• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • Anonym (A4)
    Tukt skrev 2025-03-26 16:50:53 följande:

Tretton sidor lång diskussion och alla utgår i från att de som svarat "nej" gör det av skäl som inte är legitima. Det är verkligen en folksport att hata på människor.

Legitima?

Jag tror "naiva" är en bättre beskrivning av fenomenet.
  • Tukt
    Anonym (A4) skrev 2025-03-26 18:01:22 följande:
    Legitima?

Jag tror "naiva" är en bättre beskrivning av fenomenet.
    Ja det finns ju en hel rad anledningar till att folk säger sig inte vara beredda att försvara landet som är helt legitima, typ att man är gravid, psykisk sjuk, är ensamstående med barn och så vidare. Länken till utredningen berättade inte hur frågorna var ställda.
    Men man kan ju såklart alltid utgå ifrån att alla andra är korkade och genrelt dåliga människor. Det gör ju saker enklare.
  • Anonym (H)
    Tukt skrev 2025-03-26 18:17:35 följande:
    Ja det finns ju en hel rad anledningar till att folk säger sig inte vara beredda att försvara landet som är helt legitima, typ att man är gravid, psykisk sjuk, är ensamstående med barn och så vidare. Länken till utredningen berättade inte hur frågorna var ställda.
    Men man kan ju såklart alltid utgå ifrån att alla andra är korkade och genrelt dåliga människor. Det gör ju saker enklare.
    Det är ju inga hemligheter att män är fysiskt starkare än kvinnor, en sak som gör att någon känner att de kan bidra i en strid. En sak som också kan bidra till att kvinnor inte känner sig lämpade till strid. Förutom faktorer såsom att en stridsutbildning (värnplikten) inte har funnits särskilt länge för kvinnor, risk för våldtäkt. Andra patriarkala värderingar där kvinnor står för vårdandet generellt, även i strid.

Jag förstår inte det här skuldbeläggandet och dubbelbestraffningen av kvinnor? Det är ju töntigt att låtsas som att allt är likadant mellan könen. Det kan däremot vara likvärdigt där ungefär lika mycket män och kvinnor tar del av stridsapparaten men tyngdpunkten på strid för män och tyngdpunkten vård och samhällsfaktorer för kvinnor.
  • Tukt
    Anonym (H) skrev 2025-03-26 20:54:40 följande:
    Det är ju inga hemligheter att män är fysiskt starkare än kvinnor, en sak som gör att någon känner att de kan bidra i en strid. En sak som också kan bidra till att kvinnor inte känner sig lämpade till strid. Förutom faktorer såsom att en stridsutbildning (värnplikten) inte har funnits särskilt länge för kvinnor, risk för våldtäkt. Andra patriarkala värderingar där kvinnor står för vårdandet generellt, även i strid.

Jag förstår inte det här skuldbeläggandet och dubbelbestraffningen av kvinnor? Det är ju töntigt att låtsas som att allt är likadant mellan könen. Det kan däremot vara likvärdigt där ungefär lika mycket män och kvinnor tar del av stridsapparaten men tyngdpunkten på strid för män och tyngdpunkten vård och samhällsfaktorer för kvinnor.
    Nu tror jag många av de "nej-svar" går att förklara på mer naturliga grunder, än kön och att folk generellt är fega idioter. En del är ju det, och klart kön spela in. Men innan man vet hur frågorna ställts tycker jag det känns märkligt att fastställa svaret med sina egna fördomar.
  • Anonym (H)
    Tukt skrev 2025-03-26 21:21:49 följande:
    Nu tror jag många av de "nej-svar" går att förklara på mer naturliga grunder, än kön och att folk generellt är fega idioter. En del är ju det, och klart kön spela in. Men innan man vet hur frågorna ställts tycker jag det känns märkligt att fastställa svaret med sina egna fördomar.
    Håller med, men samtidigt så är jag inte förvånad att fler män än kvinnor axlar gevär. Och att det kvinnor gör ska osynliggöras. 
  • Tom Araya
    Det här är absolut inga argument jag accepterar som skäl för att kvinnor inte skulle strida för sitt land, varken från män eller kvinnor.
    Det här är ett synsätt som kanske var relevant för 70 år sedan, inte 2025.
    Det finns inga befattningar i det militära som inte omfattar stridsutbildning och bärande av vapen. Däremot kan din huvudsakliga uppgift vara något helt annat än strid.
  • Anonym (H)
    Tom Araya skrev 2025-03-26 22:23:03 följande:
    Det här är absolut inga argument jag accepterar som skäl för att kvinnor inte skulle strida för sitt land, varken från män eller kvinnor.
    Det här är ett synsätt som kanske var relevant för 70 år sedan, inte 2025.
    Det finns inga befattningar i det militära som inte omfattar stridsutbildning och bärande av vapen. Däremot kan din huvudsakliga uppgift vara något helt annat än strid.
    Tror du alla andra i Sverige har samma (klassiskt) feministiska syn som du? (Där gränserna för manligt/ kvinnligt är tänkt att suddas ut)

Så här ser ju verkligheten ut. Sverige är ett patriarkaliskt land med patriarkala värderingar. Alla är ju påverkade av det.
  • Anonym (företagsledare)

Min fru behöver ta hand om barnen jag satt till världen.
    Jag gör vad jag kan för att de ska slippa bli vådtagna och mördade.
    Är ok med att dö för egen del.

• Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2025-03-26 23:15:54 följande:
    Tror du alla andra i Sverige har samma (klassiskt) feministiska syn som du? (Där gränserna för manligt/ kvinnligt är tänkt att suddas ut)

Så här ser ju verkligheten ut. Sverige är ett patriarkaliskt land med patriarkala värderingar. Alla är ju påverkade av det.
    Det handlar inte om att sudda ut gränserna mellan man och kvinna utan om att vara mer öppen för det spann av olika förmågor som existerar på så väl grupp- som individnivå.

Vad det gäller just den fysiska förmågan så måste den också ställas i rätt sammanhang, vilket i detta fall är mot killar/män av idag, bärande dagens utrustning, inte i jämförelse med mannen och utrustningen som var gällande 1940. Dagens killar är p.g.a. av sin dagliga sysselsättning betydligt klenare och fysiskt sämre presterande än förr, genomsnittligt alltså.

I det militära tillämpas samma fysiska och psykiska krav för båda könen.

Om en tjej kan träna upp sig för att klara en jägarutbildning så klarar tjejer även de vanligaste soldatbefattningarna, även om tjejer/kvinnors fysiska styrka generellt är lägre än hos killar/män.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-03-27 00:00:48 följande:
    Det handlar inte om att sudda ut gränserna mellan man och kvinna utan om att vara mer öppen för det spann av olika förmågor som existerar på så väl grupp- som individnivå.

Vad det gäller just den fysiska förmågan så måste den också ställas i rätt sammanhang, vilket i detta fall är mot killar/män av idag, bärande dagens utrustning, inte i jämförelse med mannen och utrustningen som var gällande 1940. Dagens killar är p.g.a. av sin dagliga sysselsättning betydligt klenare och fysiskt sämre presterande än förr, genomsnittligt alltså.

I det militära tillämpas samma fysiska och psykiska krav för båda könen.

Om en tjej kan träna upp sig för att klara en jägarutbildning så klarar tjejer även de vanligaste soldatbefattningarna, även om tjejer/kvinnors fysiska styrka generellt är lägre än hos killar/män.
    + att tjejer är starkare och högre presterande fysiskt idag, då de oftare idrottar och har fysiska yrken än vad tjejer hade på 30-, 40- och 50-talet.
Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?