• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 12:22:27 följande:
    ok
    Det är inget vanligt mönster att fläka ut sig på så sätt som du gör. Du har ett avvikande beteende som är lite roande och fascinerande. På gott och ont.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-22 12:29:26 följande:
    Det är inget vanligt mönster att fläka ut sig på så sätt som du gör. Du har ett avvikande beteende som är lite roande och fascinerande. På gott och ont.
    jag är väldigt fascinerande
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-22 12:29:26 följande:
    Tycker det är ett högst vanligt förekommande beteende på FL
    För mig är det då helt ok att visa upp sig om man känner för det, spec när man vill lägga mer tyngd bakom vad man försöker förklara, för folk om har svårt att ta till sig skriven text.
  • Anonym (XXXXXL)
    Mad as snow skrev 2010-02-22 10:36:55 följande:
    Jag tror inte att jag kommer att läsa hela den här tråden eftersom den verkar innehålla en massa debatter som inte har med ts problem att göra. Så, ts: jag hoppas att du har fått några bra råd angående din ätstörning. Hetsätning och matmissbruk som du beskriver det är ett helvete som är lika komplicerat (om inte mer) än renodlad bulimi eller anorexi. Att bara rikta in sig på dieten är fel väg att starta med enligt mig, eftersom det inte angriper de bakomliggande orsakerna. Vilka kan handla om väldigt många saker. Jag hoppas att du ser till att få hjälp, med både den psykologiska och den fysiologiska biten. Det finns en del småtips man kan använda sig av för stunden, för att få bukt med själva ätandet och tuggandet, men i slutändan är det känslorna man ska komma i kontakt med. Först då slutar man upp med beteendet.  Jag själv var anorektiker och bulimiker under väldigt många år, och en behandling jag riktade just in sig på ätandet - i mitt fall fungerade det eftersom om man slutar missbruka mat så finns det heller ingen anledning till kompensatoriskt beteende = intensiv träning eller kräkningar osv. Och jag träffade på en hel del människor som inte använde sig av min typ av just kompensatoriskt beteende, utan som helt enkelt "överåt" och inte kunde sluta. De drabbades av ett dubbelt stigma eftersom de dessutom ofta var överviktiga, vilket ledde till att de förlorade kraft när det gällde att ta tag i problemet. Och de blev ofta pikade av sin omgivning för övervikten, de kände sig konstant misslyckade och kunde inte förmå sig till att just ta tag i det. I vilket fall: jag förstår att det är ett helvete. Jag ska leta upp boken som jag fick i samband med den behandlingen, eftersom den kom med en hel del praktiska råd för stunden, hur man ska stoppa själva ätandet när det har satt igång. Hur som helst, jag hoppas att du har fått några bra råd angående vart du ska söka dig för att få hjälp, det beror ju lite på var i landet man bor också. 
    Tack för ditt inlägg! Och tack för boktipset!

Jag är i kö för att få vård och jag har faktiskt, efter denna tråd, fått ett jävlar anamma som jag aldrig haft tidigare! Känner att jag kan hålla mig bättre och kan nöja mig med MAT och jag tycker det är ett steg i rätt riktning, eller ja, en början kanske?
  • AnnaPuddel

jag tycker det är viktigare att vara frisk än att vara smal. varför slåss mot kroppens egen Energisparingsfunktion?

• sara99

Undrar vilken hjälp man kan få dvs vart skall man vända sig om man mår psykiskt dåligt och missbrukar mat ? Är det först vårdcentral och att man sedan får remis ?

• Stinky
    sara99 skrev 2010-02-25 12:09:56 följande:
    Undrar vilken hjälp man kan få dvs vart skall man vända sig om man mår psykiskt dåligt och missbrukar mat ? Är det först vårdcentral och att man sedan får remis ?
    Ja, du kan vända dig till VC för att bli remitterad vidare för rätt hjälp. Det finns privata mottagningar också, men då får du vara beredd på att det kostar plånboken och halva västen.
  • sara99
    Stinky skrev 2010-02-25 15:55:29 följande:
    Ja, du kan vända dig till VC för att bli remitterad vidare för rätt hjälp. Det finns privata mottagningar också, men då får du vara beredd på att det kostar plånboken och halva västen.
     Tack för svaret , jag tror att det bli VC
  • Anonym (XXXXXL)
    sara99 skrev 2010-02-25 12:09:56 följande:
    Jag gick till min läkare på VC och bad om hjälp, att det är/var ohållbart och att det inte går mer nu. Jag väger massor, över 100 kg och en rejäl skopa till. Hon frågade om jag var beredd att satsa och klart jag är det.
    Jag är nu i kö för att få hjälp via KBT och följa ett visst upplägg. Fungerar inte detta så lommer det att bli aktuellt med operation för min del, tror jag. I mitt landsting så får man inte gör OP om man inte genomgått detta KBT-program vilket jag tycker är toppen eftersom jag egentligen är emot operationer.

