• cs68

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn

Tänkte höra om det är några som är intresserade att hänga på en ny tråd - gäller oss adoptivbarn som själva har fått barn nu.

Själv är jag adopterad från Korea och min man är svensk. Har precis fått en liten som är 3 månader nu och självklart är världens ljuvligaste! Mixen blev fantastisk! Mina föräldrar blev nog lite ställda när jag sa att vi skulle ha barn och min mor har nog inte vant sig riktigt än vid bebisen men jag hoppas att det kommer. Min far däremot är ganska glad i bebisen. När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!). Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket och pratar på bredaste dialekt...Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

• Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn
  • cs68

Blev lämnad på en kyrktrappa. Ville inte undersöka om han som påstod sig vara min bio-pappa verkligen var det, dels på grund av hans första "felaktiga" uppgifter, dels för att jag egentligen faktiskt bara hade velat få kontakt med min bio-mamma och enligt bio-pappan var hon ju död så jag tyckte inte det var mycket att fundera över. För övrigt var/är helt omöjligt att söka något överhuvudtaget eftersom jag inte hade några uppgifter alls med mig när de hittade mig.

Blev konstigt formulerat men jag hoppas ni förstår innebörden av det hela.

Till alla nya; välkomna! Kul att tråden lever!!!

Kram

• Kliff

Hej alla!
    Är helt ny här på Familjeliv och blev jätteglad när jag hittade detta forumet! Jag svarar här lite kort på enkäten - har två barn som håller på att vakna...

Jag är adopterad från Sydkorea, Seoul, och kom till Sverige när jag var sex månader. Är gift med en svensk kille och vi har två ljuvliga döttrar tillsammans, en på snart 2½ och en på 4 månader! Mina föräldrar blev enbart jätteglada när vi sa att vi väntade ha barn. Våra flickor är deras tredje och fjärde barnbarn. Har en syster (också fr Sydkorea) som har två tjejer.
    De tillfällen då folk har tagit mig för en annan nationalitet än svensk är få, och jag har så gott som alltid blivit bra bemött. Kan inte komma på ngt speciellt tillfälle just nu då jag känt mig orättvist behandlad pga av mitt icke-svenska utseende. (Jag antar att det var det som frågan gällde?)
    Hejhej!

• Oji

Välkomna alla nya! Har ni sett att vi försöker planera en IRL träff?

Mitt möte med min biologiska mamma mynnade ut i ny information för min del. Enligt henne var det inte hon som lämnade bort mig utan det var min biologiske far (som nu är död). Hon blev sjuk efter förlossningen och då passade han på och "ordnade" bort mig (han var gift med en annan kvinna). Tja, jag vet faktiskt inte om jag tror på vad hon säger men det spelar ingen roll. Oavsett orsak och verkan så vet jag att hon inte gjorde det för att hon ville utan för att hon blev tvingad på ett eller annat sätt (ekonomiskt, socialt etc). Det var kul att träffa henne och se att vi faktiskt är väldigt lika till utseendet. Jag visste redan innan svaret från DNA-testet att det stämde på grund av att vi är så pass lika. Det var rätt tufft!

• F I N E

Har alla sett att det vart Lördagen den 25 november för träff i stockholm. Var? Vet vi inte ännu.

Skulle någon kunna kolla upp ev. ställen??
    Finns det någon som vill ta på sig det?

• Helis

Föddes som trilling typ 2 månader för tidigt och efter förlossningen blev min bio-mamma dålig så vi barn blev utplacerade hos släktingar. Jag var tydligen svag och de trodde inte jag skulle överleva i Korea så därför beslutades det att jag skulle adopteras till Sverige som de hört skulle vara bra. Jag var 9 månader när mamma var och hämtade mig i Korea och bodde då hos en fosterfamilj så jag har flyttat runt med men tack o lov kommer man inte ihåg något av det. Dock som många har påpekat så har det nog satt sina spår att man har blivit övergiven två gånger när man är så liten. Det som känns allra konstigast för mig är ju att jag är den enda som blev bortadopterad, min äldsta bror och mina andra systrar bor kvar i familjen. Jag är fortfarande mycket tacksam att jag är här men som sagt lite konstigt känns det.

• Myrna

Angående plats i Stockholm, ska vi hyra/låna lokal eller försöka få plats på något fik? Det sistnämnda är enklast va? Svårt i city, vet fik i utkanterna med bra utrymme men i stan...? Någon som vet?

Coffehouse by George vid Odenplan är ganska rymligt men akustiken bedrövlig...

• Oji

Jag skulle tro att alla vi som har rörliga barn (ja, det har vi väl alla men jag menar sådana som inte vill sitta still mer än absolut nödvändigt ) gärna ser att det blir en plats/lokal där man kan springa runt lite. Tex. något liknande som vi har i E-tuna - Leklandet. En stor lokal med massor av roligheter för barn (sagorum, bollhav, trehjulingsbanor, hoppborgar etc) OCH café för mammorna. Helt fantastiskt. Men det är ju här... Finns inget liknande i vår huvudstad? Om inte så borde någon starta det

• miababia

Hej!
    läste precis om träffen, kan man få hänga på, har ju visserligen ingen bebba och knappt nån mage-än-men tills mitten av nov borde den växt till sig lite. Bor ju på Gotland men det går ju båtar, hade varit jättekul att träffa andra adopterade.

• F I N E

MIABABIA - Självklart, bara kul om det blir fler...och dom med äldre och fler barn behöver nog lite hjälp att hålla ordning på alla sina.

Men Kulturhuset då?
    Där är det stort och bra med utrymme för vagnar...och det finna lekhörner för dom äldre barnen...
    Kan dock vara lite trångt på en lördag, men antingen det eller om någon skulle kunna tänka sig att ringa AC och höra om dom har någon möjlighet att låna oss någon lokal.
    Jag ber någon annan för jag har lite av telefon skräck ;)

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn