Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Vad är det för fel på att vara hemmafru?

Det är inget fel med det..... men det känns ganska förlegat som uttryck. Hemmaförälder är bättre :) Idag är det nämligen många pappor som också väljer att vara hemma och en del föräldrar delar och är hemma 50% var. 

När man idag pratar om föräldrar som väljer att vara hemma längre än vad föräldraledigheten tillåter så pratar man ofta om hemmaföräldrar. (Se Hemmaföräldrars nätverk www.hemmaforaldrar.se).

Det är ett viktigt arbete som är värderat till 380 000 kr per år enligt en brittisk undersökning. Man bidrar till BNP med sitt arbete även om man utför ett obetalt arbete.

Många föräldrar idag lägger märke till hur den psykiska ohälsan bara ökar hos barn. De har läst på och vet att dagis för 3 års ålder inte alltid är det bästa för små barn.  Barn är olika och alla passar inte att börja när de är 1 år, de har det mycket bättre hemma. Man ser hur samhället ser ut nu och fattar ett beslut om hur barnen ska växa upp utifrån det. Det intressanta är att allt fler väljer att följa sin magkänsla och vågar stanna hemma längre och ge sina barn tid. Det är en positiv utveckling för alla, även de barn som lämnas bort tidigt för då blir barngrupperna mindre.

Men sedan finns det röster som säger att "man tar barnen från förskolan" (som Mona Sahlin sa) om de är hemma längre. Det visar hur sjukt det blivit, när man ser det som att barnen tillhör staten från 1 års ålder.

Sverige är ett underligt land men vi har också haft sossestyre väldigt länge. Kanske kommer vi att bli mer öppna framöver och acceptera att människor gör olika val här i livet och även få en familjepolitik som gör det möjligt för allt fler att välja själva. 

• Hemmaföräldern
    Livet30 skrev 2010-10-24 14:25:09 följande:
    Jag tycker inte det är fel att vara hemmafru under en period. Men att vilja vara det under hela sitt liv kan jag inte förstå. På något sätt måste ju leva ekonomiskt och att leva på någon annan hela livet har jag svårt att förstå. 
    Min dotter har utvecklats otroligt mycket sedan hon började på dagis. Vilket jag inte tror man gör på samma sätt hemma.  
    Hur barn utvecklas på dagis beror nog helt på dagiset och hur många pedagoger det finns per barn..... Det är viktigt att känna till HUR barn lär sig saker och det sker i socialt samspel med en vuxen.

Har man valt ett dagis som inte har en för stor barngrupp utan har tid att vägleda och samspela med varje barn så kan det nog gå bra men det kan aldrig jämföras med att ha en förälder som kan ge barnet samma sak. En del dagis idag har 10-11 barn på en pedagog, det är ju inte så lyckat. Vill man veta mer så bör man läsa "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont". www.hemmaforaldrar.se/forskol_for_de_allra_minsta.htm

Sedan är det nog alltid kul för barnen att från 3-4 års ålder gå max 3 timmar per dag på deltidsförskola (lekis/kyrkis).
  • Hemmaföräldern
    Mamma Maria skrev 2010-10-24 14:08:19 följande:
    Det är inget fel på att vara hemmafru. Det är kvinnans jobb. Har varit så i alla tider.
    Det kan jag nog inte hålla med om ;) Men att vara förälder och ta ansvar för att ge sina barn den närhet, kärlek och omsorg som de har rätt till har väl varit ett framgångsrecept för homo sapiens. Illustrerad vetenskap skriver;

"För 160 000 år sedan växte barn lika långsamt som i dag. Det vet paleontologerna efter att ha studerat käkfossil av ett åttaårigt barn från Marocko. Fyndet är det tidigaste kända exemplaret på den synnerligen långsamma utveckling som Homo Sapiens går igenom under barndomen. Tidigare studier har avslöjat att tänder från neandertalarna växte fram mycket snabbare än människans.Homo Sapiens lade betydligt mer tid än andra arter på att hjälpa barnen, så att de hade lugn och ro att tillägna sig kunskap, innan de blev vuxna. Det bidrog till att ge vår art det avgörande försprånget."

