGlad

• sextiotalist
    Längtan2010 skrev 2010-10-24 18:45:13 följande:
    ÖÖ vadå kvinnans jobb?!
    Funderade på detsamma, som är inpräntad sedan barnsben att man skall försörja sig själv, jag är den tredje generationen kvinna med eftergymnasial utbildning och den fjärde generationens kvinna som har kunnat försörja mig själv (min mormor var född 1909)
  • Längtan2010
    CaCC skrev 2010-10-24 19:40:57 följande:
    Men om man då ska acceptera att alla har olika åsikter, (vilket jag absolut tycker att man ska) så måste ju TS och andra som känner så kunna tala om sin situation och bli accepterad för den likväl som en person som känner tvärtom ska kunna tala om sin situation och bli accepterad för den. Men det är ju det som ofta är problemet, att tycker man inte som andra så är det inte ok.
    Jag möter också detta med att det ska klankas ner på en om man hellre vill vara hemma och ta hand om sina barn än att lämna dem på dagis. Tycker det är så fel. Jag klankar ju inte ner på dem som har sina barn på dagis, tycker det är kanon att dagis finns, men JAG vill helst inte att våra barn ska behöva gå där allt för tidigt utan jag vill vara hemma med dem så länge som möjligt.
    Det är ju exakt det jag skriver? Jag skriver ju att jag aldrig skulle säga till en hemmafru att jag aldrig skulle vara hemma med barnet för att jag tycker barnet mår bäst av att gå på dagis?

Vad är det ens att diskutera? 

Jag tycker inte att någon ska påpeka ts val om att vara hemmafru, men jag tycker inte heller att ts ska påpeka sina vänninors val om att ha barnen på dagis (om hon nu gör det)

Alltså, om ts skulle säga till mig "jag förstår inte hur du kan ha ditt barn på dagis" eller "jag skulle aldrig kunna ha mitt barn på dagis" så hade jag självklart tagit illa åt mig (om vi utgår ifrån att vi var vänner)

Jag själv hade inte ens tänkt över HUR ts väljer att uppfostra sina barn... Hänger du med?
  • Julia08

Inget fel alls!!! Jag skulle gärna hitta en man som skulle vilja ha mig som hemmafru =) ...

Som min hovslagare brukar säga: Mannen ska jobba och kvinnan ska shoppa! ...

Inte mig emot, haha!

• CaCC
    Längtan2010 skrev 2010-10-24 21:05:11 följande:
    Det är ju exakt det jag skriver? Jag skriver ju att jag aldrig skulle säga till en hemmafru att jag aldrig skulle vara hemma med barnet för att jag tycker barnet mår bäst av att gå på dagis?

Vad är det ens att diskutera? 

Jag tycker inte att någon ska påpeka ts val om att vara hemmafru, men jag tycker inte heller att ts ska påpeka sina vänninors val om att ha barnen på dagis (om hon nu gör det)

Alltså, om ts skulle säga till mig "jag förstår inte hur du kan ha ditt barn på dagis" eller "jag skulle aldrig kunna ha mitt barn på dagis" så hade jag självklart tagit illa åt mig (om vi utgår ifrån att vi var vänner)

Jag själv hade inte ens tänkt över HUR ts väljer att uppfostra sina barn... Hänger du med?
    Det jag menar är att man måste ju kunna säga sin åsikt, inte ska man behöva hålla tyst för att någon annan inte tycker samma sak. Sen beror det ju givetvis på HUR man säger sin åsikt.
    Säger jag till en av mina vänner som har sitt/sina barn på dagis att jag aldrig skulle kunna ha mina barn på dagis, så är ju det vad JAG känner inför MINA barn, inte inför hennes barn. Säger jag däremot jag förstår inte hur du kan ha dina barn på dagis, så är det ju ett otrevligt och nedvärderande sätt att säga sin åsikt på.
  • Hemmaföräldern

Det är inget fel med det..... men det känns ganska förlegat som uttryck. Hemmaförälder är bättre :) Idag är det nämligen många pappor som också väljer att vara hemma och en del föräldrar delar och är hemma 50% var. 

När man idag pratar om föräldrar som väljer att vara hemma längre än vad föräldraledigheten tillåter så pratar man ofta om hemmaföräldrar. (Se Hemmaföräldrars nätverk www.hemmaforaldrar.se).

Det är ett viktigt arbete som är värderat till 380 000 kr per år enligt en brittisk undersökning. Man bidrar till BNP med sitt arbete även om man utför ett obetalt arbete.

Många föräldrar idag lägger märke till hur den psykiska ohälsan bara ökar hos barn. De har läst på och vet att dagis för 3 års ålder inte alltid är det bästa för små barn.  Barn är olika och alla passar inte att börja när de är 1 år, de har det mycket bättre hemma. Man ser hur samhället ser ut nu och fattar ett beslut om hur barnen ska växa upp utifrån det. Det intressanta är att allt fler väljer att följa sin magkänsla och vågar stanna hemma längre och ge sina barn tid. Det är en positiv utveckling för alla, även de barn som lämnas bort tidigt för då blir barngrupperna mindre.

Men sedan finns det röster som säger att "man tar barnen från förskolan" (som Mona Sahlin sa) om de är hemma längre. Det visar hur sjukt det blivit, när man ser det som att barnen tillhör staten från 1 års ålder.

Sverige är ett underligt land men vi har också haft sossestyre väldigt länge. Kanske kommer vi att bli mer öppna framöver och acceptera att människor gör olika val här i livet och även få en familjepolitik som gör det möjligt för allt fler att välja själva. 

• Hemmaföräldern
    Livet30 skrev 2010-10-24 14:25:09 följande:
    Jag tycker inte det är fel att vara hemmafru under en period. Men att vilja vara det under hela sitt liv kan jag inte förstå. På något sätt måste ju leva ekonomiskt och att leva på någon annan hela livet har jag svårt att förstå. 
    Min dotter har utvecklats otroligt mycket sedan hon började på dagis. Vilket jag inte tror man gör på samma sätt hemma.  
    Hur barn utvecklas på dagis beror nog helt på dagiset och hur många pedagoger det finns per barn..... Det är viktigt att känna till HUR barn lär sig saker och det sker i socialt samspel med en vuxen.

Har man valt ett dagis som inte har en för stor barngrupp utan har tid att vägleda och samspela med varje barn så kan det nog gå bra men det kan aldrig jämföras med att ha en förälder som kan ge barnet samma sak. En del dagis idag har 10-11 barn på en pedagog, det är ju inte så lyckat. Vill man veta mer så bör man läsa "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont". www.hemmaforaldrar.se/forskol_for_de_allra_minsta.htm

Sedan är det nog alltid kul för barnen att från 3-4 års ålder gå max 3 timmar per dag på deltidsförskola (lekis/kyrkis).
Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?