• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2025-03-10 18:51:14 följande:
    Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Dåliga  och nedlåtande alternativ! Jag tror att orsaken till de låga siffrorna är att de inte känner sig kompetenta nog att hantera vapen eller befinna sig i en stridssituation. Män är lite tuffare och har (för) höga tankar om sin förmåga att strida. Det viktiga är att de är bereda att ställa upp i totalförsvaret och hålla samhället igång. Där krävs mer folk än i det militära försvaret.

Sen läste jag att de som var mest villiga att försvara landet var män över 65! Haha, lätt att vara duktig då när man slipper bli inkallad. Har märkt samma tendens här på FL, stridsviljan ökar med stigande ålder. Det är liksom ofarligt då man ändå inte kommer att kallas in...

men det finns väl också fler män över 65 som vet hur ett järnspett fungerar?
  • Anonym (Fel i försvarsutbildningen?)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-25 19:47:51 följande:
    Det ska inte bara klagas på att män och kvinnor ofta har olika uppgifter i hemmet, det ska klagas på att man inte har samma krav, men hur ofta säger öht en feminist att kvinnor kanske bör lära sej att göra typiska manssysslor?

Det är problematiskt med könssegregerad arbetsmarknad, men det gäller inte alla yrken,
    speciellt inte yrken där det finns en risk att bli lite smutsig eller bryta en nagel. 

Finns det någon människa på denna planet som förvånad över att de inte har lust att försvara vårat land?
    Så vad tro du är förklaringen till att ca hälften av männen inte heller vill försvara Sverige då?
    Att ca 75 % av alla i Sverige inte vill försvara landet?

Du har förklaring vad du anser om kvinnor som inte vill men varför vill inte ca 50% av männen heller det?
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Fel i försvarsutbildningen?) skrev 2025-03-25 20:33:11 följande:
    Så vad tro du är förklaringen till att ca hälften av männen inte heller vill försvara Sverige då?

Du har förklaring vad du anser om kvinnor som inte vill men varför vill inte ca 50% av männen heller det?
    De flesta vettiga människor har ingen lust att delta i krigshandlingar, vare sig man kan hantera ett vapen eller ej. De vill fortsätta sina vanliga liv efter bästa förmåga och slippa skräck och att bli förråade av krigets villkor. 

Men jag har svårt att tro att de flesta skulle säga nej till att ställa upp i försvaret om något annat land började invadera.

Att en del ukrainska män lämnade sitt land 2022 berodde nog till viss del att de tänkte att Ukraina var chanslösa. Det trodde ju många här i väst också, man antog att kriget skulle gå fort.

En del vill nog inte delta precis nu, beroende på att USA och vissa andra länder sviker. Alltså att de känner sig chanslösa.
  • Anonym (H)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-25 19:56:46 följande:
    De som vill bryta normer för att de anser att något är fel får räkna med motstånd och kritik, som feminist får man räkna med någon slags dubbelbestraffning men det var väl ett tag sen man skulle våga vägra raka benen, idag ska man klaga på normer man själv upprätthåller.
    Skulle gissa att det är desto fler feministkvinnor som är beredda att försvara landet än vad icke-feministiska kvinnor är. 

De män som vill att kvinnor ska försvara landet brukar allt som oftast skylla på feminister. Själva kallar de sig inte för feminister. De vill bara att -kvinnor- (då feminister och kvinnor är samma sak i deras värld) ska bli dubbelbestraffade. I stora drag.

.....Obestämd
  • ClumsySmurf
    Anonym (Fel i försvarsutbildningen?) skrev 2025-03-25 20:33:11 följande:

inlägget jag svarade på handlade om feminister
    mitt inlägg handlade om feminister

men whatabout männen då?

Svarar med inlägget jag postade i en annan tråd, det är ingen skillnad.
    ClumsySmurf skrev 2025-03-25 21:37:39 följande:
    Anonym (Frannie) skrev 2025-03-25 08:20:00 följande:
    En ny pappa är inte vad jag vill ha, jag har inte för avsikt att introducera någon för mina barn förrän långt in i en relation med en man. Det jag däremot vill ha är en partner, som kan erbjuda känslomässigt stöd och en vilja till förståelse för något som är viktigt och stort i mitt liv. Åtminstone nyfikenhet. Han skriver ju om den typen av kvinna jag är nästan dagligen och propagerar för orättvisor och utsattheten, men MIG ser han inte?
    Vad skulle ett sådant snack kunna vara?
    "The Battle of the Sexes": Sex myter om sex 

Sneaky fuckers

I en del harem finns det t.o.m. hanar som är "förklädda" till honor, d.v.s. ser ut och beter sig som honor, men är hanar.

* Dessa är inte homosexuella!
    * Istället är de "sneaky fuckers", d.v.s. de försöker undgå att bli upptäckta av den dominante hanen

Hos en art av klotkräftorParacerceis sculpta, finns det tre typer av hanar, ?-, ?- och ?-typen. ?-typen är den dominanta typen, som håller harem. ?- och ?-typen är "sneaky fuckers" som liknar honor (♀) eller ungar, fastän de inte alls är det

* Teorin om de sexiga sönerna!
    * Om en hane lyckas para sig som "sneaky fucker", så är den ju framgångsrik ? och då får honans eventuella söner också större chans att klara sig!

ehinger.nu/undervisning/kurser/biologi-1/lektioner/etologi-och-beteendeekologi/the-battle-of-the-sexes-sex-myter-om-sex.html
    Jag är färdig med fina feministkillar

Jag har dejtat den där killen, i flera olika upplagor, när jag var yngre. Jag var alltid imponerad av hans kunskap, hans kulturella kapital och hans smarta analyser. Kanske var det till och med han som lärde mig om feminism, fick mig att börja se världen på ett annat sätt. Men jag fick aldrig komma när vi hade sex, han vände sig om och somnade, och förresten så hade han en stackars flickvän som satt någonstans och väntade på att han skulle ringa. Han fick mig att må dåligt, känna mig värdelös, när han fnös åt mina tankar och suckade åt min okunskap.

Här om veckan träffade jag på den killen igen, den här gången på Twitter. Det började med att folk stöttade tågvärdarna och lokförarna på MTR som gick i strejk, i protest mot att behöva utföra farligt ensamarbete. Det pratades om solidaritet och arbetares rättigheter och alla hånade högern och hade det trevligt. Veckan därpå var det en faktisk tågvärd, alltså en riktig människa av kött och blod, som twittrade om att hon behövt avvisa en resenär som inte hade biljett och att det kändes jobbigt. Hon blev kallad fascist av samma personer tills hon mådde så dåligt att hon låste sitt konto och loggade ut.
    [...]
    Det finns mycket som är värt att slåss för, och mycket som kan förändras och förbättras i Sverige 2023. Men vi har det inte så eländigt att vi inte har tid och råd att ta hand om varandra och vara rädda om andra människor. Och nu när jag inte är en osäker nittonåring längre, så tar jag hellre en kille som beter sig trevligt än en som har läst Judith Butler alla dagar i veckan.

https://www.gp.se/debatt/jag-ar-fardig-med-fina-feministkillar.7f7a5b6a-8191-4642-97ae-c0e5fb2fcc38

• Anonym (Fel i försvarsutbildningen?)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-25 21:58:32 följande:
    inlägget jag svarade på handlade om feminister
    mitt inlägg handlade om feminister

men whatabout männen då?

Svarar med inlägget jag postade i en annan tråd, det är ingen skillnad.
    ClumsySmurf skrev 2025-03-25 21:37:39 följande:
    Anonym (Frannie) skrev 2025-03-25 08:20:00 följande:
    En ny pappa är inte vad jag vill ha, jag har inte för avsikt att introducera någon för mina barn förrän långt in i en relation med en man. Det jag däremot vill ha är en partner, som kan erbjuda känslomässigt stöd och en vilja till förståelse för något som är viktigt och stort i mitt liv. Åtminstone nyfikenhet. Han skriver ju om den typen av kvinna jag är nästan dagligen och propagerar för orättvisor och utsattheten, men MIG ser han inte?
    "The Battle of the Sexes": Sex myter om sex 

Sneaky fuckers

I en del harem finns det t.o.m. hanar som är "förklädda" till honor, d.v.s. ser ut och beter sig som honor, men är hanar.

