• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • Anonym (Me)

Ta bort rösträtten för folk som inte vill försvara sitt land !

• Tom Araya

2400 views och 120 kommentarer i tråden, men bara 8 röster på två veckor...
    Är det inte fler tjejer/kvinnor som är inne här och läser?

• Tom Araya
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-18 17:20:07 följande:

Nu spekulerar jag rätt mycket men ett är att krig och samhällsproblem är majoriteten män som har ställt till med, typ att det är de som gör att allting är så j**** dåligt

Det är männen som vill ha den här slags världen och samhället och det är de som skapar allt s*** Ja men ta hand om det där skiten själv då fan Dra inte in oss kvinnor.

Två Det finns väl en anledning varför män är så överrepresenterade när det gäller våldsstatistik därför de tycker det är kul Det kommer naturligt för dem att ta till våld och att förstöra. Men tycker det är häftigt att springa omkring och skjuta och döda och skada vi kvinnor gör inte det Vi är inte Lagd åt det hållet.

Jag är ledsen att behöva säga detta, men parterna i en väpnad konflikt är inte uppdelad efter kön.

Vill du hävda att män startar krig så ska du vara medveten om att det vid hans sida står en kvinna och hejar på för de fördelar hon kan få av en vunnen strid.

Om man ständigt flyr konflikten istället för att kämpa så står man till slut utan något kvar. Det var inte så vi byggde upp vår demokrati med bl.a. allmän rösträtt.
  • Tom Araya
    Anonym (Singel fri) skrev 2025-03-18 17:38:42 följande:
    Eller hur? Som singel har jag nog aldrig känt mig mer osugen på en relation. Vilken fucked up tid vi lever i just nu.  Bästa är hålla sig borta ifrån män. Då riskerar man ingenting.
    Jag tror inte att kvinnorna i Ukraina håller med dig.
  • Anonym (Alla)

Nu spekulerar jag rätt mycket men ett är att krig och samhällsproblem är majoriteten män som har ställt till med, typ att det är de som gör att allting är så j**** dåligt

Det är männen som vill ha den här slags världen och samhället och det är de som skapar allt s*** Ja men ta hand om det där skiten själv då fan Dra inte in oss kvinnor.

Två Det finns väl en anledning varför män är så överrepresenterade när det gäller våldsstatistik därför de tycker det är kul Det kommer naturligt för dem att ta till våld och att förstöra. Men tycker det är häftigt att springa omkring och skjuta och döda och skada vi kvinnor gör inte det Vi är inte Lagd åt det hållet.

Ja, män som grupp är generellt mer aggressiva mot andra grupper än vad kvinnor är. Men problemet är att detta är svårt att snabbt åtgärda och ifall vi blir ockuperade så blir vi alla förtryckta och utsugna, både kvinnor och män av ockupationsmakten.
  • Anonym (Alla)

Diktaturer startar fler kig än demokratier, därför är demokratin i Sverige och även i andra länder värd att försvara.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Alla) skrev 2025-03-25 19:28:09 följande:
    Diktaturer startar fler kig än demokratier, därför är demokratin i Sverige och även i andra länder värd att försvara.
    "Diktaturer startar fler krig" ska det stå.
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-03-10 19:01:21 följande:
    Det var artikelförfattarens ord (Expressen), inte mina.

Men det är nog inte ett helt irrelevant antagande att det bland feminister finns ett större motstånd till försvar eftersom vi vet att den rörelsen är som störst och starkast på vänsterkanten och det är också där vi finner störst ovilja till att försvara vårt land och militärt försvar i allmänhet.Det skulle enligt det resonemanget bättre att ge upp för främmande makt och att den då skulle vara mindre patriarkal?

Ser verkligheten ut så, om vi exempelvis jämför oss med länder som Ryssland eller Iran?Jo, i denna undersökning är villigheten att vårda synlig eftersom det i krig är en del av det civila försvaret.
    Det ska inte bara klagas på att män och kvinnor ofta har olika uppgifter i hemmet, det ska klagas på att man inte har samma krav, men hur ofta säger öht en feminist att kvinnor kanske bör lära sej att göra typiska manssysslor?

Det är problematiskt med könssegregerad arbetsmarknad, men det gäller inte alla yrken,
    speciellt inte yrken där det finns en risk att bli lite smutsig eller bryta en nagel. 

Finns det någon människa på denna planet som förvånad över att de inte har lust att försvara vårat land?
  • Anonym (Ö)

Skulle aldrig vilja göra lumpen och absolut inte att mina döttrar gör den. Helst inte mina söner heller. Känner att med vapen och i krig hör inte kvinnor hemma. Våld, krig osv, är mäns verk. Men skulle krig bryta ut, självklart måste även jag, döttrar hjälpa till i andra former än just strid/ vapen osv

• ClumsySmurf
    Anonym (H) skrev 2025-03-11 19:40:18 följande:
    Det handlar ju egentligen om dubbelbestraffning av kvinnor. Min observation är att samma personer som vill att kvinnor ska delta i försvaret också är de som vill skuldbelägga kvinnor för lågt barnafödande. Inte alltid, men ofta. Kvinnor ska känna skuld för världen och ett samvete.

Dubbelbestraffning på grund av ett försök till utövande av kontroll av kvinnor. Beror förstås på att dessa personer själva försöker kompensera ett lågt självförtroende och kanske inte försvarsförmåga eller barnalstrande. Dessa känner sig underlägsna kvinnor helt enkelt.
    De som vill bryta normer för att de anser att något är fel får räkna med motstånd och kritik, som feminist får man räkna med någon slags dubbelbestraffning men det var väl ett tag sen man skulle våga vägra raka benen, idag ska man klaga på normer man själv upprätthåller.
Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?