• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • Tukt
    Anonym (Pär) skrev 2025-03-13 22:47:57 följande:

Jag tror inte vi behöver oroa oss speciellt mycket. Chansen att Putin skulle gå på ett NATO land är minimal. Vore som ett ett självmordsuppdrag för Ryssland. 

Dom klarar knappt av Ukraina. Och då har dom ändå "hjälp" av Nordkorea och militära styrkor därifrån.

Och  Ukraina  själva har inga militära ( styrkor ) hjälp av andra länder. Utan enbart hjälp med vapen och militär utrustning.

Men handlar det bara om att vi ska ha det på det torra? Är det inte mer att inte låta ondskan sprida sig  i världen, och i synnerhet då i vårt närområde?
    Sedan är ju den diskussionen sjukt OT, eftersom tråden är tänkt handla om att "kvinnor inte vill försvara sitt land".  Vilket i sig förmodligen är en helt felaktig bedömning av undersökningen...men det verkar ju vara roligare att göra politik av det.
  • Anonym (A4)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-11 11:54:40 följande:
    Vi har ju de senaste åren blivit matade med att Sverige är ett skitland. Att kvinnor inte bör vara poliser, brandmän osv för de är så svaga. Att kvinnor är känsliga, inte logiska som män. Att kvinnor ska föda barn. Detta har kommit från högern.

Så varför vill man ha kvinnor i försvaret? 
    Och du är säker på att din känsla av att ha blivit "matad" med detta stämmer överens med verkligheten?!

Kvinnor vill man ha i försvaret för att varje person räknas och det finns många olika roller där så alla kan hitta sin plats i försvaret.

Frågan nu från TS var varför kvinnor inte vil försvara Sverige men jag menar at det har inte med kön att göra utan med ideologi och inställning. Från Liberalerna och vänsterut sjunker försvarsviljan markant. Sedan råkar kvinnor vara mer vänster än män.
  • Anonym (A4)
    Anonym (Pär) skrev 2025-03-11 19:52:27 följande:
    Hur kommer det sig att just högern har så dålig kvinnosyn dock. Det du skriver om hur kvinnor ska bli våldtagna etc. Det säger ju mer om din syn på kvinnor
    Vad säger det om min "syn på kvinnor" att jag KONSTATERAR att kvinnor blir våldtagna i krig? Och att detta med stor sannolikhet förändrar hur "pacifister" (i brist på bättre ord) ser på behovet av militärt försvar när de själva drabbas.

Vad är det i detta som är så känslosamt att folk så totalt fel-läser (feltolkar) det som skrivs?
  • Anonym (A4)
    Anonym (Pär) skrev 2025-03-11 19:52:27 följande:
    Lägg ner skitsnacket on Vänster, Höger.
    Det finns en uppenbar vänster-höger-dimension i detta med att vilja försvara Sverige i händelse av krig.

Högern är klart villigare än vänstern.

I alla fal om man ska tro SOM-institutets årliga undersökning av svenska folkets attityder. Som är den som TS handlar om.
  • Anonym (Pär)
    Anonym (A4) skrev 2025-03-14 13:09:52 följande:
    Vad säger det om min "syn på kvinnor" att jag KONSTATERAR att kvinnor blir våldtagna i krig? Och att detta med stor sannolikhet förändrar hur "pacifister" (i brist på bättre ord) ser på behovet av militärt försvar när de själva drabbas.

Vad är det i detta som är så känslosamt att folk så totalt fel-läser (feltolkar) det som skrivs?
     Du överdriver ganska mycket i dessa scenarion.  Jag tolkar det som att du vill att det ska bli så. För att kvinnor antingen ska tänka att dom inte klarar sig utan män. För det är väl dir du faktiskt vill komma?  Lite som att du vill "klämma åt" kvinnor.

Högern är ju kända för att ha dålig kvinnosyn. Stod en artikel bara om det idag t.ex.
  • Anonym (Pär)
    Anonym (A4) skrev 2025-03-14 13:14:48 följande:
    Det finns en uppenbar vänster-höger-dimension i detta med att vilja försvara Sverige i händelse av krig.

Högern är klart villigare än vänstern.

I alla fal om man ska tro SOM-institutets årliga undersökning av svenska folkets attityder. Som är den som TS handlar om.
     Inte så konstigt kanske. Vem drar det kortaste strået med högerns politik. Vilka har fått det sämre ekonomiskt etc.  Det kanske återspeglar missnöjet i samhället.

Och det som jag var inne på förut. Högern är mer för krig i och våld. Mycket krigshetsare på högerns sida.

Klart kvinnor röstar ner åt vänster. Högern är ingen politiker som gynnar kvinnor. Och det vet dom flesta kvinnor om. Kvinnor är dessutom mer empatiska än oss män.
  • Anonym (Sanning)
    Anonym (A4) skrev 2025-03-14 13:09:52 följande:

Du är medveten om att även manliga soldater blir våldtagna. Eller du tror att det enbart drabbar kvinnor. Som sagt, du avslöjar dig själv väldigt nucjttui det du skriver.
  • Anonym (Sanning)
    Anonym (Sanning) skrev 2025-03-14 16:15:00 följande:
    Du är medveten om att även manliga soldater blir våldtagna. Eller du tror att det enbart drabbar kvinnor. Som sagt, du avslöjar dig själv väldigt nucjttui det du skriver.
    * Mycket 
  • stallet90
    Anonym (Sanning) skrev 2025-03-14 16:15:00 följande:
    Man får ju ha lite proportioner ändå. Historiskt sett är våldtäkter i krigstid noch fredstid något som drabbat och drabbar kvinnor mest, med undantag för fängelser.
  • Tom Araya
    Anonym (Pär) skrev 2025-03-14 14:29:17 följande:
     Inte så konstigt kanske. Vem drar det kortaste strået med högerns politik. Vilka har fått det sämre ekonomiskt etc.  Det kanske återspeglar missnöjet i samhället.

Och det som jag var inne på förut. Högern är mer för krig i och våld. Mycket krigshetsare på högerns sida.

Klart kvinnor röstar ner åt vänster. Högern är ingen politiker som gynnar kvinnor. Och det vet dom flesta kvinnor om. Kvinnor är dessutom mer empatiska än oss män.
    Observera att det bara är i den fria och demokratiska delen av världen där vänstern är mindre villiga till militärt försvar. Det gäller inte i kommunistiska diktaturer.
Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?