• lilja26

Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten

Hejsan

Jag tycker att det är jätte synd att det inte finns nån föräldra grupp i Norbotten för oss prematur föräldrar. Och det finns så många frågor, tankar osv man har som prematur förälder, som man kanske inte skulle ha annars.

Så nu tycker jag att det är dags att bilda en föräldra grupp för oss som är föräldrar till prematurhjältar. Så det hade varit jätte roligt om man hade kunnat träffas nån gång i månaden. Prata,byta erfarenheter och ge varandra stöd. Och framför allt kanske bilda ett forum här på föräldra liv, eftersom Norrbotten är ganska stort..
    Hoppas att det finns fler som vill ha någon att dela erfarenheter med, eller bara prata lite vardag.

mvh Marie (Luleå)

• Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten
  • lilja26

Är det nån mer som ska få rs vaccinet??

• morlin01

Vi fick det förra säsongen, men i år tror jag att alexandra är för stor

• lilja26

Morlin01

Blev det nå biverkningar? feber eller något. glömnde fråga ingrid om det.

• morlin01

Nej, alexandra fick inget alls. Men hon har inte fått det av varken de ordinarie vaccinet eller prevenar vaccinet som vi gett heller. Så hon kanske inte är så känslig. De kan dock få lite feber och man kan gärna emla innan man ger sprutan, så gör det hemma innan

• lilja26

morlin01

tack för rådet. Elias har inte heller reagerat på det vanliga vaccinet, så vi får hoppas att han inte gör det nu heller. Hoppas annars att allt är bra med er och foten din.

• morlin01
    Svar på #125
    Lilja26 Då tror jag inte att han kommer att göra det. Ska ni ge prevenar? Vi har precis gett den första sprutan. Med foten är det lite si och så. Ska ju inte stödja på den så mkt, men det blir lätt så att man gör det och då får man ont. Suck. Hur är allt med er? Har ni lyckats få ihop någon träff än?
  • lilja26

Jo vi ska ge prevenar nästa vecka. Annars är det bra. Har bara haft fullt upp. Min farfar gick bort för ett tag sedan så det var begravning förra veckan. Samt så har min 8 åring on brytit armen. Så fullt upp.

Tänkte dra i hop en träff inte nu till veckan men nästa. Håller bara på att kolla ett datum som passar alla.

• lilja26

Morlin01

Är du intresserad att hänga med? Vet inte datumet än, massa pusslande för att hitta en dag som passar alla.

Och finns det nån mer som är intresserad av att följa med på våran första prematur träff är det bara att hojta till :)

• morlin01

Lilja26

Oj då, jag beklagar sorgen, vad tråkigt. Och s en bruten arm. Olyckor kommer tydligen aldrig ensam. Hur mycket får man betala för prevenar i Luleå kommun?

Jag är absolut intresserad om jag bara tar mig. Kan ju inte köra bil just nu tyvärr. Men som tur är så har man en omtänksam älskling som skjutsar runt en =)

• cloudberry79

Prevenar kostar typ 600 kronor per spruta, vi fick vår gratis efter att de bedömt Vidar som högriskbarn för lunginflammation. Prata med det ställe ni går till för kontroller (Sunderbyn, Gällivare, Kiruna eller något annat) och ta upp frågan om Prevenar så tar de beslut om era bebisar ska få gratis eller får betala!

Vi är så himla sjuka här hemma Vidar har mykoplasma och jag är dunderförkyld.. Nästa vecka har jag dessutom ASmycket att göra på jobbet, plus att jag ska på begravning på fredag, min morfar gick tyvärr bort för en vecka sedan drygt.

Skillz that Killz 10k+
  • morlin01

Cloudberry79

Jag beklagar sorgen och jobbigt med förkylning. Både jag och mats blev dunderförkylda förra veckan, men lilltjejen klarade sig mirakulöst.

Då ska jag kolla upp prevenaren, för vi har betalat den första sprutan redan och med stick blev det 750kr, och då ska man ju ta 2 till, men vi har bedömt det som viktigt ändå.

• cloudberry79

Vår första förkylning, i mars, var bara jag och sambon sjuka, Vidar var helt frisk medan vi låg däckade i hög feber. Nu är det då jag och Vidar som är sjuka, pappa Peter håller ställningarna Tur att iallafall en vuxen är frisk, förra gången var en ren mardröm, det är verkligen hemskt att bli sjuk nu när man har en bebis att ta hand om!

Skillz that Killz 10k+
  • lilja26

Morlin01

jag vet faktiskt inte vad den kostar, eller om den kostar. Det var ingrid som skrev ut den och vi ska fara på jakt och hitta den på nåt apotek, inte många som har den hemma tydligen. Men jag får väll skriva ett inlägg om man blev ruinerad eller inte(hahaha)

Cloudberry79

Beklagar sorgen och hoppas ni kryar på er fort.

• morlin01

lilja26

Såg att även ni var hos Ingrid igår, ni gick ut precis när vi kom, så jag hann inte ropa ifatt er. Hur gick det?

• lilja26

Morlin01

Jo tack det gick bra. Träffade sjukgymnasten osv. Så vi ska tillbaka på en månad igen. Hur gick det för er???

• morlin01

För oss gick det bara bra. Vi ska hoppa över de 2 undersökningar vi hade kvar innan 1-års kontrollen, för Ingrid tyckte hon hade växt ikapp väldigt bra, så hon såg ingen anledning att vi skulle komma tillbaks. Vad gör ni hos sjukgymnasten då?

• Norra Sverige

Hej allihopa!

Vi fick barn i v 23+3 i april, på Barn 4. Efter Umeå blev det Sunderbyn tills vi i augusti blev utskrivna och fick åka hem till Kiruna.

Nu har Arvid precis blivit 6 månader, väger idag 4090 gram. När han föddes vägde han 545 gram. Han mår bara bra. Det enda som vi fortfarande har regelbundna kontoller på är ögonen. Han opererade båda i umeå.

Jättebra initiativ att samla oss prematurföräldrar här uppe i norr! Vore roligt om vi någon gång kan samla ihop oss och träffas någonstans.

Kram från Jessica

• lilja26

Hejsan Jessica. Tror vi låg i sunderbyn samtidigt. Vi känner nog bägge två Helena och johan och deras prinsessa Nova i Luleå. Vad kul Att allt har gott bra för er också. Håller med dig att vi borde träffas alla nångång. Jag kanske ska upp till Kiruna i veckan. Hade i såna fall varit kul att träffas

kram Marie Och Elias 23+1

Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten