• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Stinky

Googla på "kraftig benstomme myt", så finner ni mkt intressant läsning.

• Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-22 00:40:48 följande:
    Googlade nyss och läste att benstommen varierar med ett par kilo, så man kan inte skylla sin övervikt (eller undervikt) på den. 
    Det är väl ingen som skyller sin över eller undervikt på sin benstomme. Däremot kan vi väga mkt olika pga av att benstommen är kraftig eller tunn. Som jag beskrev innan, två lika långa personer kan ju båda se högst normalviktiga ut men det skiljer 20 kg i vikt om man hör till den längre skaran (kan ta mig själv som ex...).
    LD har en idealvikt på 50 kg, hennes lika långa kompis har en idealvikt på 60 kg. Vad är problemet? Även här är vi alla olika...och några lika...
  • Probably the best    in the
    Probably the best in the skrev 2010-02-22 00:45:00 följande:
    Det är väl ingen som skyller sin över eller undervikt på sin benstomme. Däremot kan vi väga mkt olika pga av att benstommen är kraftig eller tunn. Som jag beskrev innan, två lika långa personer kan ju båda se högst normalviktiga ut men det skiljer 20 kg i vikt om man hör till den längre skaran (kan ta mig själv som ex...).LD har en idealvikt på 50 kg, hennes lika långa kompis har en idealvikt på 60 kg. Vad är problemet? Även här är vi alla olika...och några lika...
    Min första mening inser jag Stinky kommer feltolka...folk gör nog det ibland, men det var inte riktigt det som var poäöngen med mitt inlägg....så skippa den och läs vidare
  • maggsan

De som skyller på sin benstomme hoppas jag verkligen gör det med ironi.
    Har man sådan ovetskap om hur det ligger till med benstommen jaaa då vet jag inte vad jag ska tillägga..

Men Stinky,  Prob och Lady.. tack för att Ni underhåller mig så här i natten.
    Jag lär mig så mycket nytt varje dag.

Be my enemy - and you will die
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-22 00:17:15 följande:
    Finns inget som heter "tunn" eller "kraftig" benstomme. Det är en myt som du kan kasta i soptunnan. Och när någon skriver att h*n är "liten" i en tråd om vikt, så blir ju den logiska tolkningen att personen är liten, dvs, smal. Nä, du är barnskötare med lite påbyggnadsutbildning. Men glöm att du kan jämföra dig med dem som gått och utbildat sig på högskola i flera års tid för att få titeln "pedagog". Ungefär som att jag skulle få för mig att jag är SSK bara för att jag utför mkt av deras jobb, fast jag egentligen är en usk:a med påbyggnadsutbildning.   Ja, du ser! Du verkar ju få lite vardagsmotion trots allt. Slå upp ordet och lär dig nåt nytt!
    1. människor har olika bredd på benstommen.  fakta. Det ser du på handleder och runt bröstkorg. en person på 160 med kraftigare bestomme kan väga 60 kilo medans en som jag ska väga 50.

2. pedagog kallas vi vare sig du tycker om det eller inte. går man höskola så blir man förskollärare eller lärare eller nåt annat. pedagog kallas alla som jobbar med pedagogik.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-22 00:30:18 följande:
    Nej, alla ser ju olika ut formmässigt, men själva benstommen blir ju inte automatiskt grov eller tunn bara för att man är tjock eller smal. SÅ var det jag menade.
    det var inte det det handlade om. jag pratade om mitt skelett.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-22 00:40:48 följande:
    Googlade nyss och läste att benstommen varierar med ett par kilo, så man kan inte skylla sin övervikt (eller undervikt) på den. 
    jag har inte påstått att vikten är beroende av den. jag påstår att jag som är liten inte ska väga mer än 60 innan jag blir fet. 50 kilo är min idealvikt.

sen så spelar muskelmassa in. min syster t.ex, som har grövre skelett än jag och dessutom muskler är inte fet trots att hon väger över 65. (samma längd)

det finns olika kroppstyper.

och det är därför man inte kan använda sig av bmi.
  • Lady Dahmer
    Probably the best in the skrev 2010-02-22 00:45:00 följande:
    Det är väl ingen som skyller sin över eller undervikt på sin benstomme. Däremot kan vi väga mkt olika pga av att benstommen är kraftig eller tunn. Som jag beskrev innan, två lika långa personer kan ju båda se högst normalviktiga ut men det skiljer 20 kg i vikt om man hör till den längre skaran (kan ta mig själv som ex...).LD har en idealvikt på 50 kg, hennes lika långa kompis har en idealvikt på 60 kg. Vad är problemet? Även här är vi alla olika...och några lika...
    vad skönt att nån fattar vad jag säger iallafall.
  • Lady Dahmer

exempel.

även när jag vägde 45 som minst så hade jag kött/fett på kroppen och en DD-kupa. Inga ben stack ut och jag såg normal ut även om jag var smal.

Min syrra som är i samma längd ser ut som att hon lider av cancer när hon väger 50.
    Samma sak med min mamma. Hon ser sjuk ut om hon kommer under 55 och då är hon fem cm längre. Svägerskan väger 65 och är tunn som en sticka trots att hon är 165 lång.

Kroppstyp, benstomme, kalla det vad du vill.... poängen är att jag är en liten person även när jag är överviktig. Och den stora poängen var att jag INTE förbränner (enligt gamla mått) 3000 kcal om dagen stillasittandes när en fullvuxen karl som rör på sig normalt ska äta runt 2500.

smal men normal - 48 kilo tunn:

• Mad as snow

Jag tror inte att jag kommer att läsa hela den här tråden eftersom den verkar innehålla en massa debatter som inte har med ts problem att göra. Så, ts: jag hoppas att du har fått några bra råd angående din ätstörning. Hetsätning och matmissbruk som du beskriver det är ett helvete som är lika komplicerat (om inte mer) än renodlad bulimi eller anorexi. Att bara rikta in sig på dieten är fel väg att starta med enligt mig, eftersom det inte angriper de bakomliggande orsakerna. Vilka kan handla om väldigt många saker. Jag hoppas att du ser till att få hjälp, med både den psykologiska och den fysiologiska biten. Det finns en del småtips man kan använda sig av för stunden, för att få bukt med själva ätandet och tuggandet, men i slutändan är det känslorna man ska komma i kontakt med. Först då slutar man upp med beteendet. 

Jag själv var anorektiker och bulimiker under väldigt många år, och en behandling jag riktade just in sig på ätandet - i mitt fall fungerade det eftersom om man slutar missbruka mat så finns det heller ingen anledning till kompensatoriskt beteende = intensiv träning eller kräkningar osv. Och jag träffade på en hel del människor som inte använde sig av min typ av just kompensatoriskt beteende, utan som helt enkelt "överåt" och inte kunde sluta. De drabbades av ett dubbelt stigma eftersom de dessutom ofta var överviktiga, vilket ledde till att de förlorade kraft när det gällde att ta tag i problemet. Och de blev ofta pikade av sin omgivning för övervikten, de kände sig konstant misslyckade och kunde inte förmå sig till att just ta tag i det. I vilket fall: jag förstår att det är ett helvete.
    Jag ska leta upp boken som jag fick i samband med den behandlingen, eftersom den kom med en hel del praktiska råd för stunden, hur man ska stoppa själva ätandet när det har satt igång.
    Hur som helst, jag hoppas att du har fått några bra råd angående vart du ska söka dig för att få hjälp, det beror ju lite på var i landet man bor också. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...