• cs68

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn

Tänkte höra om det är några som är intresserade att hänga på en ny tråd - gäller oss adoptivbarn som själva har fått barn nu.

Själv är jag adopterad från Korea och min man är svensk. Har precis fått en liten som är 3 månader nu och självklart är världens ljuvligaste! Mixen blev fantastisk! Mina föräldrar blev nog lite ställda när jag sa att vi skulle ha barn och min mor har nog inte vant sig riktigt än vid bebisen men jag hoppas att det kommer. Min far däremot är ganska glad i bebisen. När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!). Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket och pratar på bredaste dialekt...Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

• Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn
  • cs68

Myrna: Jag har inte läst hela bakgrunden till ditt sökande av din bio-mamma men jag kan säga att jag verkligen förstår dig och dina känslor.

Fast du (någon) säger att man inte kan sörja något man inte haft men det kan du/man visst! Jag finner det på ett sätt att man blir övergiven igen så att säga. Först lämnar de bort en och sedan förnekar de en - det är ju dubbel besvikelse så att säga.

I mitt fall var det "tvärtom" - SWS sa att de hade en pappa som tyckte att jag var hans dotter. Min bio-mamma var död enligt dem men han ville gärna ha kontakt med mig för han hade sett mitt namn från något barnhem. Men, för det första så fick jag mitt namn när jag kom till barnhemmet eftersom jag var ett hittebarn, så det namnet kunde ju omöjligt stämma överens med att jag var hans riktiga dotter och för det andra så lämnade han ett födelsedatum på mig som var minst ett år äldre än vad jag var uppskattad till att vara. Nu vet jag att koreanerna räknar födelseår på ett annat sätt än vi svenskar men just i den turbulensen som blev känslomässigt tung att SWS överhuvudtaget kontaktade mig så slog jag ifrån med med full kraft att han var min pappa.

Jag blev mest besviken över att det var en pappa som sökte mig och inte min mamma. Så, någon fortsättning blev det inte. Sörjer nog mest att jag inte ens fick chansen att se om jag var lik min bio-mamma eller inte...

Några frågor på om varför hon adopterade bort mig har liksom aldrig funnits. Skälet i sig måste ju ha varit oerhört starkt.

Men, jag älskar, älskar, älskar henne för att hon gav mig chansen till ett, vad hon hoppades, var ett bättre liv än vad hon kunde erbjuda!

• Myrna

jag fick precis ett mejl från SWS där min kontakt där förtydligade att det blivit ett missförstånd. Hon hade inte fått känsaln av att den presumtiva bio-mamman talade osanning utan tvärtom. Blev inte klokare av det men i vilket fall som helst säger de på SWS att de berättat att jag inte hyser något agg mot biofamiljen och att jag har det bra. Ja, ja... blir inte klokare men hoppas att det ändå är rätt person och att hon blev glad av att höra att allt gått bra för mig.

cs68: Förstår vad du menar med att bli bortvald igen men jag känner faktiskt inte så. Däremot skulle jag säkert känna så om jag sökt upp henne personligen, vet inte varför men så känner jag.

Jag vet varför jag blev bortadopterad men hade velat fråga lite andra saker om tiden innan jag adopterades bort, det vill säga tiden jag levde med bio-mamman som hennes dotter.

• cs68

Myrna: vet du anledningen till varför du blev bortadopterad? Otäckt eller? Hur gammal var du när du blev bortadopterad? Jag var ca 1 år när de hittade mig och bortadopterad när jag var 2 år, bodde således hos fosterfamilj 1 år. Har inga som helst minnen därifrån men känslan av övergivenhet har tyvärr alltid följt mig!

• Myrna

cs68: Nej inte så otäckt utan ganska banalt. Flicka möter pojke, flicka blir på smällen, pojke vill ej mer. Flicka ensam med barn fungerar ej bra o.s.v. Jag var 5 månader ungefär när jag lämnades till SWS för adoption. Bodde sedan hos fosterfamilj och damp ner hon mina föräldrar när jag var nio månader. Man kan säga att det blev två ordentliga separationer. Som jag tidigare skrivit undrar jag lite över hur överlämnandet gick till rent praktiskt. Om jag var ledsen eller om bio-mamman smög iväg när jag somnat. Min son blir fem månader i helgen och tankarna snurrar väl en del just därför.

Var hittade de dig? Hade du bara lämnats någonstans eller? Brydde du dig aldrig om att kolla upp han som påstod sig vara din bio-pappa? Kanske kunde han ha gett dig ledtrådar till bio-mamman?

• Dartmamma

jag blev lämnad utanför polisstationen..hamna på barnhem o sen hos fosterfamilj innan jag blev adopterad hit till sverige

• Destined star

streptokocker!!!!!! ja kul e det nästan jämt det blir väl pencillin till hela familjen kan ja tänka... min mamma lämna mig på sjukhuset o sen försvann hon.... det var ett kombinerat sjukhus-barnhem... har inte en susning om nåt om henne

• Pralinen05

Hejsan,
    Vilken trevlig tråd!!! Har bara hunnit ögna igenom de sista två sidorna som hastigast men vill genast kasta mig in på den. . .=)
    Är adopterad från Sydkorea. Kom till Sverig när jag var 3 månader -78. Den 3:e augusti kom vår lille Rasmus. Pappa är svensk. Mormor och morfar hoppade högt av glädje. Detta är barnbarn nr två och nu har dom ett barnbarn av varje kön.

De tillfällen då jag blivit bemött som "ej svensk" är väldigt få. . . Hm, senaste gången var nog i februari då en dam höll upp dörren till banken och svamlade ngt på engelska. Vi (sambon och jag) hade riktigt roligt åt detta. Annars var det åratal sedan.

Ha det allra bäst!

Myrna - Hoppas du till slut får svar på dina frågor.

Kramar!

• Myrna

Destined Star: Aj, aj, streptokocker låter inte kul! Men ni kanske kan bädda ner er i soffan framför en bra film eller något?

Välkommen Pralinen!

• maria1978

Pralinen 05: Välkommen välkommen

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn