Inlägg från: Petrellie |Visa alla inlägg
  • Petrellie

Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?

Ingen normalt funtad människa ångrar nog sitt barn när det väl är här men man ska inte heller blunda för de extra utmaningar som det oftast innebär att skaffa barn väldigt tidigt.

Jag var 17 år när jag fick mitt första barn och självklart har jag älskat honom mer än allt annat sedan den dagen. Jag har också haft "tur" och allt har faktiskt gått väldigt bra men det har varit oerhört tufft under perioder. Skulle min son, som nyss fyllt 18 år, komma hem och säga att han ska bli pappa nu skulle jag bli ganska förtvivlad.

Det är svårt att vara förälder hur gammal man än är men de flesta har större förutsättningar att ge både sig själva och barnen det bästa möjliga livet om det inte startar med en tonårig, ofta ensam, förälder.

Nu är jag 35 och har precis fått mitt andra barn. Jag kan inte ännu säga att jag vet om det kommer bli lättare men jag har helt klart bättre känslomässiga, ekonomiska, praktiska och erfarenhetsmässiga förutsättningar den här gången.

Jag måste dock säga att jag har en fantastisk relation till min son idag och det lilla ålderskillnad vi har mellan oss är ett jätteplus.

Svar på tråden Ni som har fått barn tidigt, hade ni varit lyckligare om ni gjort abort?