Vänd dig till vårdcentralen! Lycka till!! Kram
  • sara99
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-25 22:07:21 följande:
    Jag gick till min läkare på VC och bad om hjälp, att det är/var ohållbart och att det inte går mer nu. Jag väger massor, över 100 kg och en rejäl skopa till. Hon frågade om jag var beredd att satsa och klart jag är det. Jag är nu i kö för att få hjälp via KBT och följa ett visst upplägg. Fungerar inte detta så lommer det att bli aktuellt med operation för min del, tror jag. I mitt landsting så får man inte gör OP om man inte genomgått detta KBT-program vilket jag tycker är toppen eftersom jag egentligen är emot operationer.Vänd dig till vårdcentralen! Lycka till!! Kram
     Tack så mycket
  • Mad as snow
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-24 19:44:25 följande:
    Tack för ditt inlägg! Och tack för boktipset! Jag är i kö för att få vård och jag har faktiskt, efter denna tråd, fått ett jävlar anamma som jag aldrig haft tidigare! Känner att jag kan hålla mig bättre och kan nöja mig med MAT och jag tycker det är ett steg i rätt riktning, eller ja, en början kanske?
    Det är jättebra, grattis till ditt jävlar anamma! Att be om hjälp och erkänna sitt problem på det sättet är mer än en början, det är enligt min erfarenhet otroligt läkande och stärkande i sig. Hoppas att det går bra för dig och att du får balans i livet! 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Anonym (En som vet)

Jag har suttit i samma situation som du! Fast jag åt ännu mer! Kunde äta 1 familjepizza och sen en halvtimme senare så åt jag en vanlig pizza..hade INGET stopp alls! 2 liter glass åt jag åt gången...säger ganska så mycket.

Opererade mig privat och genomgick en Gastric by pass. Gick ner 100kg.
    Men har fortfarande problem kvar..Open är bara ett verktyg för att lyckas..själva missbruket måste man göra nåt åt. Tacksam dock för att jag inte kan frossa längre pga open..det är ju det som har hållt mig från att gå upp.

• Anonym (bedo)

Jag har bara läst TS och jag känner med dig. Jag är likadan. Jag kan bokstavligt talat proppa mig full med saker och jag känner ändå inget, finns inget stopp liksom. Det har blivit ett beroende, var tidigare alkoholmissbrukare/beroende, och det sägs ju om man lägger av med ett beroende skapar man lätt ett nytt. Tror faktiskt alkholen var bättre än denna mat jag stoppar i mig...

• BlackOrchid

Jag har aldrig druckit alkohol eller tagit droger, istället har min stora tröst alltid varit MATEN.
    Jag ser mig själv som matmissbrukare och ätstörd. Idag väger jag 112 kg (vägde som mest 120 kg)
    till min längd på 169 cm. Har alltid känt att som överviktig blir man inte trodd när man säger  att man har problem med maten. Det är bara anorexi och bulimi som lyfts fram i samhället. En ätstörning sitter ju faktiskt i huvudet!
    En person med ätstörningar behöver inte vara underviktig, den kan vara helt normalviktig, mullig, överviktig eller fet också!!

• lcn002

LCHF kost kan hjälpa dig på vägen. Kolhydrater triggar matmissbruket... .Det finns en bok dom Catrine Schuck har varit med och författat den. Handlar om KBT och LCHF . Bra kombination. Lite kolhydrater ger en själslig ro som man behöver vid matmissbruk. Att vikten sedan rör sig nedåt är ju ingen nackdel....

• Anonym (XXXXXL)

Oj! Har denna gamla tråd vaknat till liv? Va roligt, eller vad man säger.

Idag, 4 1/2 år efter att jag startade tråden så kan jag säga att mitt liv ser annolunda ut!

Jag hade vid TS ett BMI på ca 51, var sjuk och fick till slut komma i vård. Det tog tid. När jag väl kom fram till viktenheten så hade de upphört med den nämnda KBT-programmet. Jag hade då gett upp allt och sa ja till operation. 
    För lite drygt ett år sen så genomfördes en GBP-operation på mig. Jag ångrar INGET!! 

Idag är BMI ca 28 och mår som en PRINSESSA! Mitt liv är bara för härligt!  Har ytterligare 1 år på mig att komma ner lite längre, men jag är nöjd som det är! 

Love the life again! Hjärta 

• Anonym (XXXXXL)

Landstinget pratar bara BMI, men jag kan tillägga att jag alltså gått ner ca 60 kg i vikt på lite drygt 1 år. Det är ju liksom FANTASTISKT!!

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...