Vad är det för fel på att vara hemmafru?
Äehh men du tar gärna emot pengar för att bekosta för att dina barn går på dagis? Det får nämligen väldigt många andra betala för. Dessutom behöver man ju inte arbeta idag för att ha barnen på dagis, du kan vara hemmaförälder, föräldraledig, sjukskriven eller arbetslös i de allra flesta kommunerna.
När jag ser människor som inte förstår hur mycket de faktiskt kostar samhället genom sitt val att sätta barnen på dagis och hur orättvist subventionera faller sig så känner jag starkt att det är dags att snabbt ta bort maxtaxan och se till att föräldrarna betalar själva.
Vb har kommit till för att subventionera ett barnomsorgsalternativ, precis som dagis subventioneras. Innan man obetänksamt häver ur sig "att jag tänker inte betala för dig, för att du går hemma" så ska man läsa två artiklar.
Den ena handlar om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen än familjen med två inkomster. Den andra handlar om hur olönsam dagisfamiljen är för samhället. Då slipper vi hemmaföräldrar irritera oss på den okunskap som finns kring den här biten.
www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...
www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...
Fast det där var kanske den sämsta uträkning jag någonsin har sett. De har ju bara tittat på kommunalskatten. De har alltså inte räknat med:
Arbetsgivaravgifter (vilket ofta är en större summa än kommunalskatten!)
Att kostnaden för förskolan till största delen är personalkostnader vilket dels generarar skatteintäkter i sin tur dels alla andra positiva effekter av skapade arbetstillfällen.
Att föräldrarna på sin arbetsplats förhoppningsvis genererar värde i någon form, troligen också beskattningsbart.
Att föräldrarna är kvar på arbetsmarknaden och behåller kompetens och har löneutveckling mm
Pensionsavsättningar från företagen som ger skatter i framtiden
mm
Kommunalskatten är ju en piss i havet i jämförelse. Visst KOMMUNEN kanske går back men SAMHÄLLET går definitvt inte back.
Med det sagt, inget fel att vara hemmafru, se efter era rättigheter bara. Det finns en anledning att folk tjatar på er om pensionen.