• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • Tecum
    Anonym (H) skrev 2025-03-28 20:48:32 följande:
    Du har inte fattat vad jämställdhet är. Det är inte jämställdhet att låtsas som att alla har samma förutsättningar. I så fall kanske vi ska börja tvinga män att skaffa livmoder.

Jämställdhet handlar om att värdera likvärdiga insatser likvärdigt.
    Ingen vettig person påstår att alla har samma förutsättningar det skulle innebära att vi alla var klonade och hade växt upp i samma miljö.

Jämställdhet är ungefär tvärtom, man hjälps åt trots att man har olika förutsättningar.
  • Anonym (Total)
    Tom Araya skrev 2025-03-28 21:00:15 följande:
    Även inom det militära finns massor av befattningar som inte är strid, exempelvis sjukvård på högre nivå, ledningsstaber, underhåll av olika system, logistik mm.
    Jo jag fattar det ( nu ) men tänker att de som svarat på enkäten kanske inte förstår att jobbet de redan gör räknas till civila försvaret ( jag tex har alltid bara hört totalförsvar och accepterat att mitt jobb ingår i det medan jag trott att civila försvaret är typ lottor).   
  • Anonym (H)
    Tecum skrev 2025-03-28 21:44:16 följande:
    Ingen vettig person påstår att alla har samma förutsättningar det skulle innebära att vi alla var klonade och hade växt upp i samma miljö.

Jämställdhet är ungefär tvärtom, man hjälps åt trots att man har olika förutsättningar.
    Ändå så kör du med uttalanden som: "För jag  är säker på att det är orsaken, jämställdhet och feminism har påverkat befolkningen och nu ska det vara lika för könen. Istället för kanske 80% män ska det vara typ 40% av vardera kön."

Även om det inte ser ut så i realiteten så tycker du att det ska se ut så. Gränserna mellan könen ska suddas ut. Men visst, kvinnorna behöver fortfarande stå för 100% av barnafödandet förutom det här, de står för majoriteten av barnomhändertagandet. Antagligen kvinnor som vårdar sårade i strid också då. Det syns ju inte/ nedvärderas, dubbelbestraffas, osynliggörs.

Din bild av "jämställdhet" osynliggör kvinnors insatser i samhället. Det är bara de typiskt "manliga sysslorna" såsom krig som synliggörs i ett patriarkat.

Du verkar leva i en illusion att män tar hand om hälften av "kvinnliga" insatser.

I stället för att synliggöra kvinnors insatser och arbeta som ett team så ska såna här trådar skapas där ett av omröstningsvalen handlade om vilket part man röstar på. Fruktansvärt nedlåtande.

Jag tycker att du, ts m fl ska skämmas.
  • ClumsySmurf
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-28 21:02:38 följande:

Män har i genomsnitt 60% högre muskelstyrka än kvinnor, enligt Illustrerad vetenskap. 

Enligt Runacademy  har kvinnor mindre hjärtan, mindre blodvolym, mindre muskelmassa och högre fettmassa. Detta gör att män lätttare bygger både styrka och kondition.
    Det är stor skillnad på mäns och kvinnors kroppar. Kvinnors kroppar är anpassade för att bära, föda och amma barn. Möns kroppar är anpassade för att jaga och kriga. 

Det innebär inte att man inte kan lära sig olika saker och ha olika roller, men våra fysiska förutsättningar är  helt olika.

Du jämförde otränade män med tränade kvinnor.
    Hur många otränade män springer 7km utan att tycka synd om sej själv?
  • Tom Araya
    Anonym (Total) skrev 2025-03-28 22:05:15 följande:
    Jo jag fattar det ( nu ) men tänker att de som svarat på enkäten kanske inte förstår att jobbet de redan gör räknas till civila försvaret ( jag tex har alltid bara hört totalförsvar och accepterat att mitt jobb ingår i det medan jag trott att civila försvaret är typ lottor).   
    Jo, okunskapen är stor, det märker man även i den här tråden.
  • Anonym (Flipper)

Jag tror att det handlar om att kvinnor i första hand tänker att de ska ta sina barn och fly. För att skydda barnen. 

Jag har ett arbete som innebär krigsplacering och speciella villkor vid kris. Jag kan inte ta mina barn och fly om det blir krig så det får min man göra. 

Jag tycker ts är raljerande och nedlåtande mot kvinnor. Det finns mängder av oss som är krigsplacerade och har jobb som redan idag innebär ett aktivt arbete med att försvara vårt land och dess gränser och säkerhet även under icke-krig.
    Att man i en enkät ger ett visst svar säger inte så mycket om verkligheten. Jag VILL inte delta i krig, det finns noll bra med ett krig, däremot så skulle jag ju ändå göra det vid behov. 

• Tom Araya
    Anonym (Flipper) skrev 2025-03-29 08:53:30 följande:

Jag tror att det handlar om att kvinnor i första hand tänker att de ska ta sina barn och fly. För att skydda barnen. 

Jag har ett arbete som innebär krigsplacering och speciella villkor vid kris. Jag kan inte ta mina barn och fly om det blir krig så det får min man göra. 

Jag tycker ts är raljerande och nedlåtande mot kvinnor. Det finns mängder av oss som är krigsplacerade och har jobb som redan idag innebär ett aktivt arbete med att försvara vårt land och dess gränser och säkerhet även under icke-krig.
    Att man i en enkät ger ett visst svar säger inte så mycket om verkligheten. Jag VILL inte delta i krig, det finns noll bra med ett krig, däremot så skulle jag ju ändå göra det vid behov. 

Från trådstarten (som i sin tur är kopierat ur länkad artikel):

"Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!"

Således tar man i artikeln upp även sådana befattningar som du har.

• TvillingmammaVästgöte
    ClumsySmurf skrev 2025-03-28 23:06:46 följande:
    Du jämförde otränade män med tränade kvinnor.
    Hur många otränade män springer 7km utan att tycka synd om sej själv?

Beror väl på vad man menar med tränad versus otränad.  

Alla normala och friska unga män med normal kondition och normalt BMI klarar väl av att springa 7 km? 

Med tränad tänker jag mig snarare någon som antingen löptränar och lätt springer 20 km. Alternativt styrketränar regelbundet eller både och. 

Men detta är nog en viktig fråga. Folkhälsan påverkar naturligtvis försvarsförmågan i ett land. Det sägs ju att 70% av de unga är så dåliga att de inte kan göra militärtjänst. Det har jag förutsatt beror på att de inte vill, men de kanske verkligen inte kan? 

Har 70% av våra unga verkligen olika handikapp, psykisk ohälsa och sjukdomar ?  Då har vi ju en folkhälsokris. 

• Anonym (H)
    Tom Araya skrev 2025-03-29 09:03:12 följande:
    Från trådstarten (som i sin tur är kopierat ur länkad artikel):

"Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!"

Således tar man i artikeln upp även sådana befattningar som du har.

I de undersökningar jag har tagit del av så handlar det om att strida, inte servera ärtsoppa. Det är således egna åsikter från artikelskrivaren. 

Även valmöjligheterna som du skapat om anledningar till att inte strida är dina egna, och tyder på en ganska nedlåtande attityd.

• ClumsySmurf
    Anonym (H) skrev 2025-03-28 20:46:17 följande:

"Plocka russinen ur kakan" du fattar väl att det är dubbelbestraffning du pratar om. Jag skulle gissa att fler (klassiskt skolade) feminister är beredda att försvara Sverige i "jämställdhetens namn" i förhållande till icke-feminister. Men ändå så blir samtliga kvinnor klassade som feminister och får bära "skuldbördan" för samtliga kvinnor.

Typen av feminism som du och ts pysslar med, men skillnaden är väl just dubbelbestraffningen, inte hyllningen av just de feminister som faktiskt vill strida. Du är ju en hycklare

Sen så ska andra viktiga funktioner glömmas bort där kvinnor antagligen visar ett större engagemang än män under krig. Där hittar vi patriarkatet. Det ska föreställas vara oviktigt.

Jämställdhet handlar inte om att alla ska göra exakt samma saker oavsett förutsättningar. Det är inte jämställdhet att låtsas som att det inte är någon skillnad mellan folk (och grupper) Det är inte jämställdhet att förminska andras viktiga insatser heller. Det är inte jämställdhet att som man gömma sig bakom en mindre lämpad kvinna i strid.

"Jämställdhet handlar inte om att alla ska göra exakt samma saker oavsett förutsättningar"

Du har själv skrivit att "anledningen till att kvinnor inte vill ta till vapen i lika hög utsträckning som män handlar om patriarkala värderingar"

Hur gör vi nu då?
    krossar patriarkatet eller ger mej rätt i att det är plocka russinen ur kakan feminism?

"Typen av feminism som du och ts pysslar med..."

Är att klaga på hyckelfeminism också feminism?

Det är inte jämställdhet att förminska andras viktiga insatser heller.

Om man anser att det är män som ska dö i krig och anser att kvinnligt/manligt ska värderas lika, har man då förminskat någons insatser?
    Om man anser att män som vill göra annat är jävla kärringar även om de gör samma lika som kvinnor (viktiga insatser) har man då värderat folks insatser lika?

Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?