Vem som väljer att stanna hemma och ansvara för vården och omsorgen om barnen spelar väl inte så stor roll. Jag tror att pappor är lika bra men vem som ska vara hemma ska föräldrarna bestämma själva.

Som sagt att ge sina barn tid och ansvara för deras vård och omsorg har varit ett framgångsrecept för människan fram tills nu när många tycks tro att dagis kan göra ett bättre jobb och andra t o m tror att det är en nödvändighet.

Ser man till hur den psykiska ohälsan hos barn bara ökar så är nog frågan om det är så där jättelyckat att plocka bort barnen från föräldrarna redan vid 1 års ålder......... 
  • Hemmaföräldern
    humma skrev 2010-10-24 23:39:42 följande:
    Det är väl inget fel men visst finns det mer än ett sätt att se på att vara hemmafru.
    Att det är bra för barnen att ha en förälder hemma tror jag inte någon säger emot dig om. Men så finns det andra aspekter också.
    Att kunna försörja sig själv är inte fel. Att inse att man kan ha svårt att komma ut på arbetsmarknaden senare kan vara bra, så inte det kommer som en överraskning. Att en bra förskola kan ha positiv inverkan på ens barn utvecklingsmässigt är också en sida. Att visa sina barn att om de senare i livet väljer att ha barn och jobba så är det också "rätt".
    Det finns många sätt att göra rätt och många sätt att göra fel på. Oavsett om man har barn på förskola eller är hemma.
    Sedan måste jag tillägga eftersom vi bor på deltid i UK men mest i Sverige, att det är ganska jättestor skillnad på omsorgen och vardagslivet mellan Sverige och UK. Så om det är Sverige-mammor som uttalar sig om att du är hemmafru i UK så skulle jag ta det med en nypa salt..! 
    Jag arbetade i 13 år innan jag fick barn och tjänade väldigt bra, så att ta en paus under några år och arbeta med annat, för jag ser också hemmaförälder som ett arbete om än obetalt, kändes helt rätt. 

Många som väljer att bli hemmaföräldrar känner också kreativiteten flöda och jag vet många som haft modet att starta eget under hemmatiden. Eftersom vi lever i ett högskattesamhälle är det inte heller så lätt att vara hemma på heltid så en del jobbar kvällar och helger ibland, för att få det att gå ihop. Speciellt som vi har särbeskattning vilket gör att hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt än familjen med två inkomster.

Förskolan kan säkert under gynnsamma omständigheter i en liten barngrupp med tillräckligt många pedagoger och vid en start när barnet är moget för det ha en positiv påverkan, så länge dagarna inte blir för långa. Däremot inte sagt att hemmabarn eller dagmammebarn skulle ha en mindre gynnsam utveckling. 

Den aggressivitet som NICHD studien sett hos dagisbarn hänger direkt samman med hur många timmar de tillbringade på dagis. Ju fler timmar desto mer aggressiva barn. 
  • Hemmaföräldern
    Plutteli skrev 2010-10-25 12:58:23 följande:
    Fast du får dock betänka att förr när vi levde i samlarsamhällen som vandrade runt (och även till stor stor del i början när människosläktet blev mer bofasta) så levde vi i kollektiv. Dvs det var inte bara mamma och pappa som tog hand om barnen utan HELA kollektivet (ofta en 10-12 familjer med mor och farföräldrar, föräldrar och barn). Inte alls samma sak som med förskola, men barn togs ifrån sina föräldrar väldigt tidigt då också på det sätt att de sköttes lika mycket av andra i kollektivet som av de egna föräldrarna, tom amningsbiten kunde ju mammorna turas om att göra!
    Så kunde det säkert se ut på sina ställen men då hade de ändå en person eller flera som de knöt an till men som också hade en äkta relation till barnen. De hade inte relation bara för att de hade betalt för det. Små barn är krävande och då krävs det ofta ett känslomässigt engagemang för att orka. Tänker på alla de små som får stå och "gråta av sig", där personalen helt enkelt inte orkar ta sig den tid det tar att trösta. Sedan byttes inte de vuxna ut hela tiden som på dagis, där personal slutar, vikarier hoppar in hela tiden och inte heller behövde barnen konkurrera med 10-11 andra små barn på en vuxen.....
  • Hemmaföräldern
    aldrigmer skrev 2010-10-25 11:20:36 följande:
    Problemet rent generellt är att man kastar skit på varandra och det tror jag förekommer i alla samhällen. Hemmamammor skuldbelägger den yrkesarbetande, den yrkesarbetande lyxförklarar hemmamamman. Jag arbetar för att jag måste försörja mig och de mina. Du får gärna vara hemma om du vill, har råd och det passar dig. DÄREMOT betalar jag inte till din hemmatillvaro i form av vårdnadsbidrag, du får bekosta ditt liv och jag mitt.

"Andra länder" har sina sätt att se på samhället och sina system för dagis mm vilket helt säkert påverkar.
    "DÄREMOT betalar jag inte till din hemmatillvaro...."

Äehh men du tar gärna emot pengar för att bekosta för att dina barn går på dagis? Det får nämligen väldigt många andra betala för. Dessutom behöver man ju inte arbeta idag för att ha barnen på dagis, du kan vara hemmaförälder, föräldraledig, sjukskriven eller arbetslös i de allra flesta kommunerna.

När jag ser människor som inte förstår hur mycket de faktiskt kostar samhället genom sitt val att sätta barnen på dagis och hur orättvist subventionera faller sig så känner jag starkt att det är dags att snabbt ta bort maxtaxan och se till att föräldrarna betalar själva.

Vb har kommit till för att subventionera ett barnomsorgsalternativ, precis som dagis subventioneras. Innan man obetänksamt häver ur sig "att jag tänker inte betala för dig, för att du går hemma" så ska man läsa två artiklar.

Den ena handlar om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen än familjen med två inkomster. Den andra handlar om hur olönsam dagisfamiljen är för samhället. Då slipper vi hemmaföräldrar irritera oss på den okunskap som finns kring den här biten. 

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=4234&Itemid=98

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=2026&Itemid=1
  • Hemmaföräldern
    1977a skrev 2010-11-05 16:33:52 följande:
    Om man vidgar beräkningen på det sätt du gör finns det ytterligare x antal faktorer att ta med, men som stärker Hemmaförälderns påstående:

För familjer med förskolebarn tillkommer t ex samhälleliga kostnader för

-x antal vab-dagar per år

-x kronor högre vårdkostnader på grund av smittor som går runt runt på vissa förskolor.

-större hälsomässiga påfrestningar för vissa känsliga barn som får täta infektioner med korta friska perioder däremellan. Samma sak för känsliga småsyskon i spädbarnsåldern

-x antal fler sjukdagar när föräldrar smittas av sina förskolebarn

En förälder som är ledig från sitt jobb med vårdnadsbidrag innebär vidare en chans för en annan (kanske arbetslös?) person att vikariera och därmed få in en fot på arbetsmarknaden, betala skatt, bygga på sina meriter osv

En arbetslös förälder som är hemma med barn belastar inte a-kassan, vilket ger en besparing åtminstone kortsiktigt.

Man får heller inte glömma bort att långt ifrån alla barn på förskolan har förvärvsarbetande föräldrar. Många är föräldralediga med yngre syskon till exempel, eller uppbär a-kassa.

Jag är egentligen helt emot att värdera de här frågorna i kronor och ören. Jag är övertygad om att det finns betydligt fler dimensioner än så att ta hänsyn till. Men OM man nu ska tala om kronor och ören så finns det många faktorer att ta hänsyn till, på bägge sidor om man säger så.
    Mycket klokt skrivet
Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?