• gutegirl

Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?

Överallt på forumet läser man, så fort en tjej är under tjugo och gravid, att hon är alldeles för ung, det kommer inte att bli stabilt för barnet, hon har ju ingen utbildning, jobb osv osv och man är helt enkelt inte mogen för barn.
    Ni som har fått barn unga (Jag menar inte er som var 21 när ni fick barn utan folk under tjugo), hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Svar på tråden Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?
  • Jo  anna

Jag va 19 när min son föddes och jag ångrar det inte. Och hade inte varit lyckligare om jag gjort abort. Men kan ändå önska ibland att jag va äldre. Fast hade aldrig velat ändra nånting. Man växer upp väldigt fort när man får barn, hur omogen man än var innan.

• Jössica

Nej, jag hade inte varit lyckligare om jag hade tatt abort!
    Jag STORTIVS i mammarollen

• åttioåtta

Jag tror inte att man hade varit lyckligare av att ha gjort en abort istället för att behålla barnet. Men däremot hade nog många (?) om möjligheten funnits väntat något år med att få barn (dvs de som blev oplanerat gravida).

När man väl fått barnet så vill man nog inte få det ogjort, men, som sagt, hade man kunnat planera och välja innan så hade eventuella barnplaner kanske flyttats fram något år.

Är inte själv förälder, men jag tror det kan vara såhär.

• Sofiapropp

haha..det var väl en dum fråga. självklart inte. det var det bästa som kunde hända mig tror jag. man blir ju vuxen och ordentligare på ett helt annat sätt. tror inte jag skulle vara där jag är idag annars. visst har man fått kämpat, jag var ju 17 år, men det har vart värt det hundra gånger om.

• DAY

med facit på hand önskar jag att jag väntat lite. inte p g a allt som man "gick miste om", utan snarare att man har lite mer livserfarenhet och inte alltid behöver växa upp så fort. att jag var lite för ung om jag får uttrycka det så är nog mitt barn som får leva med- separerade föräldrar som inte hade blivit om jag varit mer mogen och att jag även om jag trodde det då,inte var tillräckligt trygg i mig själv. inte mogen nog att hantera eller veta hur man bearbetar ens brustna drömmar om kärnfamiljen gick i kras på ett "bra" sätt.

• mamma mia pizzeria

Jag var nyss fyllda 17 när jag fick min första pojk. Så mycket som man har försakat och så mycket ansvar eftersom man blev vuxen över en natt önskar man inte att någon skall behöva göra. Med mina barn är jag stenhård vad gäller skydd. Dom är stora idag.

• hannizen

nej!verkligen inte är 19 år.fick min son för 4 månader sedan o ingenting i världen skulle kunna få mig att ångra mig.han är mitt allt.

• lövet2

Jag var 19, och jag hade inte varit lyckligare om jag gjort abort. Jag var redan färdig med festandet och härjandet, och på något sätt var jag redo att bli vuxen. Barnet var perfekt tajmat!

• gravida06

Jag va 18 när min tjej kom, o NEJ aldrig ens haft tanken på att göra en abort!
    jag o sambon hade vart tsm i 5 år när hon blev till.han hade fast jobb jag pluggade bodde bra o hade de helt okej ekonomiskt. flyttade till hus precis innan hon föddes. jag började jobba på förskola direkt efter mammaledigheten o där e jag kvar än idag..
    hon är två nu vi har dock precis separearat, men Isabella är de bästa som hänt oss! o de kommer hon alltid va!!

• LillaVargen

Kunde inte hjälpa att läsa detta. Har själv inte fått barn tidigt utan valde att göra en abort då jag var 20. ( självklart ett jobbigt beslut) Hade jag fött det barnet hade jag självklart inte ångrat mig, man fungerar ju så. Ingen ångrar väl sina barn? Alla val man gör i livet är ens egna och jag fick 10 år till att slippa ansvar och göra galna saker. Saker jag aldrig skulle kunna gjort och platser jag aldrig skulle fått sett om jag blivit mamma tidigt. Att vara förälder är inte trist men väldigt krävande och "inrutat" Jag tänker ist på hur glad jag är som väntade, är nu redo på ett annat sätt att ge mitt barn allt utan att känna ångest över vad JAG går miste om. Tycker ofta det är väldigt oegoistiskt att föda barn tidigt i livet och jag beundrar verkligen dem som törs ta på sig det ansvaret. Att vara en bra mamma har ju ingenting med ålder att göra och det är tur vi alla är olika!

Svar på tråden Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?