* Dessa är inte homosexuella!
    * Istället är de "sneaky fuckers", d.v.s. de försöker undgå att bli upptäckta av den dominante hanen

Hos en art av klotkräftorParacerceis sculpta, finns det tre typer av hanar, ?-, ?- och ?-typen. ?-typen är den dominanta typen, som håller harem. ?- och ?-typen är "sneaky fuckers" som liknar honor (♀) eller ungar, fastän de inte alls är det

* Teorin om de sexiga sönerna!
    * Om en hane lyckas para sig som "sneaky fucker", så är den ju framgångsrik ? och då får honans eventuella söner också större chans att klara sig!

ehinger.nu/undervisning/kurser/biologi-1/lektioner/etologi-och-beteendeekologi/the-battle-of-the-sexes-sex-myter-om-sex.html
    Jag är färdig med fina feministkillar

Jag har dejtat den där killen, i flera olika upplagor, när jag var yngre. Jag var alltid imponerad av hans kunskap, hans kulturella kapital och hans smarta analyser. Kanske var det till och med han som lärde mig om feminism, fick mig att börja se världen på ett annat sätt. Men jag fick aldrig komma när vi hade sex, han vände sig om och somnade, och förresten så hade han en stackars flickvän som satt någonstans och väntade på att han skulle ringa. Han fick mig att må dåligt, känna mig värdelös, när han fnös åt mina tankar och suckade åt min okunskap.

Här om veckan träffade jag på den killen igen, den här gången på Twitter. Det började med att folk stöttade tågvärdarna och lokförarna på MTR som gick i strejk, i protest mot att behöva utföra farligt ensamarbete. Det pratades om solidaritet och arbetares rättigheter och alla hånade högern och hade det trevligt. Veckan därpå var det en faktisk tågvärd, alltså en riktig människa av kött och blod, som twittrade om att hon behövt avvisa en resenär som inte hade biljett och att det kändes jobbigt. Hon blev kallad fascist av samma personer tills hon mådde så dåligt att hon låste sitt konto och loggade ut.
    [...]
    Det finns mycket som är värt att slåss för, och mycket som kan förändras och förbättras i Sverige 2023. Men vi har det inte så eländigt att vi inte har tid och råd att ta hand om varandra och vara rädda om andra människor. Och nu när jag inte är en osäker nittonåring längre, så tar jag hellre en kille som beter sig trevligt än en som har läst Judith Butler alla dagar i veckan.

https://www.gp.se/debatt/jag-ar-fardig-med-fina-feministkillar.7f7a5b6a-8191-4642-97ae-c0e5fb2fcc38

Så det är det du tror är förklaringen till att ca 50% av männen inte vill försvara Sverige? 
  • Tukt

Tretton sidor lång diskussion och alla utgår i från att de som svarat "nej" gör det av skäl som inte är legitima. Det är verkligen en folksport att hata på människor.

• Anonym (A4)
    Anonym (Pär) skrev 2025-03-14 14:26:07 följande:
     Du överdriver ganska mycket i dessa scenarion.  Jag tolkar det som att du vill att det ska bli så. För att kvinnor antingen ska tänka att dom inte klarar sig utan män. För det är väl dir du faktiskt vill komma?  Lite som att du vill "klämma åt" kvinnor.

Högern är ju kända för att ha dålig kvinnosyn. Stod en artikel bara om det idag t.ex.
    Så du "tolkar" att jag vill att kvinnor ska bli våldtagna för att visa att kvinnorna "inte klarar sig utan män".

Ja ja ...

En alternativ "tolkning" av det jag skriver är annars att när våldet blir på riktigt och kommer nära så kommer även "pacifister" (som miljöpartisterna i undersökningen) att ändra uppfattning om att själva använda våld för att försvara sig.
  • Anonym (A4)
    Anonym (Sanning) skrev 2025-03-14 16:15:00 följande:
    Du är medveten om att även manliga soldater blir våldtagna. Eller du tror att det enbart drabbar kvinnor. Som sagt, du avslöjar dig själv väldigt nucjttui det du skriver.
    Vad är det jag "avslöjar" om mig själv?
  • Anonym (A4)
    Anonym (Pär) skrev 2025-03-14 14:29:17 följande:
     Inte så konstigt kanske. Vem ...
    Det finns många orsaker till vem som är höger och vem som är vänster men nu frågar TS varför kvinnor inte är lika villiga att försvara landet vid ett eventuellt krig och då pekar undersökningen på att det inte är primärt kvinnor utan primärt vänstern som inte är beredd att ställa upp.

Sedan är kvinnor mer vänster än män och därför sticker kvinnors ovilja att försvara landet ut i det inlägg TS startar tråden med.
Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?