Inlägg från: AnnaPuddel |Visa alla inlägg
  • AnnaPuddel

Jag är sjuk i matmissbruk...

viktigt! ha INGET onyttigt hemma! Nothing!, blir du sugen på godis, testa att borsta tänderna. Att ha massa vaniljljus tända har bevisad dämpande effekt på aptiten.

drick mycket vatten.

Om du känner att du MÅSTE äta nått onyttigt, gör 100 situps först, drick ett glas vatten och känn efter efteråt om du fortfarande vill ha.

blir du hungrig ofta så är det ju pga sockret, socker gör en hungrig. Ät mindre socker, ät frukost!!FFs. gärna gröt, typ havregrynsgröt med äppelmos och lite mjölk.

Jag vet att det är skitjobbigt. jag har själv ätstörningar.

• AnnaPuddel
    Linda1976 skrev 2010-02-18 15:28:29 följande:
    Nej nej!! Ät INTE gröt. Det är kolhydrater (=socker) rakt ner i magen. Ät hellre ett par kokta ägg och en burk makrill, eller en omelett, eller grekisk yoghurt med nötter - det kickar inte igång insulinproduktionen på samma vis. Inte heller triggar det ditt sockersug (för det är det du har, ingen matmissbrukar kokt ägg precis). Kroppen känner ingen skillnad på gröt eller kanelbulle. Det enda den känner är "AH!! SOOOOOCKER".
    det är fibrerna..jag gick ner 30 kg på havregrynsgröt till frukost.
  • AnnaPuddel
    Linda1976 skrev 2010-02-18 15:28:29 följande:
    Nej nej!! Ät INTE gröt. Det är kolhydrater (=socker) rakt ner i magen. Ät hellre ett par kokta ägg och en burk makrill, eller en omelett, eller grekisk yoghurt med nötter - det kickar inte igång insulinproduktionen på samma vis. Inte heller triggar det ditt sockersug (för det är det du har, ingen matmissbrukar kokt ägg precis). Kroppen känner ingen skillnad på gröt eller kanelbulle. Det enda den känner är "AH!! SOOOOOCKER".
    en portion havregrynsgröt är 138kalorier.24g socker.massor av fibrer.
    Anonym skrev 2010-02-18 15:32:12 följande:
    Komiskt att folk tycker man blir mätt på lite havregrynsgröt. Jag blir  hungrig rätt fort av det. Ägg däremot är något som får mig hålla mig mätt länge.
    nej vem blir mätt på "lite" gröt ..:P
  • AnnaPuddel

jag tror inte på nån diet. dieter säger bara vad man inte får äta.

jag föredrar att äta mindre att mat än att sluta.

Sen kan man äta hur nyttigt som helst men dricker man för lite vatten så går man inte ner.

Jag själv är samisk och jag går inte ner ett gram av en lågsocker, fettrikare diet. går snarare upp i vikt.

Slutar en sockerberoende äta socker så kommer denna hitta nånting annat att vara beroende av.
    Ofta är det ju alkohol eller nått ...

Tycker man illa om sig själv så spelar det ingen roll hur mycket man går ner i vikt, man måste lära sig tycka om sig själv annars blir man aldrig nöjd.

Man ska inte banta, man ska inte helt sluta äta massa socker om man är helt beroende av socker, man ska skära ner under en lång tid. Tvärsluta funkar inte för dem flesta.

Man blir aldrig lycklig, hur smal man än är, om man inte tycker om sig själv.

• AnnaPuddel
    Anonym skrev 2010-02-18 16:33:32 följande:
    Varför inte testa att ta bort ALLT sött o äta som vanligt men mindre portioner,det har jag gått ner 24 kg...
    precis!!!!ta bort allt onyttigt hemma. och ät som vanligt fast mindre. det var ju så jag också gick ner 30kg i vikt.
    Folk ser socker som största boven i världen, men kroppen och hjärnan behöver socker. man ska inte helt sluta äta socker, det är lika dåligt somatt äta för mycket av det.

Det finns bara en anledning föratt inte äta socker, det kallas diabetes. Annars är det mer skadligt än hjälpsamt.

folk kan ju kolla vad som händer med kroppen om man helt undviker socker. ganska läskigt.
  • AnnaPuddel
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 18:41:57 följande:
    Fast det är fortfarande inte där problemet ligger om man är matmissbrukare (som jag också är!) Jag kan ersätta godis med gurka eller andra nyttigheter, det som spelar roll är ändå VARFÖR JAG ÄTER! Äter jag gurka som tröst så är det ändå FEL och är en del av mitt matmissbruk!
    man måste ersätta dåliga vanor med bra vanor. man kan inte bara eliminera dåliga vanor .
  • AnnaPuddel

jag tycker det är viktigare att vara frisk än att vara smal. varför slåss mot kroppens egen Energisparingsfunktion?

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...