• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • Anonym (H)
    Tom Araya skrev 2025-03-27 00:03:10 följande:
    + att tjejer är starkare och högre presterande fysiskt idag, då de oftare idrottar och har fysiska yrken än vad tjejer hade på 30-, 40- och 50-talet.

Ändå så står sig inte tjejer i fysiska killsporter. Låtsas som att de gör det är också att låtsas som att det inte existerar någon skillnad mellan könen. Krig kan man verkligen jämföra med en "killsport"

Det i kombination med att låta kvinnors omvårdnade (vilja) av sårade i krig se ut som det inte existerar.

Du skuldbelägger kvinnor. Du kan ju återvända om några år då hela befolkningen har genomgått den obligatoriska värnplikten och mindre fysisk styrka pga teknikutveckling har skett.

• Anonym (H)
    Anonym (företagsledare) skrev 2025-03-26 23:33:25 följande:

Min fru behöver ta hand om barnen jag satt till världen.
    Jag gör vad jag kan för att de ska slippa bli vådtagna och mördade.
    Är ok med att dö för egen del.

Det är beundransvärt. Tycker fler borde resonera lika ansvarstagande som du.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (H) skrev 2025-03-27 00:26:49 följande:

Ändå så står sig inte tjejer i fysiska killsporter. Låtsas som att de gör det är också att låtsas som att det inte existerar någon skillnad mellan könen. Krig kan man verkligen jämföra med en "killsport"

Det i kombination med att låta kvinnors omvårdnade (vilja) av sårade i krig se ut som det inte existerar.

Du skuldbelägger kvinnor. Du kan ju återvända om några år då hela befolkningen har genomgått den obligatoriska värnplikten och mindre fysisk styrka pga teknikutveckling har skett.

Stämmer med större styrka hos männen, men som prickskyttar är faktiskt kvinnor bättre (skidskyttar).

En nackdel med kvinnor som grupp är att de lättare drabbas av posttraumatiskt stressyndrom.

Jag antar att man helt enkelt får ha styrkeprov av olika slag som är lika för män och kvinnor. Det finns, som redan har nämnts, både svaga och starka personer, oavsett kön.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Alla) skrev 2025-03-27 13:22:40 följande:
    Stämmer med större styrka hos männen, men som prickskyttar är faktiskt kvinnor bättre (skidskyttar).

En nackdel med kvinnor som grupp är att de lättare drabbas av posttraumatiskt stressyndrom.

Jag antar att man helt enkelt får ha styrkeprov av olika slag som är lika för män och kvinnor. Det finns, som redan har nämnts, både svaga och starka personer, oavsett kön.
    Kvinnor verkar också ha något bättre uthållighet i sina muskler på överkroppen, på gruppnivå, särskilt vid statisk belastning.

Men det man borde diskutera i den här tråden är hur alla ska involveras i totalförsvaret.
  • Anonym (H)
    Anonym (Alla) skrev 2025-03-27 13:22:40 följande:

Värnplikten idag gör ju test, även psykologisk, hörde att bland annat adhd är en faktor som gör att man inte kan delta i värnplikten. De allra flesta klarar värvningen.

Frågan i ts handlar om varför kvinnor har en lägre grad av villighet än män att ta till vapen Jag förstår varför inte kvinnor känner att de vore ett bra val i krigsförande position. Troligen är det fler kvinnor än män som är beredda att ta hand om sårade i strid eller andra viktiga samhällsfunktioner.

bara en 50% av männen tycker jag f ö är förkastligt, men det ska osynliggöras genom att rikta fokus på kvinnorna i samhället. Ganska irriterande. 

• ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-03-27 00:03:10 följande:
    + att tjejer är starkare och högre presterande fysiskt idag, då de oftare idrottar och har fysiska yrken än vad tjejer hade på 30-, 40- och 50-talet.
    Jag är tveksam till att kvinnor är fysiskt starkare idag än när det var mer bondesamhälle
  • ClumsySmurf
    Anonym (H) skrev 2025-03-27 13:38:13 följande:

Värnplikten idag gör ju test, även psykologisk, hörde att bland annat adhd är en faktor som gör att man inte kan delta i värnplikten. De allra flesta klarar värvningen.

Frågan i ts handlar om varför kvinnor har en lägre grad av villighet än män att ta till vapen Jag förstår varför inte kvinnor känner att de vore ett bra val i krigsförande position. Troligen är det fler kvinnor än män som är beredda att ta hand om sårade i strid eller andra viktiga samhällsfunktioner.

bara en 50% av männen tycker jag f ö är förkastligt, men det ska osynliggöras genom att rikta fokus på kvinnorna i samhället. Ganska irriterande. 

ja, det är bara hälften av männen men tråden handlar om varför det bara är hälften så många kvinnor och jag förstår inte hur frågan är att osynliggöra, det är väl du som försöker med det när du tycker att man ska fokuser på männen istället.
  • Anonym (H)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-27 17:31:18 följande:
    ja, det är bara hälften av männen men tråden handlar om varför det bara är hälften så många kvinnor och jag förstår inte hur frågan är att osynliggöra, det är väl du som försöker med det när du tycker att man ska fokuser på männen istället.

Det är ett problem att bara 50% av männen i Sverige kan tänkas kriga för landet. Det borde vara fler i Sverige med tanke på att det är ett patriarkaliskt land. 

Fokus ska läggas på att skuldbelägga kvinnor i stället för att observera det egentliga problemet. Klassiskt.

Dessa män skulle inte ens vara nöjda om de blir skyddade av Sveriges kvinnor i strid. Gömma sig bakom fysiskt svagare kvinnor. Jag tycker det är skamligt.

• Tecum
    Anonym (H) skrev 2025-03-27 18:12:52 följande:

Det är ett problem att bara 50% av männen i Sverige kan tänkas kriga för landet. Det borde vara fler i Sverige med tanke på att det är ett patriarkaliskt land. 

Fokus ska läggas på att skuldbelägga kvinnor i stället för att observera det egentliga problemet. Klassiskt.

Dessa män skulle inte ens vara nöjda om de blir skyddade av Sveriges kvinnor i strid. Gömma sig bakom fysiskt svagare kvinnor. Jag tycker det är skamligt.

Det är inte problematiskt då 50% räcker mer än väl. Det är bara gubbar som förläst sig på gamla krigsböcker och tror att man fortfarande stormar fram över fälten i formation som på Karl XII:s tid som bekymrar sig.

Men du har inte funderat på om det inte är precis tvärtom mot vad du tror, att tack vare att Sverige INTE är ett patriarkaliskt land längre vill bara 50% ställa upp i krig? För jag  är säker på att det är orsaken, jämställdhet och feminism har påverkat befolkningen och nu ska det vara lika för könen. Istället för kanske 80% män ska det vara typ 40% av vardera kön. Vilket gör att de män som inte vill inte känner sig tvungna. Jämställdhet är ingen plockgodispåse, antingen gäller det överallt eller ingenstans. Det borde kvinnor tänka på...

Sen är det typiskt att allt är männens fel, Först är det männens fel att det blir krig, enligt många kvinnor, sen är det deras fel att de inte vill kriga... Hur får du ihop det?
  • ClumsySmurf
    Anonym (H) skrev 2025-03-27 18:12:52 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-03-27 17:31:18 följande:

"Det är ett problem att bara 50% av männen i Sverige kan tänkas kriga för landet. Det borde vara fler i Sverige med tanke på att det är ett patriarkaliskt land. "

Det har klagats på toxisk patriarkal masulinitet och att behöva vara "riktig man"  i många år nu, hade det varit konstigt om 50% av männen hellre ältar känslor och kramas än att slåss?

"Fokus ska läggas på att skuldbelägga kvinnor i stället för att observera det egentliga problemet. Klassiskt."

Du påstår det, men hur kommer du fram till att ställa frågan är att skuldbelägga?

Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?