• Stinky

Jag är sjuk i matmissbruk...

Jag har varit väldigt sockerberoende och överviktig förut. Varför du blir så sugen på snabba kolhydrater mot kvällen, är att blodsockervärdet sjunker. Dvs. man ska aldrig känna sig hungrig! Risken vid hunger är att du stoppar i dig mer mat än tänkt och dessutom äter helt fel slags kost.

Ät en ordentlig frukost. Baguette mättar inte. Ät gröt, fiberrik smörgås och dryck.
    Komplettera dina mattallrikar med råkost som ex. rårivna morötter, vitkål, veckosallad eller vad du nu föredrar. Komplettera dina mellisar med en frukt om du känner att en smörgås inte räcker. Ta en kvällssmörgås om du är hungrig och sugen på kvällen, det stillar sockersuget.
    Komplettera det hela med 30-40 minuters promenader 3-4 ggr i veckan så rasar du i vikt. 
    Lycka till!
  • Stinky
    Stinky skrev 2010-02-16 09:13:31 följande:
    Jag har varit väldigt sockerberoende och överviktig förut. Varför du blir så sugen på snabba kolhydrater mot kvällen, är att blodsockervärdet sjunker. Dvs. man ska aldrig känna sig hungrig! Risken vid hunger är att du stoppar i dig mer mat än tänkt och dessutom äter helt fel slags kost. Ät en ordentlig frukost. Baguette mättar inte. Ät gröt, fiberrik smörgås och dryck. Komplettera dina mattallrikar med råkost som ex. rårivna morötter, vitkål, veckosallad eller vad du nu föredrar. Komplettera dina mellisar med en frukt om du känner att en smörgås inte räcker. Ta en kvällssmörgås om du är hungrig och sugen på kvällen, det stillar sockersuget. Komplettera det hela med 30-40 minuters promenader 3-4 ggr i veckan så rasar du i vikt.  Lycka till!
    Det skulle stå kraftigt överviktig. Jag har fortfarande överflödskilon kvar, men det går sakta men säkert nedåt.
  • Stinky
    Anonym (104 kg) skrev 2010-02-16 09:45:31 följande:
    Jag är oxå matmissbrukare, äter på em och kvällarna...godis kakor ja allt jag hittar. Måste få i mig socker. Är det någon som vet om det finns någon naturmedicin eller något receptfritt som minskar socker beroendet? Har själv ätit Reductil förra våren/sommaren och gick ner 10 kilo, men jag gick upp dom och mer därtill då jag slutade.
    Zink. Men tro inte att det finns några genvägar, för det gör det inte.
  • Stinky
    Anonym (Varit där) skrev 2010-02-16 11:06:50 följande:
    Inte zink. Zink verkar sårläkande och bra för immunförsvaret. Tror det var krom du menade?
    Nej, jag menade zink. Men det är sant att brist på krom och även järn ger en ökad sötsug.
  • Stinky
    Anonym skrev 2010-02-16 13:27:41 följande:
    Vet många med som lidit av bullimi och hetsätning som blivit friska med hjälp av LCHF så allt är inte svart eller vitt....Jag blev frisk efter 11 års bullimi med hjälp av en total omläggning av min kost! Äter aldrig sanbba kolhydrater längre för de triggade igång mitt störda ätbeteende precis som aloholen gör för alkholister Nu kan jag äntligen se mina magrutor som jag tränat så hårt för men som döljde sig under allt fett!
    Mmm, du har blivit besatt av att inte stoppa i dig kolhydrater, istället för att äta en väl balanserad kost bestående av proteiner, kolhydrater och fett. Så vettefasiken hur "frisk" du är från ditt osunda beteende egentligen.
  • Stinky

Jag tycker alltid att det är lika lustigt när människor tipsar om en massa dieter till en matmissbrukare. Speciellt de som ska utesluta en massa. Förbud, förbud, förbud. Åt helvete med alla förbud och uteslutningsmetoder, säger jag bara.

Hur vore det om ni förstod att det inte går ut på en massa förbud, utan att försöka lära sig en sund mathållning där man faktiskt KAN unna sig en god bakelse eller vad fan man vill, utan att det ska ta över hela ens liv?

• Stinky
    Lexikon skrev 2010-02-17 19:34:58 följande:
    Och som sagt, en genetisk missbrukarprofil kan triggas av socker och därmed "botas" av en kostomläggning - triggningen på belöningssystemet upphör och därför matmissbruket också.
    Och där har du fel. Enbart en kostomläggningen "botar" inte matmissbruk. Kroppen behöver fortfarande proteiner, kolhydrater och fett för att fungera optimal.
  • Stinky

Sorry för konstig meningsuppbyggnad och stavfel. Min sambo pratade i örat på mig samtidigt som jag skrev ovanstående.

• Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-17 22:23:18 följande:
    Nej, det behöver inte kroppen....min kropp klarar sig utmärkt på fett och protein och dessutom mår den gott! och baske mig, den fungerar optimalt också!
    Just nu, ja! Ett tips till dig och dina gelikar är att du lära er mer om hur kroppen fungerar, för er egen skull (och då kan inte kolhydraterna missas), för ni verkar inte ha koll. 
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 13:03:59 följande:
    Hahaha! Jag har stenkoll! Du däremot....läst några nya studier på sista tiden? Eller är det grundskolans biologiböcker du senast läste?
    Åh, vilken hånfull och spydig ton du har. Beror det på att du känner dig nedtrampad? Det gör du med all rätt. Du har inte stenkoll, du yrar i nattmössan. Du har gått på en myt som utesluter något som kroppen faktiskt har behov av. 
    Jag har studerat en hel del näringslära, så mig kan du inte snacka ned på något sätt alls. Att du sedan väljer att vara helt och hållet fyrkantig, är helt upp till dig.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...