levina skrev 2009-03-01 15:51:31 följande:
Födelseålder är en ganska obetydlig del EGENTLIGEN i barnaavlande. Den används mest när det gäller det byråkratiska- en persons biologiska, mentala och fys ålder kan vara helt annat. Med byråkratisk...om man har gått ut gymnasie osv. Många i samhället vill att man "tar studenten", iaf innan barn. Det jag också tänkte på är att du skrev att yngre kanske har direkt viktiga jobb ännu...individuellt. Äldre har inte heller alltid "viktiga" jobb. Som du sa...vad är "viktigt" egentligen..? Inkomst överhuvudtaget...eller annat? En kompis till mig är 35+, två barn i 3-6 års åldern och hon har 1,5 år kvar på sin syrra utb. Visst- hon har sällan fritid...men, jo...hon orkar. Jag tror att det kan vara lika blandat med ca 19 åringar till 30 åringatr om jobb och utb numera. Jag vet att jag har dålig koll på hur långa utb är på högskola/uni, men, en del är klara med det ganska tidigt- andra gör som min väninna och "sadlar om". Det är så olika numera. Och...samhället är annorlunda idag mot förr. Man har bättre möjlighet som tjej/kvinna att plugga efter gymansiet...eller att vänta och göra det senare. Förr fick de/kunde inte de göra det. Jag vet att jag lätt hänger upp mig på ord, hur andra formulerar sig osv. Men, det är inte värre än att jag vet att man inte blir ense heller...alla tycker olika- har olika anl till det också.
Väldigt bra sagt! Håller med dig helt. Blev en sån dum formulering bara. Men tror iaf att det säkerligen är så att äldre föräldrar oftast har pluggat klart och skaffat sig ett stabilt jobb och sedan skaffat barn. Medan unga kanske inte hunnit plugga klart innan man får barn.
Men ville inte dra alla över en kam...