• gutegirl

Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?

Överallt på forumet läser man, så fort en tjej är under tjugo och gravid, att hon är alldeles för ung, det kommer inte att bli stabilt för barnet, hon har ju ingen utbildning, jobb osv osv och man är helt enkelt inte mogen för barn.
    Ni som har fått barn unga (Jag menar inte er som var 21 när ni fick barn utan folk under tjugo), hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Svar på tråden Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?
  • mika73

Jag var 16 när jag blev gravid och fyllde 17 fem dagar innan hon föddes. Idag är hon 18 och jag tror allvarligt att det inte gått en enda dag då jag har ångrat mitt beslut att behålla henne. Jag har i och för sig aldrig varit en partyprisse så jag känner inte att jag har gått miste om något på den fronten. Jag levde dessutom med hennes pappa till hon fyllt 11 år. Så jag har varit rätt "fri" att göra det jag velat. Har studerat under tiden till lärare. Så det går ju bra att ta allt i "fel" ordning men det är mycket mer slit när man måste sätta en annan varelse framför sina egna behov! Skulle jag leva om mitt liv idag är DET verkligen något som jag inte skulle ändra på...inte de andra tre heller:)

• lolliepopsie

Joana o Neo skrev 2008-12-03 21:57:29 följande:

jo jag vet. men jag ignorerar det fullständigt.åldern gör inte dig till en bra mamma.
    Klockrent sagt tjejen

Mina barn gör mig lycklig,mitt liv i sig gör mig lycklig.
    Vet ej hur livet hade sett ut annars.Säkert bra då med men jag är nöjd,lycklig ung 3 barns mamma nu.

Våra barn har det dom behöver och vi har det även.
    Ingen annan agerar förälder medans vi super skallen bara för att vi är unga och missat allt det "roliga"
    Supa skallen i bitar?Springa på krogen och bränna pengar?Leva livet?
    Haha,jag lever livet med mina barn,går på krogen ibland och uppskattar den trevliga stunden med vänner för att sedan stega hemåt och vakna upp med min härliga familj
    Inte i ett rum hemma hos föräldrar eller likn.

Utbildning &jobb?
    Är klar USK nu i december tidigare mammaledig & "hemma fru" i 6 år.
    Och alldeles underbart redo för arbetslivet under normala tider.

Mamma är ingen ålder..mamma är något man blir när man blir mamma och agerar som en mamma oavsett ålder.....

Det finns dåliga mammor som är 40 och 17 samtidigt som det finns underbara mammor i alla åldrar!
  • leonsmamma

nää aldrig i livet min son e d bästa som hänt mej hade inte en tanke på abort när man e ung så orkar man mer sen efter 30 blir man trött haha

• banansteken

Nej, jag är 16 och ska ha mitt barn i december nu . och väntar för fullt. Och pga utbildning. det har inget med saken att göra. Det kan man ta upp sen om man vill. Allting beror ju hur man är som person . Att kunna ta ett ansvar för att allt ska bli så bra oms möjligt. Ålder spelar ju ingen roll.
    Och en Abort? Neeej , usch.. ja som själv nu är 16 skulle ALDRIG kunna tänka mig göra abort. Ta ett barns liv som också vill komma till världen.
    Men sen kan det ju finnas vissa skäl till abort, och det respeterar jag givetvis, men i mitt fall så överlycklig över att snart få mitt lilla barn :)

• Elwi87

kan man vara lyckligare nu när man har två underbara tjejer springer omkring hemma? Det är det bästa som har hänt mig och jag var 18 och 20 när jag fick mina barn!

• banansteken

o GUTEGIRL o skrev 2008-12-03 09:13:26 följande:

Jävligt dumt att säga att det är en dum fråga. Läser du inte alla trådar om hur oansvarigt och dåligt det är att skaffa barn innan man är 37 typ?
    Man är inte dålig föräldrar bara för man inte fyllt 37. det finns unga föräldrar som är mycket bättre mammor än en mamma som är 37. Så tycker inte du ska hacka ner på yngre mammor. Ja ska ha barn nu i december. Och ja älskar redan mitt lilla pyre i magen mer än något annat . Tro mig. viv unga klarar det lika bra som en äldre mamma kan :)
  • NollSjuTjugo

Jag var väldigt ung när jag fick min dotter. (nyss fyllt 17) Men jag skulle nog med största säkerhet kunna säga att nej, jag hade inte varit lyckligare om jag abort.
    Dock skulle jag inte rekommendera att skaffa barn allt för tidigt, det är inte alltid en dans på rosor. Och jag tyckte själv att jag var "mogen" när jag fick henne. Men nu, elva år senare inser jag att jag var faktiskt bara ett barn själv.
    Allt går om man vill, och för mig har det gått bra, men det är ett stort ansvar att ta hand om ett barn, uppfostra, och ge det sunda värderingar, åsikter, en tro på sig själv och ju äldre man är desto mer erfarenhet har man.

