Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten

Hej, smyger in här i eran diskussion lite Vi fick en Vidar i 28+3 den 18 oktober, så han blir snart ett år. Han är född på NUS, vi låg på Barn4 i två veckor, sen var vi på 56an i fem veckor innan vi blev flyttade "hem" till Gällivare där vi låg på närvårdsavdelningen som de har här i 10 dagar. Kom hem lagom till jul. Vi har Lars A som barnläkare, han kommer hit till GVE och kollar Vidar och några barn till, vi hade dock Ingrid när vi låg i Sunderbyn. Tillhörde blått vårdlag där. Nyligen var vi dit på besök och träffade "våran" PAB, tyvärr var vår PAS på semester då. Jag är ner till Luleå då och då eftersom Vidars morfar bor där och skulle jättegärna träffa fler som legat på 56an.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    lilja26 skrev 2008-08-12 23:47:56 följande:
    Hej Cloudberry79. Vad kul med en till som är intresserad. Själv fick jag Min Elias i v23+1 och han har äntligen börjat le, Så underbart. Har ni Lars A? är det en yngre kille, mörkthår? Tror att det var han som hämtade Elias i umeå.
    Ja, han hämtar tydligen många barn, för det var han som hämtade V i Umeå också Supertrevlig och vi trivs verkligen oerhört bra med honom!
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    lilja26 skrev 2008-08-12 23:56:41 följande:
    Vi hade faktiskt inte han på avdelningen nånting. Jag tror inte jag såg han en gång efter transporten till sunderbyn. Funderade vart han tog vägen. :) Han verkade super mysig. Hade ni Ajaz nånting nere i Umeå. Min lila idol :)
    Yes box, han har även varit när vi låg i GVE, det var jättekul att se honom igen när vi kom hem!
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Ja, jag är nog på väg i ide Här i Gällivare börjar det verkligen bli höst, det som just blev sommar... Ska nog åka ner till Luleå någon gång de närmaste två veckorna och träffar gärna någon av er, men jag skriver då jag vet vilken dag det blir.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Nej, vi har bara varit till Sunderbyn en gång för ögonundersökning, två dagar efter vår utskrivning här, Lars A kommer hit istället och gör Vidars prematurkontroller, eftersom han jobbar här ibland. Vi behöver inte åka på synundersökning förrän V är 18 månader, så det blir först i april nästa år.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Ja, vi skulle åka taxi Gällivare-Sunderbyn-Gällivare egentligen, men valde att ta egen bil. Och tur var det, för det tog fyra timmar för oss att åka ner då V verkligen inte gillade bilstolen då (han hade bara suttit i den mycket korta sträckor och långresa var inte hans melodi). Stannade för att amma två gånger, sträcka på ryggen fyra-fem gånger, fika... Hade vi haft en taxichaufför hade han nog fått ett mentalt sammanbrott innan vi anlände i Lule Dessutom var ögonläkarna försenade (som vanligt) när vi kom dit. Vi hade tid kl 11, fick komma in klockan 14, sen skulle vi äta mat, shoppa lite, hälsa på min pappa.. Så, det är inte så kul att ha de där tiderna, särskilt när man inte vet om man faktiskt får komma in i tid.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vidar har aldrig skrikit på undersökningarna, han är lite...knäppboll som hans pappa säger. Sista gången började han bli större, då försökte han vrida sig lite, men annars har det gått oerhört fort. Sen satte vi solbrillor på honom och åkte till stan, de blir ju så ohyggligt ljuskänsliga efter de där undersökningarna.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vidar har jättestora ärr på bröstkorgen, då han är opererad för pneumothorax tre gånger, han har också små ärr på händerna och fötterna, men jämfört med ärren på bröstkorgen är de futtiga. Ett av bröstkorgsärren är väldigt knepigt, för det ger honom besvär (huden har liksom dragit ihop sig och han vill ofta vara där och klia) så vi kommer att fråga om det på läkarbesöket.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vidar är ju född mitt i vintern, så vi var försiktiga. Inga barn fick träffa honom förrän i slutet av mars (3 mån korr). Vi tog med honom på stan, men inte när det var knökfullt och alltid i vagnen, dit ingen fick gå och peta. Nu på sommaren är ju risken betydligt mindre för allvarliga förkylningssmittor, men se till att se tuff och elak ut så ingen snorig tant är och petar så går det nog bra Första gången V var på stan i Luleå var när vi var på ögon ett par dar efter utskrivning, vi gick dock inte i några affärer eftersom det var tre dagar före julafton och värsta ruschen!

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Jag tänkte åka ner till Lule ev nästa helg och skulle gärna träffa någon över en fika.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Jag har inte begärt ut hela journalen ännu, så jag har ingen koll. Här i GVE har vi dock fått den gratis, fast det var ju bara för tio dagar plus mina fyra dagars inläggning på förlossningen.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Nästa helg kommer jag ner (när pengarna kommit ), måste göra vinter i stugan och träffa min pappa lite innan jag börjar jobba ordentligt.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Ja, jag har absolut tid att träffas!! Skulle vara superroligt! Vi har legat på barn4, mellan 18 oktober och 2 november förra året.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Solen skiner Jag sitter och arbetar lite, har hemjobb som måste bli klart tills imorgon.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vi har varit på barn idag och undersökt Vidar (prematuruppföljning). Nästan prick 8 kilo och 70 cm, han satt så fint och kröp baklänges, flyttade saker från hand till hand och reflexerna funkade bra. Ett härligt besök, vi behöver inte komma tillbaka förrän vid årsskiftet!

i want to have a kid: Många prematurer får bråck, det är lite vanligare bland tidigt födda. Jag tror det fanns en tråd i prematurrummet om just bråck, med mycket info om hur det fungerar! Det går nog jättebra ska du se, min lillasyster (som inte var prematur) opererades för bråck när hon var kring året, det syns inte ens om man inte vet vart man ska titta!

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Det blev då inget Luleå för mig i helgen. Har börjat jobba nu när terminen började (är lärare) så det är så otroligt mycket att göra och förbaskat jobbigt rent ut sagt att först vara hela dagen på jobbet (typ tio timmar är jag hemifrån) sen komma hem och ta eftermiddagsskiftet med lillgossen. Kanske man vänjer sig snart?

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Det blev då inget Luleå för mig i helgen. Har börjat jobba nu när terminen började (är lärare) så det är så otroligt mycket att göra och förbaskat jobbigt rent ut sagt att först vara hela dagen på jobbet (typ tio timmar är jag hemifrån) sen komma hem och ta eftermiddagsskiftet med lillgossen. Kanske man vänjer sig snart?

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Prevenar kostar typ 600 kronor per spruta, vi fick vår gratis efter att de bedömt Vidar som högriskbarn för lunginflammation. Prata med det ställe ni går till för kontroller (Sunderbyn, Gällivare, Kiruna eller något annat) och ta upp frågan om Prevenar så tar de beslut om era bebisar ska få gratis eller får betala!

Vi är så himla sjuka här hemma Vidar har mykoplasma och jag är dunderförkyld.. Nästa vecka har jag dessutom ASmycket att göra på jobbet, plus att jag ska på begravning på fredag, min morfar gick tyvärr bort för en vecka sedan drygt.

Skillz that Killz 10k+
Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten