• Ingrid83

Vad är det för fel på att vara hemmafru?

Jag är då en så kallad hemmafru. Bor i Storbritanien och här är det ingen som tar illa vid sig eller vad man nu ska sägga!
    Men så fort jag är i Sverige tycker folk att det är hemskt att jag är det, många säger att jag bara är arbetslös och ska säga det men så är inte fallet. Jag vill inte jobba och behöver inte jobba får inga bidrag heller då hade jag förstått att folk reta sig på det. Vad är det som är så hemskt igentligen? Vi väntar också vårat första barn och när jag säger som det är, att jag helre tar hand om mitt eget barn en att lämna bort det och låte någon annan uppfostra mitt barn blir svenskar helt galna...

• Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?
  • TrailerTrash

Det är väl inge fel att vara hemmafru så länge man har valt det själv

• Night Angel

Håller med ..jag skulle själv hellre vara hemma fru än att jobba..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Blablabla

Tycker inte heller det är något fel att vara hemmafru. Så länge man inte får pengar från samhället så är det ok!!! Självklart är det bättre för barn & vara hemma med föräldrar än på dagis. Det är bara & se på hur samhället i Sverige har urartat sig när alla jobbar mer & mer & lämnar barnen på dagis längre & längre dagar.

Dock ska man se till att man har en bra "deal" med mannen, pga man vet aldrig vad som händer.... Dvs att mannen betalar in ens pensionssparande tex.

• puss

för att folk tror att "jämnställdhet" är när båda gör exkat lika mycket av exakt allting.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Abbans mamma

Det är inget fel på att vara hemma fru. Är själv hemma fru. Får heller inga bidrag. Jag tänker heller inte lämna bort mitt barn när han blir äldre ska vara hemma med han. Har gott om vänner som har barn i samma ålder som min son är så han umgås ändå mycket med andra barn. Ingen har att göra med vad andra gör. vill man vara hemma och har råd så va hemma.

• jinxan

Hade mer än gärna velat vara hemma med vårat barn.. Bävar inför den dagen jag behöver söka jobb och skola in..

• mamma10

Det är inget fel i att vara hemmafru........jag har varit hemma med alla barnen utom den minsta nu som va nästan 4 när han började på dagis......och jag jobbar bara halvtid för att skynda mig hem och hämta honom från dagis så fort det bara går......

• Ingrid83

Skönt att det finns folk som tycker som jag då, det enda jag hört förut är hur hemsk jag är... beror kanske på att jag kommer från en liten byhåla =)

• Jaramla

kan inte heller se att det är fel för den enskilda individen som har valt det. däremot kan jag tänka att det kan finnas en del risker med det som marialainen är inne på. om man blir lämnad av sin man så kanske man står där själv utan arbetslivserfarenhet, a-kassa, pension, osv. i vissa länder kan man ju som fru få underhåll av mannen ifall man skiljer sig men så inte här. alltså gäller det väl bara att man tänker lite på att man klarar sig även om något oförusätt händer som tex skilsmässa eller dödsfall.

• Livet30

Jag skulle aldrig vilja vara hemmafru heltid. Jag var hemma med min dotter i 11 månader och sedan var min sambo hemma i 11månader. Jag skulle bli tokig av att bara vara hemma. Min dotter går nu på dagis och älskar det. Även om vi träffade mycket kompisar och gick på öppna förskolan när vi var föräldralediga är det inte samma sak. Nu har vi ett väldigt bra dagis och vi litar på personlen. Jag älskar även mitt jobb och får utveckla mig själv som människa. Nu jobbar jag deltid och tycker det funkar utmärkt. 

Svar på tråden Vad är det för fel på att vara hemmafru?