Födelseålder är en ganska obetydlig del EGENTLIGEN i barnaavlande. Den används mest när det gäller det byråkratiska- en persons biologiska, mentala och fys ålder kan vara helt annat.
Med byråkratisk...om man har gått ut gymnasie osv. Många i samhället vill att man "tar studenten", iaf innan barn.
Det jag också tänkte på är att du skrev att yngre kanske har direkt viktiga jobb ännu...individuellt. Äldre har inte heller alltid "viktiga" jobb. Som du sa...vad är "viktigt" egentligen..? Inkomst överhuvudtaget...eller annat?
En kompis till mig är 35+, två barn i 3-6 års åldern och hon har 1,5 år kvar på sin syrra utb. Visst- hon har sällan fritid...men, jo...hon orkar.
Jag tror att det kan vara lika blandat med ca 19 åringar till 30 åringatr om jobb och utb numera. Jag vet att jag har dålig koll på hur långa utb är på högskola/uni, men, en del är klara med det ganska tidigt- andra gör som min väninna och "sadlar om". Det är så olika numera.
Och...samhället är annorlunda idag mot förr. Man har bättre möjlighet som tjej/kvinna att plugga efter gymansiet...eller att vänta och göra det senare. Förr fick de/kunde inte de göra det.
Jag vet att jag lätt hänger upp mig på ord, hur andra formulerar sig osv. Men, det är inte värre än att jag vet att man inte blir ense heller...alla tycker olika- har olika anl till det också.
Lillanonna skrev 2009-03-01 15:38:13 följande:
levina skrev 2009-03-01 15:32:33 följande:
Ja men hur menar du? Vill gärna veta vad du tycker och tänker!Jag menar asså inte att själva åldern inte har nåt med föräldrarollen att göra mer att åldern har med vart i livet man är, är man runt 30 så har man oftast pluggat klart och har sitt förhoppningsvis stabila jobb. Där det KAN bli jobbigt att behöva ta ledigt ett år från. Är man 19-20 så har man KANSKE ett ickeutbildningskrävande jobb, tex. McDonalds som jag jobbade på, där det inte gör nåt om du slutar ett år.