Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn
Tänkte höra om det är några som är intresserade att hänga på en ny tråd - gäller oss adoptivbarn som själva har fått barn nu.
Själv är jag adopterad från Korea och min man är svensk. Har precis fått en liten som är 3 månader nu och självklart är världens ljuvligaste! Mixen blev fantastisk! Mina föräldrar blev nog lite ställda när jag sa att vi skulle ha barn och min mor har nog inte vant sig riktigt än vid bebisen men jag hoppas att det kommer. Min far däremot är ganska glad i bebisen. När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!). Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket och pratar på bredaste dialekt...Fast för det mesta går det bra!
Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.
Jag börjar:
1) Vilket land är du född i?
2) Vilket land är barnets far från?
3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?
Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!