Inlägg från: Anonym (XXXXXL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:25:11 följande:
    Lär du dig att äta bättre och mer jämnt fördelat över dagen kommer ditt sötsug att minska. Lägg in mer grönsaker till maten. Frukt till mellanmål och frukost. Gröt till frukost(är det vit bröd i baugetten så håller du dig inte mätt länge).Varken potatisbullar eller korv är de bästa alternativen, visst funkar det ibland men tänk på att baljväxter, fisk och rent kött är bättre alternativ.
    Jag behöver inte lära mig, jag vet redan men hjärnan fungerar inte när den ska göra det. Storhandlar jag efter lapp, så köper jag BARA det som står på lappen, men idag hade jag ingen lapp och jag var själv (inga barn eller man) då "smygäter" jag. Barnen är i säng, maken jobbar natt..
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym (sick) skrev 2010-02-15 23:26:20 följande:
    Jo, mätt är du nog. Däremot känner du nog ett inre tomrum som du försöker fylla med mat eller ja vad som finns att tillgå som är ätbart.jag kämpar med ungefär samma sak. På dagarna äter jag någorlunda normalt, men när kvällen börjar äter jag konstant tills jag går och lägger mig. Bara måste stoppa något i munnen hela tiden. Min dag idag har sett ut såhär (alla dagar ungefär lika för den delen):Frukost: 3 rostade mackor med skinka, leverpastej och ost, mjölk och teLunch: Pasta med tomatsås och lax, mjölkMiddag: Köttfärslimpa, potatis och brunsås, mjälkFrån kl 19: 1 Wienerbröd, lite plockgodis, 2 rostade mackor med skinka och majonnäs, ½ påse jordnötter, 1 tjock bit Brieost, ½ halv påse ostbågar, 1 liter colaDet är inte kul och magen mår definitivt inte bra. Brukar vakna med kramper framåt 4-5-tiden. Har otroligt med gaser i magen och fiser dygnet runt.
    Gaser - ja.
    Orolig mage - nja.
    Mätt - NEJ! Min hjärna säger inte att jag är mätt, alltså är jag inte mätt. Magen säger inte heller ifrån. Nu sitter jag här med vatten och kämpar för att INTE hämta nått annat att stoppa i munnen.

Vad för slags tomrum rä det jag vill fylla?
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:40:33 följande:
    Ät saker med lite kolhydrater, för dom får ditt blodsocker att åka hiss vilket i sin tur gör att man blir hungrigare oftare. Som sagt gört, havregrynsgröt med mjölk och lite äpplesylt funkar bra på morgonen då får man i sig lite socker som gör att man kommer i gång snabbt. Du kanske har en hög ämnesomsättning oxå som gör att din kropp bara vill ha mer och mer och det finns tabletter som sänker den. Med tanke på det du äter så borde du ha en massa energi pga sockret och långsamma kolhydrater. om man inte gör av med mycket energi så ska man undvika socker och långsamma kolhydrater för det blir fett då. En till sak kan va början till magsår/katarr som du isf borde vara försiktig med. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S...
    Tack för tipsen!

Vet dock med rätt stor säkerhet att nått magsår/katarr är det inte.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:42:51 följande:
    Jag försöker helt enkelt lära mig att inte handla hem och undvika kafeterian på lunch. Min svaghet är lösgodis, grädde och coca-cola.Men äter jag bra minskar suger och så försöker jag hålla mig.
    Just grädden anser itne jag vara så farlig, det är allt annt skit.
    jag är FÖR ren mat, inga tillsatser eller konstgjorda grejjer. Jag lever verkligen inte som jag lär, så är det bara.

Det som var värst idag är att mängden som jag stoppat i mig efter kl 18 SKRÄMMER mig + att jag INTE känner mig mätt... Vad håller på att hända med mig?

Kan tillägga att jag väger ca 130 kg. (vägde ca 105 kg innan graviditeterna...)
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:46:52 följande:
    När blodsockret åker upp och ner så funkar inte huvet och kroppen som det ska!!! Du går ut med en tråd om att du har problem med maten och då tycker jag att du ska lyssna på tipsen du får. Du/ni kanske tror lika så jag eller vem som helst kan tro att man äter rätt men det är inte alltid så... beroende vad man äter därefter fungerar huvet och kroppen...
    Absolut lyssnar jag och tar till mig. Det som är värst är att jag redan vet det och fixar at leva så vissa dagar.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:48:00 följande:
    Sover du bra???
    Sover som en stock (för hårt ibland) hela nätterna.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:52:41 följande:
    Man kan ha svagheter, absolut inget fel med det, men om du själv märker att det är något som inte står rätt till i kroppen så borde det inte va så svårt att låta bli saker som dom du just nämnde. Försök att göra något helt annat när dit sug kommer efter godsaker så ska du se att du inte kommer tänka så mycket på det efter ett tag och du kommer må bättre! då menar jag inte sätta sig vid tvn eller datorn utan något som uppehåller hjärnana på något annat!
    Försök att citaera inläggen du svarar på, blir så rörigt annars... Om de var till mig så svarar jag här, om inte ignore!!:

det är vid TVn och datorn som mitt sug kommer, så det går inte.
    och är man nu sju i ett matmissbruk så är det LIKA svårt att sluta som att vara alkohol/drogmissbrukare, så det är ju inte så lätt att bara "tänka om"!
  • Anonym (XXXXXL)
    maggsan skrev 2010-02-16 00:01:00 följande:
    om det är något fel med kroppen så är det lätt att låta bli?? Mjo eller NEJ skulle inte tro det.. det är ju obalansen som gör det eller?Hmm då ska man alltså hålla på från kl 19.30 när barnen har gått o lagt sig tills man går och lägger sig med saker som uppehåller hjärnan... för min del i detta fall. För jag är matmissbrukare....Nej det enda som kan hjälpa till en början är att ifråga sätta sig själv varför äter jag det här?? Varför måste jag äta det nu? Min tanke många gånger har varit när jag käkat chips, som är min svara punkt, stoppar upp ett tag och tänker varför äter jag det här?? För att det är gott så klart.. det handlar lite om karaktären.. oxå vill jag tillägga. Men jagslutar inte äta ändå.. för det är gott.. som en drog.. som en alkis när han får alkohol... men behöver hjälp med att ta itu med VARFÖR man inte kan sluta.. Sedan spelar det oftast ingen som helst roll om man skulle kunna jobba som en dietist eller inte i sin kunskap om kosthållning och motion. Någonstans så undrar jag verkligen om inte det är "tjockisar" som vet hur man ska äta men inte kan fullfölja det??! Jag är en av dem.. Nu talar jag bara av egna erfarenheter.. inte min mening och trampa någon på tårna över huvudtaget.
    Tack för sitt inlägg!
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:01:16 följande:
    Kan säga att om du frågar en kunnig läkare om ditt problem så skulle du nog hamna på rehablitering och få en bra kost som just någon just förklara. lite kolhydrater och lite fett och socker + att det inte skulle finnas tillgång till något annat och givetvis terapi. hur skulle det gå då? du skulle man inte ha något val! Du undrar jag varför man inte kan ta tag i det innan det går för långt? varför inte fixa terapi så fort som möjligt ist för att skylla på allt runt om? mycket handlar om självkänsla och den kan man oxå få hjälp med vilket jag får.. Klara man inte av det själv så får man be om hjälp och det är inget fel med det. jag ser inte ner på någon men jag vet oxå av egen erfarenhet att gör man inget så sjunker man bara längre å längre ner....
    Jag skulle vilja veta om du är/har varit överviktig eller haft matmissbruk i ditt liv?

Jag är ställd i kö för rehanb, förmodligen blir det KBT och det är 12-18 mån vårdkö på det. Vad jag gör med diten fram till rehanbstart vet jag inte, mer än att jag kämpar STENHÅRT med mig själv..., men tyvärr, vägen rinner ifrån mig.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...