• Kesse88

Vad tror du?

Jasg tror ärligt talat inte att någon ångrar sitt barn. Självklart kan man undra hur livet skulle sett ut om man inte fått barn. Men varför undra egentligen. Livet är som det är och det är helt meningslöst att fundera i banor som.. tänk om jag gjort si då kanske det hade blivit så.

Jag älskar min son mest av allt och det hoppas jag varje förälder gör- ung eller äldre.

• SaraA

¨jag hade precis fyllt 19 när sonen föddes och hade absolut inte varit lyckligare utan honom han fyller mina dagar med kärlek och skratt älskar honom över allt annat.

• Proletariatet

banansteken skrev 2008-12-08 13:43:04 följande:

o GUTEGIRL o skrev 2008-12-03 09:13:26 följande:
    Man är inte dålig föräldrar bara för man inte fyllt 37. det finns unga föräldrar som är mycket bättre mammor än en mamma som är 37. Så tycker inte du ska hacka ner på yngre mammor. Ja ska ha barn nu i december. Och ja älskar redan mitt lilla pyre i magen mer än något annat . Tro mig. viv unga klarar det lika bra som en äldre mamma kan :)
    Eh, jag är ganska säker på att hon var ironisk.
  • Indillia

Jag var 18 när jag blev gravid och fick första barnet. Jag ångrar mig inte ett dugg

• Petrellie

Ingen normalt funtad människa ångrar nog sitt barn när det väl är här men man ska inte heller blunda för de extra utmaningar som det oftast innebär att skaffa barn väldigt tidigt.

Jag var 17 år när jag fick mitt första barn och självklart har jag älskat honom mer än allt annat sedan den dagen. Jag har också haft "tur" och allt har faktiskt gått väldigt bra men det har varit oerhört tufft under perioder. Skulle min son, som nyss fyllt 18 år, komma hem och säga att han ska bli pappa nu skulle jag bli ganska förtvivlad.

Det är svårt att vara förälder hur gammal man än är men de flesta har större förutsättningar att ge både sig själva och barnen det bästa möjliga livet om det inte startar med en tonårig, ofta ensam, förälder.

Nu är jag 35 och har precis fått mitt andra barn. Jag kan inte ännu säga att jag vet om det kommer bli lättare men jag har helt klart bättre känslomässiga, ekonomiska, praktiska och erfarenhetsmässiga förutsättningar den här gången.

Jag måste dock säga att jag har en fantastisk relation till min son idag och det lilla ålderskillnad vi har mellan oss är ett jätteplus.

• m00nfl0wer

Nej, jag hade inte varit lyckligare om jag gjort abort. Jag var tillräckligt deprimerad och skulle aldrig ha klarat av att ha en abort på samvetet. Däremot önskar jag att jag aldrig blev gravid så ung (16år), men jag ångrar absolut inte mitt barn. Som tur så var graviditeten en vändpunkt för mig och sedan dess har allt bara blivit bättre i mitt liv. Blir 20år på söndag och dottern är 3år.

• gutegirl
    banansteken skrev 2008-12-08 13:43:04 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2008-12-03 09:13:26 följande: Man är inte dålig föräldrar bara för man inte fyllt 37. det finns unga föräldrar som är mycket bättre mammor än en mamma som är 37. Så tycker inte du ska hacka ner på yngre mammor. Ja ska ha barn nu i december. Och ja älskar redan mitt lilla pyre i magen mer än något annat . Tro mig. viv unga klarar det lika bra som en äldre mamma kan :)
    Och var i hela fullkornsvetet menar du att jag hackar ner på unga mammor?
    Jag är 31 och har en dotter på 13,5 år..
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • gutegirl
    Botebotrollen skrev 2008-12-12 21:37:24 följande:
    banansteken skrev 2008-12-08 13:43:04 följande: Eh, jag är ganska säker på att hon var ironisk.
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Jen nifer

Åh absolut inte, Inte för en hundradels sekund.
    Våran dotter är våran skatt, det finaste vi har.
    Hon var planerad och självklart hade ja inte varit lycklig av en abort.

Satt häromdagen och tänkte på hur många skratt min dotter ger mig varje dag. Det är ovärdeligt.
    Folk pratar om livserfarenhet i form av resor,utbildning och annan status. Det rör mig inte i ryggen i jämförelse med att se mitt lilla hjärta varje dag, utvecklas till en underbar individ. Och det ena utesluter faktist inte det andra.

• Chesses

Absolut inte! Våran dotter är bästa som hänt oss! Doc var hon inte planerad Men mer än välkommen!
    Håller med jen nifer fullkomligt: "Folk pratar om livserfarenhet i form av resor,utbildning och annan status. Det rör mig inte i ryggen i jämförelse med att se mitt lilla hjärta varje dag, utvecklas till en underbar individ. Och det ena utesluter faktist inte det andra"

Svar på tråden Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?