• lilja26

Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten

Hejsan

Jag tycker att det är jätte synd att det inte finns nån föräldra grupp i Norbotten för oss prematur föräldrar. Och det finns så många frågor, tankar osv man har som prematur förälder, som man kanske inte skulle ha annars.

Så nu tycker jag att det är dags att bilda en föräldra grupp för oss som är föräldrar till prematurhjältar. Så det hade varit jätte roligt om man hade kunnat träffas nån gång i månaden. Prata,byta erfarenheter och ge varandra stöd. Och framför allt kanske bilda ett forum här på föräldra liv, eftersom Norrbotten är ganska stort..
    Hoppas att det finns fler som vill ha någon att dela erfarenheter med, eller bara prata lite vardag.

mvh Marie (Luleå)

• Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten
  • morlin01

Vad skönt. Vi hade ett par från Gällivare som låg inne med sin son samtidigt som oss, och det var ett evinnerligt krångel med dessa synundersökningar. Nej, dom var ju från Kiruna kom jag på, men de låg först i Gällivare. En gång fick de åka taxi från Kiruna - Sunderbyn och tillbaks samma dag.

• cloudberry79

Ja, vi skulle åka taxi Gällivare-Sunderbyn-Gällivare egentligen, men valde att ta egen bil. Och tur var det, för det tog fyra timmar för oss att åka ner då V verkligen inte gillade bilstolen då (han hade bara suttit i den mycket korta sträckor och långresa var inte hans melodi). Stannade för att amma två gånger, sträcka på ryggen fyra-fem gånger, fika... Hade vi haft en taxichaufför hade han nog fått ett mentalt sammanbrott innan vi anlände i Lule Dessutom var ögonläkarna försenade (som vanligt) när vi kom dit. Vi hade tid kl 11, fick komma in klockan 14, sen skulle vi äta mat, shoppa lite, hälsa på min pappa.. Så, det är inte så kul att ha de där tiderna, särskilt när man inte vet om man faktiskt får komma in i tid.

Skillz that Killz 10k+
  • morlin01

Nä, dom var aldrig i tid. Jag var nog irriterad och vi låg ändå på 56an alla ggr vi var på undersökningen. Men det är ju psykist jobbigt att sitta och vänta på att ens barn ska skrika tills det är helt utmattat och sedan vara känslig i ögonen resten av dagen.

• cloudberry79

Vidar har aldrig skrikit på undersökningarna, han är lite...knäppboll som hans pappa säger. Sista gången började han bli större, då försökte han vrida sig lite, men annars har det gått oerhört fort. Sen satte vi solbrillor på honom och åkte till stan, de blir ju så ohyggligt ljuskänsliga efter de där undersökningarna.

Skillz that Killz 10k+
  • lilja26

Jag tycker nog ögonundersökningen var dom jobbigaste. Elias droppade så mycke i både saturation och puls nere i Umeå vid den undersökningen. Usch, ingen rolig undersökning alls. Tänk vad mycke dom små liven har gått igenom för att vara här. Dom är små hjältar

• lilja26

Har en fundering, har era barn som små ärr på händer och fötter. Min son har som små vita märken bara på händer och fötter. Misstänker att det är efter alla provtagningar, måste nog fråga vid nästa läkarebesök. Och i fall det är det, så är det ganska många. ca 10 st bara på ena handen.Jaja man ska ju vara glad att han finns hos oss.

• cloudberry79

Vidar har jättestora ärr på bröstkorgen, då han är opererad för pneumothorax tre gånger, han har också små ärr på händerna och fötterna, men jämfört med ärren på bröstkorgen är de futtiga. Ett av bröstkorgsärren är väldigt knepigt, för det ger honom besvär (huden har liksom dragit ihop sig och han vill ofta vara där och klia) så vi kommer att fråga om det på läkarbesöket.

Skillz that Killz 10k+
  • I have a kid

HEJ hoppar in i tråden har en freja som föddes med urakut snitt

vecka 29+4 15 1480g 40 cm lång

juni i år. vi har bott med henne på neonatal (neo) avd 56 sunderby sjukhus i 7 veckor hon blev utskriven idag =) 3kg 47 cm lång

finnd det några fler som har/haft barn på neo avd 56
    ???

kram på er alla /Hanna

• morlin01

Alla vi har nog legat på 56 eftersom det är den enda barnintensiven i norrbotten. Och precis som cloudberry79 skrev, nu börjar livet. Nu finns det ingen knapp att trycka på när det krisar, men heller ingen som säger vad man ska och inte ska göra med sitt barn.

Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten